Odmówiłem uznania reklamacji dotyczącej wykonanej przeze mnie usługi. Zwrócił się do mnie inspektor z Inspekcji Handlowej w sprawie mediacji z niezadowolonym klientem. Czy mogę odmówić udziału w mediacji?
Jeżeli przedsiębiorca nie uznał reklamacji konsumenta, a ten się nie zgadza z jego decyzją, to może zwrócić się o mediację lub rozstrzygnięcie do sądu polubownego, a więc skorzystać z alternatywnych metod rozstrzygania sporów.
W przypadku mediacji postępowanie wszczynane jest przez inspektora Inspekcji Handlowej. Może to nastąpić na wniosek konsumenta, tak jak w opisywanym przypadku, bądź z urzędu, gdy wymaga tego ochrona interesu konsumenta. Tak stanowi art. 36 ust. 2 ustawy o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 148).
Aby przeprowadzić postępowanie mediacyjne, konieczne jest wyrażenie zgody przez obie strony. W trakcie postępowania przedsiębiorcy przedstawiane jest roszczenie, z jakim występuje konsument. Obie strony zapoznawane są z przepisami prawnymi mającymi zastosowanie w sprawie, a także z ewentualnymi propozycjami polubownego finału sporu. Przedsiębiorcy przysługuje prawo do przedstawienia własnego polubownego sposobu załatwienia sporu.
W toku prowadzonego postępowania każdej ze stron przysługuje prawo do rezygnacji z tej formy rozwiązywania sporu i złożenia pozwu o jego rozpatrzenie do sądu polubownego bądź powszechnego. Inspektor odstępuje od postępowania mediacyjnego, gdy w wyznaczonym terminie sprawa nie zostanie polubownie zakończona bądź w razie oświadczenia co najmniej przez jedną ze stron, że nie wyraża zgody na polubowne zakończenie sprawy.
Reasumując, Czytelnik może odmówić udziału w mediacji, jednak wówczas musi się liczyć z ewentualnością, że konsument wybierze sądową drogę rozwiązania sporu.
Z raportu zamieszczonego na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: www.uokik.gov.pl wynika, że blisko 2/3 mediacji prowadzonych przez Inspekcję Handlową w 2013 r. zakończyło się zawarciem porozumienia pomiędzy stronami.
Mediacja nie jest prowadzona w sprawach dotyczących w szczególności:
|
|