Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Składki, zasiłki, emerytury  »  Emerytury, renty, świadczenia przedemerytalne  »   Kiedy nie trzeba wnioskować o emeryturę?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Kiedy nie trzeba wnioskować o emeryturę?

Gazeta Podatkowa nr 81 (1122) z dnia 9.10.2014
Honorata Urbaniak

Świadczenia emerytalno-rentowe przyznawane są, co do zasady, na wniosek osoby zainteresowanej, jej pełnomocnika albo przedstawiciela ustawowego. Ustawodawca przewidział jednak sytuacje, w których niektórzy ubezpieczeni mogą otrzymać emeryturę nie składając wniosku o to świadczenie. Może być ona przyznana zamiast pobieranej renty z tytułu niezdolności do pracy. Aby jednak otrzymać emeryturę z urzędu, nie wystarczy wyłącznie osiągnięcie powszechnego wieku emerytalnego. Omawiane świadczenie przewidziane jest dla rencisty, który podlegał ubezpieczeniu społecznemu albo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.


Dla kogo emerytura z urzędu?

Emerytura powszechna to świadczenie należne przede wszystkim w związku z osiągnięciem indywidualnego powszechnego wieku emerytalnego.

Osoby uprawnione do renty z tytułu niezdolności do pracy z chwilą ukończenia powszechnego wieku emerytalnego mogą liczyć, iż organ rentowy przyzna im emeryturę, pomimo iż o to świadczenie nie występowały. Rencista, aby otrzymać z urzędu emeryturę powszechną, musi legitymować się okresem ubezpieczenia społecznego lub ubezpieczenia emerytalnego i rentowego. Świadczenie emerytalne przyznawane jest od dnia osiągnięcia przez rencistę wieku uprawniającego do emerytury. Jednocześnie ustawodawca wskazał, iż w przypadku, gdy wypłata renty z tytułu niezdolności do pracy była wstrzymana, emeryturę przyznaje się od dnia, od którego podjęto wypłatę renty. Tak stanowi art. 24a ust. 1 oraz art. 27a ustawy o emeryturach i rentach z FUS, zwanej ustawą emerytalną.


Ubezpieczony nie musi występować z wnioskiem o przyznanie tzw. emerytury z urzędu.


Przypomnijmy, iż okres ubezpieczenia społecznego to okres przebyty do dnia 31 grudnia 1998 r., zaś okres podlegania ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowym to czas przypadający od dnia 1 stycznia 1999 r.

Organ rentowy nie przyzna więc emerytury (bez wniosku zainteresowanego) w zamian pobieranej renty osobie, która jest uprawniona do tzw. renty inwalidzkiej uczniowskiej. Świadczenie takie przyznawane było w oparciu o art. 63 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin (Dz. U. z 1982 r. nr 40, poz. 267 ze zm.) zastąpionej z dniem 1 stycznia 1999 r. ustawą emerytalną. Osoby, którym takie świadczenie przysługiwało, zachowały jednak do nich prawo, pomimo utraty mocy aktu prawnego, na podstawie którego świadczenie zostało przyznane. Gwarancja taka wynika z art. 180 ustawy emerytalnej.

Emerytury przyznawanej przez ZUS z urzędu (zamiast świadczenia rentowego) nie otrzyma również rencista, który nabył już uprawnienia do emerytury (np. wcześniejszej), ale pobiera rentę z tytułu niezdolności do pracy jako świadczenie korzystniejsze.

Warto wskazać, iż korzystnym rozwiązaniem dla osób przechodzących na emeryturę z urzędu jest fakt, iż mogą one pobierać emeryturę bez względu na wysokość osiąganego przychodu z tytułu zatrudnienia lub działalności, co do zasady podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego. Co więcej, osoba taka nie ma obowiązku rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonuje zatrudnienie bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury. Przepisu art. 103a ustawy emerytalnej nie stosuje się bowiem do emerytur przyznawanych z urzędu.


Ustanie prawa do renty

Istotną kwestią dla rencisty, któremu ZUS przyzna emeryturę z urzędu, jest fakt, iż z dniem, od którego została przyznana emerytura zgodnie z art. 24aart. 27a ustawy emerytalnej, rencista traci prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy. Tak wynika z art. 101a ustawy emerytalnej.

