Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Program Nowy start dla ponownie rozpoczynających działalność gospodarczą

Nowa matryca stawek VAT

Nomenklatura scalona Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług www.klasyfikacje.gofin.pl  »
POLECAMY
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Program Nowy start dla ponownie rozpoczynających działalność gospodarczą

Gazeta Podatkowa nr 88 (1754) z dnia 2.11.2020
Jolanta Białkowska

Przedsiębiorca, któremu nie powiodło się w biznesie i ponownie rozpoczął działalność gospodarczą, może skorzystać z bezpłatnych usług szkoleniowych i doradczych, w tym dotyczących strategii rozwoju firmy. Nie musi przygotowywać wniosku o dofinansowanie realizacji projektu, tylko zgłosić chęć uczestnictwa w projekcie, na realizację którego przyznano już dofinansowanie.

Zgłoszenie do projektu

Rządowy program Polityka Nowej Szansy wprowadza wsparcie ponownego podejmowania działalności gospodarczej - "Nowy start". Wsparcie zostało wpisane do Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w zakresie działania 2.21 Poprawa zarządzania, rozwój kapitału ludzkiego oraz wsparcie procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwach. Obejmuje działania związane ze wsparciem szkoleniowym oraz doradczym dla przedsiębiorców na etapie ponownego podejmowania działalności gospodarczej. W tym mieści się pomoc w poznaniu przyczyn niepowodzenia i rozwoju kompetencji w zakresie prowadzenia firmy, dla uniknięcia kolejnej porażki w przyszłości. To także pomoc w adaptacji do ciągle zmieniających się uwarunkowań rynkowych oraz konkurencji, jak i przeszkolenia zatrudnionych pracowników.

Przedsiębiorca z sektora MŚP (mikro-, mały, średni), który chce skorzystać ze szkolenia, profesjonalnej usługi doradczej, nie musi przygotowywać wniosku o dofinansowanie realizacji projektu. Wystarczy zgłosić chęć udziału w projekcie, wypełniając odpowiedni formularz (kartę zgłoszeniową), który składa się do operatora realizującego projekt w zakresie działania 2.21 PO WER (patrz tabela). Wypełnienie tego formularza zgłoszeniowego nie jest skomplikowane, gdyż ogranicza się do podania danych kontaktowych firmy i wyrażenia zgody na gromadzenie i przetwarzanie danych osobowych. Trzeba w nim określić status przedsiębiorcy pod względem wielkości, tj. mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwo.

Zgłoszenia do udziału w projektach dla ponownie rozpoczynających działalność w zakresie działania 2.21 PO WER przyjmowane są w sposób ciągły, aż do wyczerpania dostępnych miejsc. W dwóch z nich rekrutacja zakończy się w przyszłym roku, a w kolejnych dwóch w 2022 r.

Tylko dla MŚP

Uprawnionymi do wsparcia są przedsiębiorcy z sektora MŚP (mikro-, mali, średni) ponownie rozpoczynający działalność gospodarczą, którzy w ciągu 24 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej, a następnie w okresie 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu ponownie podjęli działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub jako wspólnicy spółki prawa handlowego. Mowa o tym w § 12g ust. 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach PO WER 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 1345).

Za dzień przystąpienia przedsiębiorcy do projektu uznaje się dzień podpisania przez niego oświadczenia wyrażającego chęć udziału w projekcie współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Z chwilą podpisania tego oświadczenia przedsiębiorca staje się uczestnikiem projektu.

Bezpłatne usługi szkoleniowe i doradcze

Dla przedsiębiorcy ponownie rozpoczynającego działalność gospodarczą, który stanie się uczestnikiem projektu realizowanego z działania 2.21 PO WER, usługi szkoleniowe i doradcze są bezpłatne. Projekty realizowane przez beneficjentów, którzy otrzymali wsparcie na ich realizację, dofinansowane są bowiem w 100% ze środków publicznych (85% środki Europejskiego Funduszu Społecznego, 15% z budżetu państwa).

Choć przedsiębiorca biorący udział w projekcie nie płaci za usługi szkoleniowe i doradcze, to wsparcie ma swoją wymierną wartość w postaci pomocy de minimis. W przypadku gdy udzielenie tej pomocy spowodowałoby przekroczenie jej limitów (200 tys. euro w okresie 3 lat podatkowych), przedsiębiorca może skorzystać z pomocy publicznej, czyli pomocy na usługi doradcze dla MŚP, pomocy szkoleniowej, na zasadach określonych odpowiednio w art. 18, art. 31 rozporządzenia Komisji 651/2014/UE uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym (…).

Podstawą wyliczenia wielkości pomocy de minimis lub publicznej dla przedsiębiorcy biorącego udział w projekcie dla ponownie rozpoczynających działalność są wydatki określone w § 12h ust. 1 pkt 2-4 rozporządzenia w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej w ramach PO WER (…). Mowa tu o wydatkach na:

  • prowadzenie szkoleń w zakresie, o którym mowa w art. 31 ust. 3 lit. a)-c) rozporządzenia Komisji 651/2014/UE,
     
  • pokrycie kosztów wynagrodzeń pracowników, o których mowa w art. 31 ust. 3 lit. d) rozporządzenia Komisji 651/2014/UE, czyli koszty personelu osób szkolonych i ogólne koszty pośrednie (koszty administracyjne, wynajem, koszty ogólne) poniesione za godziny, podczas których osoby szkolone biorą udział w szkoleniu,
     
  • doradztwo w zakresie, o którym mowa w art. 18 ust. 3 i 4 rozporządzenia 651/2014/UE.
Wsparcie dla ponownie rozpoczynających działalność w projektach z działania 2.21 PO WER
Projekt Podmiot realizujący projekt Obszar Rekrutacja uczestników projektu
Akademia pozytywnej zmiany Polbi Sp. z o.o. cała Polska do 30 czerwca 2021 r.
Profesjonalny restart Euro Capital Doradztwo Gospodarcze cała Polska do 31 grudnia 2021 r.
Nowy start - nowe perspektywy SEKA S.A. cała Polska do 30 maja 2022 r.
Ster na cel AVSI Polska teren województwa łódzkiego, lubelskiego i mazowieckiego do 30 listopada 2022 r.
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.