Mam 7-letnią praktykę w księgowości, ukończyłam studia wyższe kierunek finanse i bankowość. Czy z takim wykształceniem mogę być główną księgową w jednostce budżetowej? Czy powinnam mieć ukończony kierunek rachunkowość?
Wymagania, jakie musi spełniać osoba ubiegająca się o stanowisko głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych, określają przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 ze zm.). Z art. 54 ust. 2 tej ustawy wynika, że głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych, w tym jednostki budżetowej, może być osoba, która:
1) ma obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, chyba że odrębne ustawy uzależniają zatrudnienie w jednostce sektora finansów publicznych od posiadania obywatelstwa polskiego,
2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
3) nie była prawomocnie skazana za przestępstwo przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, przeciwko wiarygodności dokumentów lub za przestępstwo skarbowe,
4) posiada znajomość języka polskiego w mowie i piśmie w zakresie koniecznym do wykonywania obowiązków głównego księgowego,
5) spełnia jeden z poniższych warunków:
a) ukończyła ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiada co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości,
b) ukończyła średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiada co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości,
c) jest wpisana do rejestru biegłych rewidentów na podstawie odrębnych przepisów,
d) posiada certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych albo świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydane na podstawie odrębnych przepisów.
Przepisy ustawy o finansach publicznych nie wymagają od kandydatów na głównych księgowych jednostek sektora finansów publicznych wykształcenia wyższego uzyskanego na kierunku rachunkowość (lub na innym kierunku ekonomicznym o specjalności rachunkowość).
Z informacji podanych w pytaniu wynika, że Czytelniczka posiada odpowiednie wykształcenie wymagane do zajmowania stanowiska głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych, w tym w jednostce budżetowej - ukończyła bowiem studia wyższe o kierunku finanse i bankowość. Najprawdopodobniej posiada również wymaganą do tego praktykę w księgowości (7-letnią, przy wymaganej minimum 3-letniej praktyce). |
Należy jednak podkreślić, iż ustawa o finansach publicznych nie wskazuje co należy rozumieć przez praktykę w księgowości. Definicję praktyki w księgowości zawiera natomiast art. 76b ust. 2 ustawy o rachunkowości. W świetle tego przepisu, za praktykę w księgowości uważa się wykonywanie - na podstawie stosunku pracy w wymiarze czasu pracy nie mniejszym niż 1/2 etatu, odpłatnej umowy cywilnoprawnej zawartej z przedsiębiorcą świadczącym usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej - następujących czynności:
1) prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym, lub
2) wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego, lub
3) sporządzanie sprawozdań finansowych, lub
4) badanie sprawozdań finansowych pod nadzorem biegłego rewidenta.
Wymogi określone w art. 76b ust. 2 ustawy o rachunkowości należy uwzględnić przy ustalaniu czy dana osoba spełnia kryteria odnośnie praktyki w księgowości stawiane głównym księgowym sektora finansów publicznych.
|