Aby osoby uprawnione do renty z tytułu niezdolności do pracy nie utraciły prawa do tego świadczenia wraz z przyznaniem emerytury z urzędu, powinny same wystąpić z wnioskiem o przyznanie emerytury powszechnej. Złożenie wniosku o przyznanie świadczenia powszechnego musi jednak nastąpić najpóźniej w miesiącu ukończenia indywidualnego powszechnego wieku emerytalnego przez rencistę. Tak postępując rencista gwarantuje sobie zachowanie prawa do renty. Przy czym sytuację taką ustawodawca traktuje jako zbieg u jednej osoby prawa do kilku świadczeń przewidzianych w ustawie. O ile więc osoba zainteresowana zachowa prawo do obu świadczeń, tj. renty z tytułu niezdolności do pracy i emerytury powszechnej, to w zakresie wypłaty należności będzie nieco inaczej. Mianowicie organ rentowy wypłaci zainteresowanemu jedno z tych świadczeń - wyższe lub wybrane przez niego.


Kalkulator wieku emerytalnego dostępny jest w serwisie www.kalkulatory.gofin.pl.


Zachowanie prawa do obu świadczeń powoduje, iż na zasadach przewidzianych w ustawie emerytalnej świadczeniobiorca będzie miał możliwość przeliczenia zarówno świadczenia pobieranego, jak i świadczenia zawieszonego jako mniej korzystnego. Jeśli po którymkolwiek z przeliczeń proporcja świadczeń uległaby zmianie, tzn. świadczenie dotąd mniej korzystne okazałoby się korzystniejsze, ZUS podejmie wypłatę świadczenia wyższego albo na wyraźną dyspozycję świadczeniobiorcy - wybranego przez niego.


Wysokość emerytury

Przyznanie emerytury z urzędu ustawodawca przewidział zarówno dla osób urodzonych:

  • przed 1 stycznia 1949 r., jak i
     
  • po 31 grudnia 1948 r.

Podział taki ma znaczenie przy zastosowaniu metod związanych z obliczaniem omawianych emerytur z urzędu.

Mianowicie osobom urodzonym po 31 grudnia 1948 r. wysokość emerytury, co do zasady ustalana jest według zdefiniowanej składki, a więc na nowych zasadach. Renciści jednak, którym organ rentowy przyznał emeryturę w miejsce pobieranej renty, a którzy jednocześnie spełnili warunki do emerytury określone w art. 46art. 50 ustawy emerytalnej, ale nie wystąpili z wnioskiem o jej przyznanie, mają możliwość obliczenia wysokości emerytury według starych reguł. Przy czym organ rentowy nie uczyni tego bez wniosku osoby zainteresowanej.

Ponadto ubezpieczeni, którym ZUS przyznał emeryturę z urzędu w latach 2009-2013, mogą skorzystać z przywileju obliczenia jej wysokości w sposób mieszany, składając w tym zakresie stosowny wniosek. Zaznaczyć należy, iż ustalenie wysokości emerytury (wcześniejszej, powszechnej) w sposób mieszany możliwe jest wobec ubezpieczonych, którzy odpowiedni wiek emerytalny osiągnęli/ą w latach 2009-2014. Wynika więc, że ubezpieczeni, którzy osiągnęli/ą wiek uprawniający do emerytury w obecnym roku kalendarzowym (2014 r.), i w związku z tym organ rentowy przyznał im w tym roku emeryturę z urzędu, nie mogą domagać się ustalenia jej wysokości w sposób mieszany.


Gwarantowana kwota świadczenia

Bez względu na to, czy emerytura z urzędu będzie ustalona na starych, czy nowych zasadach, jej kwota nie może być niższa od pobieranej dotychczas renty z tytułu niezdolności do pracy. Stanowi o tym art. 24a ust. 6 oraz art. 54a ust. 2 ustawy emerytalnej.

Kolejną bardzo ważną kwestią w zakresie wysokości świadczenia jest podwyższenie wysokości emerytury z urzędu do kwoty gwarantowanej najniższej emerytury. Kluczowe rozstrzygnięcia w tej materii uregulowane zostały w art. 23, art. 85 ust. 2 oraz art. 87 ustawy emerytalnej.

Jeżeli emerytura z urzędu ustalana jest według starych zasad, na podwyższenie jej wysokości do najniższej gwarantowanej kwoty emerytury nie mogą liczyć osoby, które pobierały rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy oraz nie udokumentowały okresu składkowego i nieskładkowego wynoszącego co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 dla mężczyzn (przykład). Jeśli zaś emerytura z urzędu ustalana jest według nowych zasad, podwyższenia do najniższej emerytury są bardziej rygorystyczne, ale wyłącznie wobec kobiet. Otóż ustawodawca wymaga, aby udowodniony przez nie okres składkowy i nieskładkowy wyniósł odpowiednio:

  • 20 lat - do 31 grudnia 2013 r.,
     
  • 21 lat - od 1 stycznia 2014 r.,
     
  • 22 lata - od 1 stycznia 2016 r.,
     
  • 23 lata - od 1 stycznia 2018 r.,
     
  • 24 lata - od 1 stycznia 2020 r., 
     
  • 25 lat - od 1 stycznia 2022 r.

