Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Jak założyć i gdzie można wykorzystać profil zaufany?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak założyć i gdzie można wykorzystać profil zaufany?

Gazeta Podatkowa nr 8 (1883) z dnia 27.01.2022
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Profil zaufany, zwłaszcza w czasach epidemii i ograniczeń z nią związanych, okazał się bardzo przydatnym narzędziem, ułatwiającym i umożliwiającym załatwianie wielu spraw bez wychodzenia z domu obywatelom i przedsiębiorcom. Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG mogą wykorzystywać profil zaufany do zarządzania swoim wpisem w CEIDG i zmieniać dane dotyczące ich firm z każdego, dowolnego miejsca z dostępem do internetu.

Czym jest profil zaufany?

Profil zaufany to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt - poza jego właścicielem - nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna. Profil zaufany służy do kontaktu z administracją publiczną (urzędami, ministerstwami) i jest ważny przez 3 lata. Po upływie tego czasu można przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata. Może go założyć każdy, kto ma numer PESEL oraz pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych.

Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można:

  • potwierdzić swoją tożsamość w systemach elektronicznej administracji,
  • podpisać dokument podpisem zaufanym.

Przy załatwianiu większości spraw w urzędach konieczne jest potwierdzenie tożsamości np. poprzez okazanie dowodu osobistego. Takiej możliwości nie ma w sytuacji, gdy sprawa załatwiana jest on-line, ale swoją tożsamość można potwierdzić wykorzystując profil zaufany. Wraz z profilem zaufanym uzyskuje się dostęp do Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP - bezpłatnej platformy do kontaktu z różnymi urzędami, przez którą można wysyłać wnioski lub pisma oraz odbierać pisma z urzędów. Należy jednak zaznaczyć, iż profil zaufany nie może być wykorzystany do składania zeznań podatkowych.

Podpisywanie dokumentów

Profil zaufany można wykorzystywać do podpisania dowolnego dokumentu elektronicznego. Można w ten sposób podpisać zarówno dokumenty zapisane na dysku, jak i takie, które zostały przygotowane na formularzach elektronicznych udostępnionych np. na biznes.gov.pl, ePUAP lub na innych serwisach urzędowych.

Podpisanie polega na kliknięciu przycisku "Podpisz podpisem zaufanym" i potwierdzeniu np. kodem autoryzacyjnym. Podpisany dokument można ściągnąć na swój dysk lub - jeśli został przygotowany na formularzu elektronicznym, w ramach usługi urzędowej on-line - wysłać go do właściwego urzędu.

Założenie profilu zaufanego możliwe jest z wykorzystaniem bankowości internetowej. Przy czym jest to możliwe tylko w tych bankach (bankach spółdzielczych), które mają zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego. Profil zaufany można także potwierdzić na pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej. Pełna lista banków dostępna jest na stronie profilu zaufanego.

Profil zaufany można również założyć z wykorzystaniem podpisu elektronicznego, a także dowodu osobistego z warstwą elektroniczną. Ta ostatnia opcja wymaga jednak posiadania - oprócz nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną - także czytnika umożliwiającego połączenie dowodu z komputerem (tzw. czytnik NFC) oraz zainstalowanego wcześniej oprogramowania e-dowodu.

Wybierając opcję założenia profilu zaufanego z późniejszym potwierdzeniem w jednym z punktów potwierdzających, należy wcześniej ustalić samodzielnie nazwę użytkownika i hasło. Poza tym należy przygotować dane do kontaktu: adres e-mail i numer telefonu komórkowego. Na podany adres e-mail otrzymuje się powiadomienia o statusie swoich spraw i wysłanych wnioskach. Na podany numer telefonu otrzymuje się jednorazowe kody SMS, za pomocą których potwierdza się logowanie do usługi czy podpisanie dokumentu. Adres punktu potwierdzającego, w którym należy potwierdzić swoją tożsamość w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku, można odszukać na stronie profilu zaufanego.

Profil zaufany w czasie epidemii

W czasie epidemii COVID-19 możliwe jest założenie tymczasowego profilu zaufanego, który obecnie też jest ważny przez 3 lata. Do założenia tymczasowego profilu nie jest potrzebna wizyta w urzędzie, bankowość elektroniczna ani e-dowód. Tożsamość użytkownika potwierdza urzędnik w trakcie tzw. wideoweryfikacji.

Jakie instytucje publiczne korzystają z profilu zaufanego?

Ministerstwo Rozwoju:
- można zarejestrować, zawiesić, wznowić lub zlikwidować działalność gospodarczą w CEIDG,
- można skorzystać z bazy usług publicznych on-line na portalu Biznes.gov.pl.
Ministerstwo Klimatu:
- obsługa konta w Systemie BDO.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych:
- sprawy związane z ubezpieczeniem własnym lub pracownika na PUE ZUS.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej:
- wnioski o zezwolenie na pracę cudzoziemca na praca.gov.pl.
Urząd Patentowy RP:
- wniosek o ochronę wynalazku, wzoru użytkowego, przemysłowego lub znaku towarowego na Platformie Usług Elektronicznych UPRP.
Urzędy skarbowe:
- sprawdzenie swoich rozliczeń podatkowych, a także zgłoszenie spadku lub darowizny na Portalu podatkowym.
Krajowy Rejestr Karny:
- pobieranie zaświadczeń o niekaralności.
Internetowe Konto Pacjenta (IKP):
- informacje o danych medycznych, nałożonych kwarantannach, wystawionych receptach i skierowaniach.

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.