Przedsiębiorcy muszą przygotować się na to, że rok 2025 może przynieść duże zmiany dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej. Trwają bowiem prace nad kilkoma projektami, które zawierają regulacje przewidujące nowe rozwiązania dla firm. Ustawodawca szykuje zmiany odnośnie wielu aspektów dotyczących działalności firm, w tym m.in. w zakresie zatrudniania cudzoziemców, zasad przeprowadzania kontroli w firmach oraz opodatkowania nieruchomości.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr UC46 z wykazu RCL). Celem projektowanej ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości i opóźnień w załatwianiu spraw przez urzędy oraz ograniczenie występujących nadużyć. Projektowane przepisy przewidują pełną elektronizację procedury wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców począwszy od złożenia wniosku, aż po odbiór decyzji. Także postępowanie odwoławcze będzie prowadzone elektronicznie. Ma to być realizowane przez system teleinformatyczny, którego funkcjonalności pozwolą na szybki dostęp do potrzebnych informacji bez angażowania wnioskodawcy lub niektórych instytucji.
Projekt ustawy zawiera regulację, która wyklucza obowiązek przedstawienia w postępowaniu o wydanie zezwolenia na pracę informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy. W projekcie przewidziano też wprowadzenie:
Projektowana ustawa rezygnuje też z osobnej procedury przedłużania zezwoleń na pracę, umożliwiając kontynuację zatrudnienia na dotychczasowych warunkach podczas oczekiwania na nowe zezwolenie.
Trwają też prace w zakresie zasad przeprowadzania kontroli u przedsiębiorców. Propozycje w tym zakresie zawiera projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (druk nr UA8 z wykazu RCL). Liczba kontroli przeprowadzanych u przedsiębiorcy miałaby być uzależniona od kategorii ryzyka. W przypadku niskiego ryzyka kontrola będzie przeprowadzana nie częściej niż raz na 5 lat, w przypadku średniego ryzyka - nie częściej niż raz na 3 lata, a w przypadku wysokiego ryzyka - nie częściej niż raz na 2 lata. Poza tym skróceniu z 12 do 6 dni miałby ulec czas przeprowadzania czynności sprawdzających u mikroprzedsiębiorcy w rozumieniu przepisów Prawa przedsiębiorców.
Projektodawca zaproponował też, aby organ kontroli dokonywał publikacji okresowego planu kontroli oraz okresowej analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Dzięki takiemu rozwiązaniu podmioty podlegające kontroli będą mogły zapoznać się ze sposobem realizacji przez organ kontroli wymogu okresowego planowania kontroli i przeprowadzania okresowych analiz, służącego lepszemu przygotowaniu kontroli i wytypowaniu do kontroli podmiotów, u których ryzyko naruszenia przepisów jest największe. Z tym że nie znalazłoby to zastosowania w odniesieniu do kontroli działalności gospodarczej podlegającej koncesjonowaniu, a także do kontroli i analiz będących we właściwości organów Krajowej Administracji Skarbowej. Inspekcja ma mieć też obowiązek przygotowania tzw. wstępnej listy dokumentów i informacji, których przedstawienia może żądać w trakcie kontroli.
Natomiast sam przedsiębiorca ma zostać wyposażony w narzędzie umożliwiające mu wniesienie sprzeciwu wobec czynności kontrolnych organu bez jednoczesnego wstrzymania wykonywania tych czynności, w przypadku gdy organ przeprowadzający kontrolę powołuje się na wyłączenia ograniczeń kontroli działalności gospodarczej.
Z początkiem 2025 r. na mocy nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1757) wprowadzone zostaną znaczące zmiany w zasadach opodatkowania podatkiem od nieruchomości budynków i budowli w wyniku zdefiniowania tych pojęć na nowo. Poza tym, zgodnie z nowymi regulacjami, za część mieszkalną budynku mieszkalnego należy uznawać także pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w tym budynku.
Kolejne zmiany dotyczące opodatkowania nieruchomości są projektowane m.in. w ustawie o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych (druk sejmowy nr 558). Zaproponowano wprowadzenie nowej grupy podmiotów zobowiązanych do odprowadzania podatku od nieruchomości - w przypadku leasingu nieruchomości zobowiązanie to miałby regulować korzystający (leasingobiorca). Obecnie podatnikiem jest właściciel nieruchomości. Wydłużeniu miałby też ulec termin na złożenie przez osoby fizyczne informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, w oparciu o które organ podatkowy wydaje decyzję ustalającą wymiar podatku od nieruchomości w sytuacji, kiedy okoliczności uzasadniające powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego wynikają z orzeczenia sądowego.
Inne zmiany dotyczące działalności przedsiębiorców, które planowane są w 2025 r.:
|
|