Z dniem 1 czerwca 2025 r. weszły w życie przepisy zawarte w ustawie o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Zastąpiła ona wcześniej obowiązującą ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Jednym z celów przyświecających ustawodawcy było zwiększenie poziomu zatrudnienia w Polsce oraz dostosowanie potencjału kadrowego Polski do potrzeb gospodarki przechodzącej zmiany strukturalne. Dla polskich pracodawców przygotowano różne narzędzia wsparcia mające na celu tworzenie nowych miejsc pracy.
Starosta może zrefundować z Funduszu Pracy koszty wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego lub skierowanego poszukującego pracy, o którym mowa w art. 147 ust. 1 pkt 3 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia:
Starosta może też zrefundować koszty wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla ww. skierowanego bezrobotnego lub skierowanego poszukującego pracy:
1) związanego bezpośrednio ze sprawowaniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi lub prowadzeniem dla nich zajęć - żłobkom lub klubom dziecięcym tworzonym i prowadzonym przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, o których mowa w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,
2) związanego bezpośrednio ze świadczeniem usług rehabilitacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych, w tym usług mobilnych - przedsiębiorcy lub przedsiębiorstwu społecznemu, prowadzącym działalność polegającą na świadczeniu usług rehabilitacyjnych.
Wysokość refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy jest określona w umowie i stanowi:
Pracodawcy lub przedsiębiorcy przyznane mogą zostać środki z Funduszu Pracy na utworzenie stanowiska pracy zdalnej w rozumieniu art. 6718 K.p. (Dz. U. z 2025 r. poz. 277). Grant ten przysługuje w kwocie określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 3-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu zawarcia umowy, za każdego skierowanego bezrobotnego.
Podmiot, któremu przyznane zostaną środki, ma obowiązek utrzymać w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego przez okres 12 miesięcy w pełnym wymiarze czasu pracy lub przez okres 18 miesięcy w co najmniej połowie pełnego wymiaru czasu pracy.
Starosta, na podstawie zawartej umowy, może przyznać pracodawcy świadczenie aktywizacyjne za zatrudnienie w co najmniej połowie wymiaru czasu pracy:
1) bezrobotnego lub poszukującego pracy niezatrudnionego i niewykonującego innej pracy zarobkowej rodzica powracającego na rynek pracy po przerwie związanej z wychowywaniem dziecka,
2) bezrobotnego lub poszukującego pracy niezatrudnionego i niewykonującego innej pracy zarobkowej opiekuna powracającego na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad osobą zależną.
Tego rodzaju świadczenie wypłacane może być przez okres 12 miesięcy w wysokości:
Po upływie okresu przysługiwania świadczenia aktywizacyjnego pracodawca będzie zobowiązany do zatrudnienia skierowanego bezrobotnego lub poszukującego pracy przez 6 miesięcy.
Starosta może zawrzeć umowę, na podstawie której refunduje pracodawcy lub przedsiębiorcy przez okres do 6 miesięcy część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne za skierowanych bezrobotnych, poszukujących pracy niezatrudnionych i niewykonujących innej pracy zarobkowej, opiekunów osoby niepełnosprawnej zatrudnionych co najmniej w połowie pełnego wymiaru czasu pracy.
Refundacja wypłacana jest w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek społecznych od refundowanego wynagrodzenia.
Pracodawca oraz przedsiębiorca mogą otrzymać dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego:
1) bezrobotnego, który ukończył 50. rok życia, a nie ukończył 60 lat - w przypadku kobiety lub 65 lat - w przypadku mężczyzny,
2) poszukującego pracy, który ukończył 60 lat - w przypadku kobiety lub 65 lat - w przypadku mężczyzny
- o ile nie był on zatrudniony lub nie wykonywał innej pracy zarobkowej u tego pracodawcy, bezpośrednio przed zarejestrowaniem jako bezrobotny albo poszukujący pracy.
Dofinansowanie wynagrodzenia przysługuje przez okres:
1) 12 miesięcy - w przypadku zatrudnienia osoby, o której mowa w pkt 1,
2) 1 miesiąca - w przypadku zatrudnienia osoby, o której mowa w pkt 2.
Miesięczne dofinansowanie z tytułu zatrudnienia poszukującego pracy, który ukończył 60 lat - w przypadku kobiety lub 65 lat - w przypadku mężczyzny, o ile nie był on zatrudniony lub nie wykonywał innej pracy zarobkowej u tego pracodawcy, bezpośrednio przed zarejestrowaniem jako bezrobotny albo poszukujący pracy, może być przyznane wielokrotnie.
Wsparcie przysługuje w kwocie określonej w umowie, nie wyższej jednak niż połowa minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie obowiązującego w dniu zawarcia umowy, za każdego zatrudnionego bezrobotnego albo poszukującego pracy.
Pracodawca lub przedsiębiorca zobowiązany jest do utrzymania w zatrudnieniu:
1) bezrobotnego, który ukończył 50. rok życia, a nie ukończył 60 lat - w przypadku kobiety lub 65 lat - w przypadku mężczyzny przez okres kolejnych 6 miesięcy,
2) poszukującego pracy, który ukończył 60 lat - w przypadku kobiety lub 65 lat - w przypadku mężczyzny przez okres kolejnego miesiąca.
Umowa o zatrudnienie skierowanego poszukującego pracy, który ukończył 60 lat - w przypadku kobiety lub 65 lat - w przypadku mężczyzny, musi zostać zawarta na okres do 12 miesięcy, przy czym dofinansowanie przysługuje co drugi miesiąc.
Inne formy wsparcia:
|
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 20.03.2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. poz. 620)
|