Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Procedura podatkowa  »   Jak zaskarżyć ostateczną decyzję podatkową?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak zaskarżyć ostateczną decyzję podatkową?

Gazeta Podatkowa nr 58 (2246) z dnia 21.07.2025
Małgorzata Żujewska

Decyzję podatkową - po wykorzystaniu trybu odwoławczego przewidzianego w postępowaniu podatkowym - można zaskarżyć do wojewódzkiego sądu administracyjnego. W skardze trzeba określić przedmiot sporu oraz sprecyzować naruszenie prawa. Wnosząc ją, należy uiścić wpis, ale jeżeli jest to nadmierny wydatek finansowy, można ubiegać się o zwolnienie od kosztów sądowych.

Wymogi formalne

Podatnik może zaskarżyć decyzję podatkową do wojewódzkiego sądu administracyjnego po wyczerpaniu środków zaskarżenia przysługujących mu w postępowaniu podatkowym. Wystąpienie na drogę sądową musi więc być poprzedzone złożeniem odwołania od decyzji i rozstrzygnięciem go przez organ odwoławczy.

Skargę należy złożyć w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji wydanej w postępowaniu odwoławczym. Powinna być ona wniesiona za pośrednictwem organu odwoławczego. Termin złożenia skargi uważa się jednak za zachowany także wtedy, gdy przed jego upływem skarga zostanie wniesiona wprost do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Sąd prześle ją organowi podatkowemu. Wynika tak z art. 53 § 4 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę można przekazać - organowi podatkowemu lub wojewódzkiemu sądowi administracyjnemu - w formie papierowej albo w postaci elektronicznej (za pośrednictwem platformy ePUAP).

Nie ma wymogu sporządzenia skargi przez adwokata, radcę prawnego czy doradcę podatkowego. Skarżący sam może ją przygotować. Skarga musi jednak spełniać określone prawem wymogi formalne. Precyzują je art. 46art. 57 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skarga musi zawierać m.in. dane stron, określenie przedmiotu sporu, sprecyzowanie naruszenia prawa (patrz ramka). Skarżący, który wnosi skargę w formie papierowej, dołącza jej odpis. Konieczne jest przedłożenie także odpisów załączników dla doręczenia stronie przeciwnej, a jeżeli w sądzie nie złożono załączników w oryginale, także po jednym odpisie każdego załącznika do akt sądowych. W przypadku skargi i załączników składanych przez internet nie dołącza się odpisów. Skargę wnoszoną w formie papierowej podpisuje własnoręcznie strona, jej przedstawiciel ustawowy albo pełnomocnik. Jeżeli strona nie może się podpisać, robi to osoba przez nią upoważniona, podając przyczyny niepodpisania pisma przez stronę. Skarga składana przez internet, także załączniki do niej, muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo osobistym.

Czas na wpis

Złożenie skargi wiąże się, co do zasady, z wymogiem zapłaty wpisu. Pobierany jest wpis stosunkowy lub stały.

Wpis stosunkowy obowiązuje, gdy przedmiotem zaskarżenia jest należność pieniężna, np. w razie złożenia skargi na decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Ustala się go jako określony procent kwoty objętej zakwestionowanym rozstrzygnięciem (bez odsetek i kosztów związanych z należnością główną). W pozostałych sprawach - w których przedmiotem zaskarżenia nie jest należność pieniężna, np. w przypadku decyzji o odpowiedzialności osoby trzeciej za cudze zaległości podatkowe - pobierany jest wpis stały. Wpis należy uiścić przy wnoszeniu skargi. W praktyce wpłaty dokonuje się po otrzymaniu wezwania (zasadniczo w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia). Wpis można uiścić gotówką do kasy właściwego sądu administracyjnego lub na jego rachunek bankowy. Należy wskazać: tytuł wpłaty, rodzaj opłacanego pisma oraz sygnaturę akt sądowych. Skarga, od której pomimo wezwania nie zostanie w wyznaczonym terminie uiszczony cały należny wpis, podlega odrzuceniu przez sąd.

