Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Jednolite wzory wniosków dla przedsiębiorców
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jednolite wzory wniosków dla przedsiębiorców

Gazeta Podatkowa nr 4 (1149) z dnia 12.01.2015
Marta Stefanowicz - Wasilewska

W dniu 25 grudnia 2014 r. po 6-miesięcznym vacatio legis weszły w życie przepisy mające na celu ujednolicenie wzorów pism w niektórych procedurach administracyjnych. Dotychczas zdarzało się, że w odniesieniu do tej samej procedury administracyjnej obowiązywało kilka lub kilkanaście wzorów dokumentów przygotowanych przez różne organy. Miało to miejsce np. w sytuacji, gdy organem właściwym do przygotowania danego wniosku była gmina.

Skąd potrzeba ujednolicenia wzorów?

Podstawowym celem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze standaryzacją niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych jest nałożenie na właściwe organy obowiązku określania jednolitych w skali kraju wzorów pism wykorzystywanych w procedurach administracyjnych w formie dokumentów elektronicznych. W związku z tym, na mocy omawianej ustawy, wprowadzone zostaną jednolite w całym kraju wzory takich pism, w szczególności wzory wniosków o wydanie zezwolenia, o wpis do rejestru, o zmianę danych w zezwoleniu lub w rejestrze, o wydanie licencji czy zgłoszenia danej działalności właściwemu organowi. Jak czytamy w uzasadnieniu do tej ustawy "Elektronizacja procedur pozytywnie wpłynie także na szybkość postępowań i efektywność procedur administracyjnych oraz zmniejszy obciążenia administracyjne obywateli i przedsiębiorców. Przyczyni się również do poprawy jakości kontaktu między administracją a obywatelem. Standaryzacja wzorów pism jest elementem niezbędnym dla docelowej elektronizacji procedur administracyjnych". Udostępnionych zostanie 64 ujednoliconych wzorów pism zawartych w różnych ustawach (patrz tabela).

W poszczególnych ustawach zmienianych na mocy tej ustawy wskazane zostały organy odpowiedzialne za opracowanie i udostępnienie jednolitych wzorów pism w formie elektronicznej, które następnie będą musiały zostać przekazane do centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych (CRWD). Na mocy wcześniej obowiązujących regulacji, gdy w przepisach prawa nie został wskazany właściwy organ do określenia wzoru, każdy organ właściwy do załatwienia określonej sprawy mógł opracować i przekazać wzór pisma do CRWD, stąd też tak duża ilość różnych wzorów dokumentów dotyczących tej samej sprawy.

Jakie korzyści?

Ministerstwo Gospodarki przedstawiło dane, z których wynika, że standaryzacja i elektroniczna forma dokumentów może przynieść prawie 2 mln zł oszczędności rocznie, w tym ponad 1,3 mln zł rocznie ze względu na skrócenie czasu na poszukiwanie potrzebnego formularza i prawie 700 tys. zł oszczędności na wysyłce. Jednocześnie skrócenie procedury rozpatrywania wniosku przedsiębiorcy przyspieszy rozpoczęcie działalności gospodarczej, co może przynieść wzrost przychodów w wysokości nawet 232 mln zł rocznie.

Ustawa o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych to pierwszy etap ujednolicania procedur administracyjnych związanych z podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej w Polsce.

Gdzie szukać wniosków?

Podmiot będzie mógł skorzystać z formularza elektronicznego jednolitego wzoru wniosku, zamieszczonego w CRWD, na elektronicznej platformie usług administracyjnych (ePUAP) oraz na stronach BIP organu odpowiedzialnego za przygotowanie danego formularza. Taki ujednolicony fomularz pozwoli na sporządzenie wniosku zgodnego ze wzorem zamieszczonym w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych. We wzorze wniosku określone zostaną wszystkie wymogi, które podmiot musi spełnić, oraz zostanie wskazane, jakie dokumenty w formie załączników mają być dołączone do wniosku, co znacząco ułatwi realizację procedury. Przedsiębiorca (obywatel) będzie od razu wiedział, jakie dokumenty musi przygotować i dołączyć do składanego wniosku, by nie uległ on odrzuceniu ze względów formalnych. Znacząco więc przyspieszy to trwanie danej procedury i zaoszczędzony zostanie czas przedsiębiorców. Skróceniu ulegnie czas rozpatrywania wniosków przez organy właściwe w danej sprawie, ponieważ precyzyjne wskazanie we wniosku wymaganych danych oraz koniecznych do przedstawienia dokumentów ograniczy liczbę wezwań do uzupełnienia braków, a w konsekwencji - liczbę wniosków, które z powodu braków formalnych nie mogą być rozpatrzone. Wszystkie dane konieczne do przekazania, poświadczające spełnianie warunków określonych w przepisach prawa, zostaną precyzyjnie i w sposób przejrzysty wskazane w odpowiednim wzorze.

Przy czym wnioskodawca będzie mógł sam wybrać czy dany wniosek (w ujednoliconej wersji) złoży w postaci papierowej, czy też elektronicznej. Wniosek lub inne pisma będą mogły być złożone osobiście albo wysłane listem poleconym. Wnioski lub inne pisma w formie dokumentów elektronicznych przesyłane będą na elektroniczną skrzynkę podawczą właściwego podmiotu administracji publicznej. Wnioskodawca na adres elektroniczny wskazany we wniosku otrzyma poświadczenie odbioru dokumentu.

Jak już wspomniano, omawiana ustawa weszła w życie z dniem 25 grudnia 2014 r. Jednakże stanowi ona, iż dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dotyczące wzorów wniosków o wydanie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi oraz wzorów wniosków i informacji o sprzedaży napojów alkoholowych zachowują moc nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Przykłady wzorów podlegających ujednoliceniu
Podstawa prawna Formularz

ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych,

wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć,

wniosek o wydanie zezwolenia na hurtowy obrót napojami alkoholowymi

Prawo budowlane

wzór zgłoszenia rozbiórki obiektów budowlanych

ustawa o usługach turystycznych

wzór zawiadomienia o zawieszeniu wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego,

wzór zgłoszenia obiektu do ewidencji innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie

Prawo ochrony środowiska

wzór wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza

ustawa o usługach detektywistycznych

wzór wniosku o wpis, w rejestrze działalności detektywistycznej,

wzór wniosku o zmianę danych zawartych w rejestrze oraz wzór wniosku o wykreślenie z rejestru działalności detektywistycznej

Prawo farmaceutyczne

wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie punktu aptecznego

ustawa o zakładach leczniczych dla zwierząt

wzór wniosku o wpis do ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt,

wzór wniosku o zmianę wpisu w ewidencji,

wzór wniosku o wykreślenie z ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt

ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji

wzór zawiadomienia o zakończeniu działalności w zakresie demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 24.04.2014 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze standaryzacją niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych (Dz. U. poz. 822)

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.