Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Kto pokrywa koszty zwrotu towaru do sklepu internetowego?
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Kto pokrywa koszty zwrotu towaru do sklepu internetowego?

Gazeta Podatkowa nr 92 (1342) z dnia 17.11.2016
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Klientom sklepów internetowych przysługuje 14-dniowy termin na zwrot towaru, bez podawania przyczyny. W przypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta, oprócz ceny sprzedawca internetowy powinien zwrócić również koszty przesyłki, jakie poniósł on przy zakupie towaru. Z kolei klient pokrywa koszty wysyłki towaru do sprzedawcy.

Prawo do odstąpienia od umowy

Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. To główne uprawnienie odróżniające sprzedaż internetową od tradycyjnej. Reguluje je art. 27 ustawy o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827 ze zm.). Uprawnienia do odstąpienia od umowy zawartej na odległość muszą przestrzegać wszyscy sprzedawcy sklepów internetowych dokonujący transakcji z konsumentami. Co więcej, o przysługującym konsumentom uprawnieniu należy ich informować. Jak bowiem wynika z art. 29 ust. 1 wspomnianej ustawy, jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa dopiero po upływie 12 miesięcy od dnia upływu przysługującego mu 14-dniowego terminu.

Należy pamiętać, że konsument może ponieść odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy (sprzedawca obniży zwracaną kwotę) będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy.

Kto płaci za wysyłkę?

Kwestia zwrotu kosztów wysyłki od dawna budziła spore kontrowersje. Ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie pod koniec 2014 r., rozwiała ostatecznie te wątpliwości. Jej art. 32 ust. 1 stanowi, że przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić mu wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Przy czym zwraca mu koszty stanowiące równowartość najtańszego sposobu doręczenia przesyłki do klienta. Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób oferowany przez przedsiębiorcę, np. przesyłkę kurierską zamiast pocztowej, to przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów. Zwraca mu równowartość kosztów, jakie ponosi się przy przesyłce pocztowej. Art. 34 ust. 2 ustawy stanowi też wyraźnie, że konsumenta obciążają tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów. To zaś oznacza, że płaci za zapakowanie i odesłanie towaru do sprzedawcy. Trzeba jednak zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu, który stanowi, że konsument nie będzie ponosił kosztów zwrotu rzeczy do sprzedawcy, jeżeli ten nie poinformował go o konieczności ich poniesienia.

Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.

Sposób zapłaty

Co istotne, sprzedawca musi zwrócić konsumentowi koszty zakupu rzeczy i koszty przesyłki przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że klient wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

Przykład:

Pani Emilia zakupiła w sklepie internetowym kozaki damskie w cenie 230 zł. Sprzedawca oferował następujące opcje dostawy:

  • odbiór osobisty - 0 zł,
     
  • paczka pocztowa - 13 zł,
     
  • przesyłka kurierska - 23 zł.

Pani Emilia wybrała sposób dostawy za pośrednictwem kuriera. Za zakup kozaków wraz z przesyłką zapłaciła 253 zł (230 zł cena kozaków + 23 zł kurier) przelewem na konto sprzedawcy. Pani Emilia nie była zadowolona z zakupu, dlatego postanowiła zwrócić kozaki i odstąpić od umowy. Za zapakowanie i wysłanie ich do sprzedawcy firmą kurierską zapłaciła 17 zł. Te koszty pokrywa sama, bowiem sprzedawca w "Zasadach zwracania towarów" dołączonych do zakupu zawarł informację o tym, że koszty zwrotu przesyłki pokrywa kupujący. Sprzedawca po otrzymaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy oraz przesyłki zawierającej buty zwrócił pani Emilii na jej konto bankowe kwotę 243 zł. (tj. 230 zł cena za buty oraz 13 zł koszt najtańszej oferowanej przez niego przesyłki pocztowej).

Sprzedawca nie zwraca pani Emili różnicy 10 zł pomiędzy ceną za paczkę pocztową a wysyłką kurierską, bowiem pani Emilia wybrała droższą opcję dostawy.


Kto pokrywa koszty zwrotu towaru do sklepu internetowego

źródło: www.uokik.gov.pl

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.