Skarżący, który nie jest w stanie pokryć wpisu - a także innych kosztów sądowych - może ubiegać się o przyznanie tzw. prawa pomocy. Wniosek w tej sprawie trzeba sporządzić na odpowiednim urzędowym formularzu. Osoby fizyczne wypełniają druk PPF, a osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej - PPPr. Wnioskodawca musi szczegółowo przedstawić swoją sytuację finansową i majątkową. Osoby fizyczne podają również stan majątkowy i dochody osób pozostających z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym.

Do wniosku o przyznanie prawa pomocy nie dołącza się dowodów uzasadniających zwolnienie od kosztów sądowych. Sąd ma jednak prawo wezwać wnioskodawcę do złożenia dodatkowych oświadczeń lub przedłożenia dokumentów źródłowych dotyczących sytuacji majątkowej, dochodów i stanu rodzinnego. Stosuje to, jeżeli oświadczenia zawarte we wniosku budzą wątpliwości lub okażą się niewystarczające do oceny rzeczywistego stanu majątkowego i możliwości płatniczych wnioskodawcy. Dokumentami źródłowymi mogą być m.in.: wyciągi z rachunków bankowych, odpisy zeznań podatkowych, odpisy dwóch ostatnich bilansów, odpisy lub wypisy z rejestrów urzędowych, zaświadczenia o dochodach, dokumenty potwierdzające posiadane zadłużenie czy dokumenty świadczące o konieczności ponoszenia wydatków na leczenie.

Akta online

Skarżący może korzystać z Portalu Akt Sądowych Sądów Administracyjnych (PASSA).

Portal ten służy do przeglądania online akt sądowych. Sąd administracyjny udostępnia przez internet akta prowadzone w formie elektronicznej, a także odwzorowania cyfrowe akt prowadzonych w postaci papierowej (po uprzednim przekształceniu tych akt do formy elektronicznej).

Akta sprawy można przeglądać w PASSA (https://portal.nsa.gov.pl) po wcześniejszym wystąpieniu do sądu administracyjnego prowadzącego daną sprawę z wnioskiem o ich udostępnienie. Wniosek ma prawo złożyć strona (formularz WN-1) lub jej pełnomocnik (formularz WN-2). Można go wnieść w formie papierowej albo elektronicznej. Wniosek składany przez internet należy przesłać na elektroniczną skrzynkę podawczą właściwego sądu administracyjnego na ePUAP. Akta sprawy powinny być udostępnione - na automatycznie utworzonym koncie na portalu PASSA - w terminie do 5 dni roboczych od złożenia wniosku. Raz przyznany dostęp umożliwia przeglądanie kolejnych dokumentów bez składania dodatkowych wniosków. Aby korzystać z PASSA, trzeba zalogować się przy użyciu profilu zaufanego albo kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Elementy skargi na decyzję podatkową:

- oznaczenie wojewódzkiego sądu administracyjnego,
- imię i nazwisko lub nazwa skarżącego, jego przedstawicieli ustawowych i pełnomocników,
- oznaczenie organu, którego działania skarga dotyczy,
- oznaczenie miejsca zamieszkania, a w razie jego braku - adresu do doręczeń, lub siedziby i adresów stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników,
- numer identyfikacyjny skarżącego, tj. w przypadku osoby fizycznej - numer PESEL, a w przypadku strony niebędącej osobą fizyczną - numer KRS, w razie jego braku - numer identyfikacyjny REGON albo numer w innym właściwym rejestrze lub ewidencji, albo NIP,
- numer PESEL przedstawiciela ustawowego skarżącego będącego osobą fizyczną, jeżeli ma ten numer,
- adres elektroniczny w przypadku wnoszenia skargi przez internet,
- oznaczenie rodzaju pisma (skarga),
- oznaczenie przedmiotu sprawy,
- podanie wartości przedmiotu zaskarżenia (w sprawach objętych wpisem stosunkowym),
- wskazanie zaskarżonej decyzji,
- określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego,
- podpis,
- wykaz załączników (np. pełnomocnictwo).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 30.08.2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.)

Procedura podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.