Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2025 r.?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2025 r.?

Gazeta Podatkowa nr 105 (2188) z dnia 30.12.2024
Kinga Romas

Przedsiębiorcy muszą przygotować się na to, że rok 2025 może przynieść duże zmiany dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej. Trwają bowiem prace nad kilkoma projektami, które zawierają regulacje przewidujące nowe rozwiązania dla firm. Ustawodawca szykuje zmiany odnośnie wielu aspektów dotyczących działalności firm, w tym m.in. w zakresie zatrudniania cudzoziemców, zasad przeprowadzania kontroli w firmach oraz opodatkowania nieruchomości.

Zatrudnianie cudzoziemców

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr UC46 z wykazu RCL). Celem projektowanej ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości i opóźnień w załatwianiu spraw przez urzędy oraz ograniczenie występujących nadużyć. Projektowane przepisy przewidują pełną elektronizację procedury wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców począwszy od złożenia wniosku, aż po odbiór decyzji. Także postępowanie odwoławcze będzie prowadzone elektronicznie. Ma to być realizowane przez system teleinformatyczny, którego funkcjonalności pozwolą na szybki dostęp do potrzebnych informacji bez angażowania wnioskodawcy lub niektórych instytucji.

Projekt ustawy zawiera regulację, która wyklucza obowiązek przedstawienia w postępowaniu o wydanie zezwolenia na pracę informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy. W projekcie przewidziano też wprowadzenie:

  • obligatoryjnej przesłanki odmowy udzielenia zezwolenia na pracę, gdy pracodawca nie opłaca składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne lub zaliczek na podatek dochodowy,
  • przesłanki odmowy udzielenia zezwolenia na pracę w przypadku, gdy z okoliczności wynika, że podmiot został ustanowiony lub działa głównie w celu ułatwiania cudzoziemcom wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Projektowana ustawa rezygnuje też z osobnej procedury przedłużania zezwoleń na pracę, umożliwiając kontynuację zatrudnienia na dotychczasowych warunkach podczas oczekiwania na nowe zezwolenie.

Zmiany w procedurze kontroli

Trwają też prace w zakresie zasad przeprowadzania kontroli u przedsiębiorców. Propozycje w tym zakresie zawiera projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (druk nr UA8 z wykazu RCL). Liczba kontroli przeprowadzanych u przedsiębiorcy miałaby być uzależniona od kategorii ryzyka. W przypadku niskiego ryzyka kontrola będzie przeprowadzana nie częściej niż raz na 5 lat, w przypadku średniego ryzyka - nie częściej niż raz na 3 lata, a w przypadku wysokiego ryzyka - nie częściej niż raz na 2 lata. Poza tym skróceniu z 12 do 6 dni miałby ulec czas przeprowadzania czynności sprawdzających u mikroprzedsiębiorcy w rozumieniu przepisów Prawa przedsiębiorców.

Projektodawca zaproponował też, aby organ kontroli dokonywał publikacji okresowego planu kontroli oraz okresowej analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Dzięki takiemu rozwiązaniu podmioty podlegające kontroli będą mogły zapoznać się ze sposobem realizacji przez organ kontroli wymogu okresowego planowania kontroli i przeprowadzania okresowych analiz, służącego lepszemu przygotowaniu kontroli i wytypowaniu do kontroli podmiotów, u których ryzyko naruszenia przepisów jest największe. Z tym że nie znalazłoby to zastosowania w odniesieniu do kontroli działalności gospodarczej podlegającej koncesjonowaniu, a także do kontroli i analiz będących we właściwości organów Krajowej Administracji Skarbowej. Inspekcja ma mieć też obowiązek przygotowania tzw. wstępnej listy dokumentów i informacji, których przedstawienia może żądać w trakcie kontroli.

Natomiast sam przedsiębiorca ma zostać wyposażony w narzędzie umożliwiające mu wniesienie sprzeciwu wobec czynności kontrolnych organu bez jednoczesnego wstrzymania wykonywania tych czynności, w przypadku gdy organ przeprowadzający kontrolę powołuje się na wyłączenia ograniczeń kontroli działalności gospodarczej.

Opodatkowanie nieruchomości

Z początkiem 2025 r. na mocy nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1757) wprowadzone zostaną znaczące zmiany w zasadach opodatkowania podatkiem od nieruchomości budynków i budowli w wyniku zdefiniowania tych pojęć na nowo. Poza tym, zgodnie z nowymi regulacjami, za część mieszkalną budynku mieszkalnego należy uznawać także pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w tym budynku.

Kolejne zmiany dotyczące opodatkowania nieruchomości są projektowane m.in. w ustawie o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych (druk sejmowy nr 558). Zaproponowano wprowadzenie nowej grupy podmiotów zobowiązanych do odprowadzania podatku od nieruchomości - w przypadku leasingu nieruchomości zobowiązanie to miałby regulować korzystający (leasingobiorca). Obecnie podatnikiem jest właściciel nieruchomości. Wydłużeniu miałby też ulec termin na złożenie przez osoby fizyczne informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, w oparciu o które organ podatkowy wydaje decyzję ustalającą wymiar podatku od nieruchomości w sytuacji, kiedy okoliczności uzasadniające powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego wynikają z orzeczenia sądowego.

Inne zmiany dotyczące działalności przedsiębiorców, które planowane są w 2025 r.:

- zwiększenie o 15% kwot dopłat dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych wypłacanego przez PFRON,
- wzrost wysokości opłaty rejestracyjnej i rocznej za wpis do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami,
- zmiany w zakresie odprowadzania wpłat na Fundusz Ochrony Rolnictwa,
- nowe regulacje w zakresie wykonywania działalności rzemieślniczej, w tym m.in.: rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, rozszerzenie definicji rzemiosła poprzez dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle wymienionych w ustawie,
- nowe zasady przyznawania wsparcia ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego,
- możliwość odbywania stażu przez osobę bezrobotną w firmie w formie zdalnej,
- zwiększenie liczby niedziel, w których handel w placówkach niebędących placówkami zwolnionymi z zakazu na podstawie art. 6 ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni będzie dozwolony,
- zmniejszenie biurokracji i obowiązków sprawozdawczych dla przedsiębiorców,
- elektroniczny weksel ma podlegać takim samym zasadom i mieć takie samo znaczenie w obrocie jak weksel tradycyjny.

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.