Kompletuję pracownikowi wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy. Wśród danych wnioskodawcy na formularzu ERN, stanowiącym taki wniosek, widnieje rubryka przeznaczona na podanie numeru telefonu wnioskodawcy. Pracownik nie chce podać tej informacji. Czy może to wywołać dla niego negatywne konsekwencje?
NIE. Jedynie może wydłużyć czas niezbędny na rozpoznanie wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy dla pracownika w sytuacji, gdy organ rentowy będzie zmuszony prowadzić postępowanie wyjaśniające.
Osoba ubiegająca się o rentę z tytułu niezdolności do pracy powinna do wniosku dołączyć dokumenty wymienione w § 10 rozporządzenia MPiPS w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz. U. z 2011 r. nr 237, poz. 1412). Jeśli chodzi o zakres danych, które bezwzględnie powinny zostać zawarte we wniosku o rentę, to wymienia je § 4 ust. 1 tego rozporządzenia. Wśród nich nie ma numeru telefonu wnioskodawcy.
Bezwzględnego podania tej informacji nie oczekuje również organ rentowy. Z informacji zawartych w formularzu ERN wynika, że podanie numeru telefonu wnioskodawcy ułatwi organowi kontakt z nim w jego sprawie. Dodatkowo na stronie internetowej www.zus.pl organ wyjaśnia, że wniosek należy wypełnić czytelnie, wielkimi literami, długopisem o niebieskiej lub czarnej barwie tuszu tak, aby nie było żadnych wątpliwości co do ich prawidłowości. Niezależnie od tego, o jakie świadczenie ubiega się zainteresowany, wniosek powinien zawierać niezbędne informacje dotyczące danych osobowo-adresowych, zakresu wniosku, oświadczeń, liczby załączonych dokumentów, sposobu odbioru odpowiedzi i wypłaty świadczenia oraz datę jego sporządzenia i podpis wnioskodawcy. Jeśli wniosek zostanie prawidłowo wypełniony, wówczas organ będzie mógł szybciej go rozpoznać. Gdy wnioskodawca poda we wniosku swój numer telefonu, ułatwi to organowi kontakt z nim i przyspieszy załatwienie jego sprawy.
|