Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Jednolite wzory wniosków dla przedsiębiorców
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jednolite wzory wniosków dla przedsiębiorców

Gazeta Podatkowa nr 4 (1149) z dnia 12.01.2015
Marta Stefanowicz - Wasilewska

W dniu 25 grudnia 2014 r. po 6-miesięcznym vacatio legis weszły w życie przepisy mające na celu ujednolicenie wzorów pism w niektórych procedurach administracyjnych. Dotychczas zdarzało się, że w odniesieniu do tej samej procedury administracyjnej obowiązywało kilka lub kilkanaście wzorów dokumentów przygotowanych przez różne organy. Miało to miejsce np. w sytuacji, gdy organem właściwym do przygotowania danego wniosku była gmina.

Skąd potrzeba ujednolicenia wzorów?

Podstawowym celem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze standaryzacją niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych jest nałożenie na właściwe organy obowiązku określania jednolitych w skali kraju wzorów pism wykorzystywanych w procedurach administracyjnych w formie dokumentów elektronicznych. W związku z tym, na mocy omawianej ustawy, wprowadzone zostaną jednolite w całym kraju wzory takich pism, w szczególności wzory wniosków o wydanie zezwolenia, o wpis do rejestru, o zmianę danych w zezwoleniu lub w rejestrze, o wydanie licencji czy zgłoszenia danej działalności właściwemu organowi. Jak czytamy w uzasadnieniu do tej ustawy "Elektronizacja procedur pozytywnie wpłynie także na szybkość postępowań i efektywność procedur administracyjnych oraz zmniejszy obciążenia administracyjne obywateli i przedsiębiorców. Przyczyni się również do poprawy jakości kontaktu między administracją a obywatelem. Standaryzacja wzorów pism jest elementem niezbędnym dla docelowej elektronizacji procedur administracyjnych". Udostępnionych zostanie 64 ujednoliconych wzorów pism zawartych w różnych ustawach (patrz tabela).

W poszczególnych ustawach zmienianych na mocy tej ustawy wskazane zostały organy odpowiedzialne za opracowanie i udostępnienie jednolitych wzorów pism w formie elektronicznej, które następnie będą musiały zostać przekazane do centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych (CRWD). Na mocy wcześniej obowiązujących regulacji, gdy w przepisach prawa nie został wskazany właściwy organ do określenia wzoru, każdy organ właściwy do załatwienia określonej sprawy mógł opracować i przekazać wzór pisma do CRWD, stąd też tak duża ilość różnych wzorów dokumentów dotyczących tej samej sprawy.

Jakie korzyści?

Ministerstwo Gospodarki przedstawiło dane, z których wynika, że standaryzacja i elektroniczna forma dokumentów może przynieść prawie 2 mln zł oszczędności rocznie, w tym ponad 1,3 mln zł rocznie ze względu na skrócenie czasu na poszukiwanie potrzebnego formularza i prawie 700 tys. zł oszczędności na wysyłce. Jednocześnie skrócenie procedury rozpatrywania wniosku przedsiębiorcy przyspieszy rozpoczęcie działalności gospodarczej, co może przynieść wzrost przychodów w wysokości nawet 232 mln zł rocznie.

Ustawa o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych to pierwszy etap ujednolicania procedur administracyjnych związanych z podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej w Polsce.

Gdzie szukać wniosków?

Podmiot będzie mógł skorzystać z formularza elektronicznego jednolitego wzoru wniosku, zamieszczonego w CRWD, na elektronicznej platformie usług administracyjnych (ePUAP) oraz na stronach BIP organu odpowiedzialnego za przygotowanie danego formularza. Taki ujednolicony fomularz pozwoli na sporządzenie wniosku zgodnego ze wzorem zamieszczonym w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych. We wzorze wniosku określone zostaną wszystkie wymogi, które podmiot musi spełnić, oraz zostanie wskazane, jakie dokumenty w formie załączników mają być dołączone do wniosku, co znacząco ułatwi realizację procedury. Przedsiębiorca (obywatel) będzie od razu wiedział, jakie dokumenty musi przygotować i dołączyć do składanego wniosku, by nie uległ on odrzuceniu ze względów formalnych. Znacząco więc przyspieszy to trwanie danej procedury i zaoszczędzony zostanie czas przedsiębiorców. Skróceniu ulegnie czas rozpatrywania wniosków przez organy właściwe w danej sprawie, ponieważ precyzyjne wskazanie we wniosku wymaganych danych oraz koniecznych do przedstawienia dokumentów ograniczy liczbę wezwań do uzupełnienia braków, a w konsekwencji - liczbę wniosków, które z powodu braków formalnych nie mogą być rozpatrzone. Wszystkie dane konieczne do przekazania, poświadczające spełnianie warunków określonych w przepisach prawa, zostaną precyzyjnie i w sposób przejrzysty wskazane w odpowiednim wzorze.

Przy czym wnioskodawca będzie mógł sam wybrać czy dany wniosek (w ujednoliconej wersji) złoży w postaci papierowej, czy też elektronicznej. Wniosek lub inne pisma będą mogły być złożone osobiście albo wysłane listem poleconym. Wnioski lub inne pisma w formie dokumentów elektronicznych przesyłane będą na elektroniczną skrzynkę podawczą właściwego podmiotu administracji publicznej. Wnioskodawca na adres elektroniczny wskazany we wniosku otrzyma poświadczenie odbioru dokumentu.

Jak już wspomniano, omawiana ustawa weszła w życie z dniem 25 grudnia 2014 r. Jednakże stanowi ona, iż dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dotyczące wzorów wniosków o wydanie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi oraz wzorów wniosków i informacji o sprzedaży napojów alkoholowych zachowują moc nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Przykłady wzorów podlegających ujednoliceniu
Podstawa prawna Formularz

ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych,

wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć,

wniosek o wydanie zezwolenia na hurtowy obrót napojami alkoholowymi

Prawo budowlane

wzór zgłoszenia rozbiórki obiektów budowlanych

ustawa o usługach turystycznych

wzór zawiadomienia o zawieszeniu wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego,

wzór zgłoszenia obiektu do ewidencji innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie

Prawo ochrony środowiska

wzór wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza

ustawa o usługach detektywistycznych

wzór wniosku o wpis, w rejestrze działalności detektywistycznej,

wzór wniosku o zmianę danych zawartych w rejestrze oraz wzór wniosku o wykreślenie z rejestru działalności detektywistycznej

Prawo farmaceutyczne

wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie punktu aptecznego

ustawa o zakładach leczniczych dla zwierząt

wzór wniosku o wpis do ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt,

wzór wniosku o zmianę wpisu w ewidencji,

wzór wniosku o wykreślenie z ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt

ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji

wzór zawiadomienia o zakończeniu działalności w zakresie demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 24.04.2014 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze standaryzacją niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych (Dz. U. poz. 822)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.