Zlikwidowaliśmy stanowisko pracy pracownika, który wraz z rozwiązaniem umowy nabył prawo do emerytury. Czy przysługują mu dwie odprawy, emerytalna i ekonomiczna? Nadmieniamy, że jesteśmy objęci ustawą o zwolnieniach grupowych.
Jeśli pracownik wcześniej nie otrzymał odprawy emerytalno-rentowej, należy odpowiedzieć twierdząco.
W myśl art. 921 § 1 K.p., pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Zatem nie wystarczy ukończenie wieku emerytalnego (co do zasady 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), który jest zasadniczym i w większości przypadków jedynym kryterium emerytalnym, ale musi jeszcze dojść do zakończenia stosunku pracy. Jednakże związek pomiędzy zdarzeniami - ustaniem zatrudnienia a przejściem na emeryturę - może mieć charakter różnoraki, np. przyczynowy, czasowy albo funkcjonalny (por. wyrok SN z 8 grudnia 2015 r., sygn. akt I PK 345/14). W przedstawionych okolicznościach wystąpił co najmniej związek czasowy.
Zwracamy uwagę! Pracownik, który otrzymał odprawę emerytalną, nie może ponownie nabyć do niej prawa.
W związku z rozwiązaniem stosunku pracy w ramach grupowego lub indywidualnego zwolnienia, o których mowa w art. 1 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2018 r. poz. 1969), pracownikowi przysługuje odprawa pieniężna, w tym drugim przypadku, jeśli po jego stronie nie wystąpiła żadna współprzyczyna w wysokości uzależnionej od zakładowego stażu pracy. Jest ona rekompensatą za utracone (bez woli i udziału pracownika) źródło zarobkowania, dlatego przejście przez zainteresowanego na emeryturę nie zwalnia pracodawcy z obowiązku jej wypłaty (por. wyrok SN z 1 kwietnia 2015 r., sygn. akt II PK 134/14).
|