Kobietom więc, które pobierały rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy i nie udokumentowały stażu ubezpieczeniowego o odpowiedniej (wskazanej wcześniej) długości, emerytura przyznana z urzędu (i obliczona według nowych zasad) nie zostanie podwyższona do kwoty minimalnego świadczenia.

Nadto przy wyliczaniu okresów składkowych przypadających od 1 stycznia 1999 r. dla celów podwyższenia emerytury miesiące, w których składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe były obliczone od podstawy wymiaru niższej od kwoty minimalnego wynagrodzenia pracowników, uwzględnia się w części odpowiadającej proporcji tej podstawy do kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Przy ustalaniu okresu składkowego i nieskładkowego okresy nieskładkowe uwzględnia się w wymiarze nieprzekraczającym jednej trzeciej udowodnionych okresów składkowych.

Przykład

Pan Waldemar urodzony w grudniu 1948 r., od czerwca 2000 r. pobierał rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy. Renta wypłacana była w gwarantowanej najniższej wysokości odpowiedniej dla stopnia niezdolności do pracy, ostatnio, tj. od marca 2014 r. wynoszącej 648,13 zł.

Pan Waldemar domagając się ustalenia prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy przedłożył dokumentację udowadniając 14 lat, 5 miesięcy okresu składkowego oraz 3 lata i 3 miesiące okresu nieskładkowego.

W kwietniu 2014 r. po osiągnięciu przez pana Waldemara indywidualnego powszechnego wieku emerytalnego wynoszącego 65 lat i 4 miesiące, organ rentowy przyznał ubezpieczonemu prawo do emerytury z urzędu. Przy przyznaniu emerytury zastosowano gwarancję wypłaty świadczenia emerytalnego w kwocie nie niższej od pobieranej dotychczas renty z tytułu niezdolności do pracy, a więc 648,13 zł. Z uwagi na fakt, iż pan Waldemar nie udokumentował co najmniej 25 lat okresu składkowego i nieskładkowego, kwota emerytury nie może zostać podwyższona do wartości minimalnej stanowiącej 844,45 zł.


Możliwość przeliczenia

Emerytura przyznana z urzędu podlega przeliczeniu na ogólnych zasadach.

Świadczenie przyznane i obliczone według starych zasad można przeliczyć w związku z:

  • ponownym ustaleniem podstawy wymiaru lub/oraz
     
  • doliczeniem nieuwzględnionych dotychczas w wymiarze świadczenia okresów składkowych i nieskładkowych.

Jak podaje ZUS na swojej stronie internetowej www.zus.pl, na wniosek osoby, której przyznano emeryturę z urzędu, świadczenie może być ponownie obliczone od podstawy wymiaru składek z:

  • 10 kolejnych lat kalendarzowych wybranych z okresu ostatnich 20 lat poprzedzających rok zgłoszenia wniosku albo
     
  • 20 lat kalendarzowych przypadających przed rokiem zgłoszenia wniosku.

Co ważne, w przypadku zgłoszenia wniosku w tej sprawie, do obliczenia podstawy wymiaru i wysokości emerytury przyjmuje się kwotę bazową z miesiąca zgłoszenia wniosku. Ponadto istnieje możliwość ustalenia części socjalnej emerytury od nowej kwoty bazowej dla osoby, która po przyznaniu renty z tytułu niezdolności do pracy udowodniła co najmniej 30 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

Emerytury zaś obliczone według zasad określonych w art. 26 ustawy emerytalnej, a więc według nowych zasad, powiększa się o kwotę wynikającą z podzielenia składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego po dniu ustalenia prawa do emerytury i odpowiednio zwaloryzowanych przez wyrażone w miesiącach średnie dalsze trwanie życia ustalone dla wieku danego ubezpieczonego w dniu złożenia wniosku o przeliczenie wysokości emerytury - art. 108 ustawy emerytalnej.

Komu organ rentowy przyzna emeryturę z urzędu?

Emeryturę przyznaje się z urzędu wyłącznie osobie mającej ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, przyznanej na podstawie ustawy emerytalnej oraz ustaw obowiązujących przed dniem 1 stycznia 1999 r., a więc przed wejściem w życie ustawy emerytalnej, tj. m.in. ustaw o:

- zaopatrzeniu emerytalnym twórców i ich rodzin,
- ubezpieczeniu społecznym osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia,
- ubezpieczeniu społecznym osób prowadzących działalność gospodarczą oraz ich rodzin,
- zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1440 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Emerytury, renty, świadczenia przedemerytalne - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.