Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Jak założyć i gdzie można wykorzystać profil zaufany?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak założyć i gdzie można wykorzystać profil zaufany?

Gazeta Podatkowa nr 8 (1883) z dnia 27.01.2022
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Profil zaufany, zwłaszcza w czasach epidemii i ograniczeń z nią związanych, okazał się bardzo przydatnym narzędziem, ułatwiającym i umożliwiającym załatwianie wielu spraw bez wychodzenia z domu obywatelom i przedsiębiorcom. Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG mogą wykorzystywać profil zaufany do zarządzania swoim wpisem w CEIDG i zmieniać dane dotyczące ich firm z każdego, dowolnego miejsca z dostępem do internetu.

Czym jest profil zaufany?

Profil zaufany to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt - poza jego właścicielem - nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna. Profil zaufany służy do kontaktu z administracją publiczną (urzędami, ministerstwami) i jest ważny przez 3 lata. Po upływie tego czasu można przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata. Może go założyć każdy, kto ma numer PESEL oraz pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych.

Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można:

  • potwierdzić swoją tożsamość w systemach elektronicznej administracji,
  • podpisać dokument podpisem zaufanym.

Przy załatwianiu większości spraw w urzędach konieczne jest potwierdzenie tożsamości np. poprzez okazanie dowodu osobistego. Takiej możliwości nie ma w sytuacji, gdy sprawa załatwiana jest on-line, ale swoją tożsamość można potwierdzić wykorzystując profil zaufany. Wraz z profilem zaufanym uzyskuje się dostęp do Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP - bezpłatnej platformy do kontaktu z różnymi urzędami, przez którą można wysyłać wnioski lub pisma oraz odbierać pisma z urzędów. Należy jednak zaznaczyć, iż profil zaufany nie może być wykorzystany do składania zeznań podatkowych.

Podpisywanie dokumentów

Profil zaufany można wykorzystywać do podpisania dowolnego dokumentu elektronicznego. Można w ten sposób podpisać zarówno dokumenty zapisane na dysku, jak i takie, które zostały przygotowane na formularzach elektronicznych udostępnionych np. na biznes.gov.pl, ePUAP lub na innych serwisach urzędowych.

Podpisanie polega na kliknięciu przycisku "Podpisz podpisem zaufanym" i potwierdzeniu np. kodem autoryzacyjnym. Podpisany dokument można ściągnąć na swój dysk lub - jeśli został przygotowany na formularzu elektronicznym, w ramach usługi urzędowej on-line - wysłać go do właściwego urzędu.

Założenie profilu zaufanego możliwe jest z wykorzystaniem bankowości internetowej. Przy czym jest to możliwe tylko w tych bankach (bankach spółdzielczych), które mają zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego. Profil zaufany można także potwierdzić na pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej. Pełna lista banków dostępna jest na stronie profilu zaufanego.

Profil zaufany można również założyć z wykorzystaniem podpisu elektronicznego, a także dowodu osobistego z warstwą elektroniczną. Ta ostatnia opcja wymaga jednak posiadania - oprócz nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną - także czytnika umożliwiającego połączenie dowodu z komputerem (tzw. czytnik NFC) oraz zainstalowanego wcześniej oprogramowania e-dowodu.

Wybierając opcję założenia profilu zaufanego z późniejszym potwierdzeniem w jednym z punktów potwierdzających, należy wcześniej ustalić samodzielnie nazwę użytkownika i hasło. Poza tym należy przygotować dane do kontaktu: adres e-mail i numer telefonu komórkowego. Na podany adres e-mail otrzymuje się powiadomienia o statusie swoich spraw i wysłanych wnioskach. Na podany numer telefonu otrzymuje się jednorazowe kody SMS, za pomocą których potwierdza się logowanie do usługi czy podpisanie dokumentu. Adres punktu potwierdzającego, w którym należy potwierdzić swoją tożsamość w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku, można odszukać na stronie profilu zaufanego.

Profil zaufany w czasie epidemii

W czasie epidemii COVID-19 możliwe jest założenie tymczasowego profilu zaufanego, który obecnie też jest ważny przez 3 lata. Do założenia tymczasowego profilu nie jest potrzebna wizyta w urzędzie, bankowość elektroniczna ani e-dowód. Tożsamość użytkownika potwierdza urzędnik w trakcie tzw. wideoweryfikacji.

Jakie instytucje publiczne korzystają z profilu zaufanego?

Ministerstwo Rozwoju:
- można zarejestrować, zawiesić, wznowić lub zlikwidować działalność gospodarczą w CEIDG,
- można skorzystać z bazy usług publicznych on-line na portalu Biznes.gov.pl.
Ministerstwo Klimatu:
- obsługa konta w Systemie BDO.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych:
- sprawy związane z ubezpieczeniem własnym lub pracownika na PUE ZUS.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej:
- wnioski o zezwolenie na pracę cudzoziemca na praca.gov.pl.
Urząd Patentowy RP:
- wniosek o ochronę wynalazku, wzoru użytkowego, przemysłowego lub znaku towarowego na Platformie Usług Elektronicznych UPRP.
Urzędy skarbowe:
- sprawdzenie swoich rozliczeń podatkowych, a także zgłoszenie spadku lub darowizny na Portalu podatkowym.
Krajowy Rejestr Karny:
- pobieranie zaświadczeń o niekaralności.
Internetowe Konto Pacjenta (IKP):
- informacje o danych medycznych, nałożonych kwarantannach, wystawionych receptach i skierowaniach.

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.