System stawek VAT w Polsce jest skomplikowany i rozbudowany, co powoduje utrudnienia w prowadzeniu działalności gospodarczej, polegające na problemach z koniecznością dokonania przez podatnika prawidłowego przyporządkowania towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Ministerstwo Finansów opublikowało kolejny projekt nowelizacji ustawy o VAT (z dnia 8 listopada 2018 r.), który dotyczy propozycji przyporządkowania stawek VAT do poszczególnych towarów czy usług. Część zmian ma zacząć obowiązywać od 1 kwietnia 2019 r., a część od 1 stycznia 2020 r.
Projekt zmian do ustawy o VAT zakłada wprowadzenie nowej matrycy stawek VAT, przy założeniu radykalnego uproszczenia systemu stawek VAT. W uzasadnieniu do tego projektu wskazano, że planuje się osiągnięcie zakładanego celu poprzez zbudowanie matrycy stawek VAT opartej na:
1) przyjęciu jednej stawki VAT dla całych - w miarę możliwości i przy racjonalności systemu - działów CN (przykładowo - przy założeniu, że stawki obniżone będą miały przede wszystkim zastosowanie do produktów żywnościowych - 5% VAT będą objęte całe działy (wszystkie towary sklasyfikowane w danym dziale):
2) przyjęciu - w przypadku konieczności zmiany stawki na dane towary - generalnie zasady obniżania stawek ("równanie w dół"),
3) konieczności zrównoważenia wprowadzenia prostej matrycy podwyżkami stawek na wybrane (ale nieliczne) towary i usługi.
Efektem tego ma być zmniejszenie liczby pozycji w nowych załącznikach nr 3 i nr 10 do ustawy o VAT (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174), zawierających wykazy towarów i usług opodatkowanych odpowiednio: 8% i 5% stawką VAT (z obowiązujących 150 do 71 w załączniku nr 3 oraz z 35 do 23 w załączniku nr 10).
Efektem proponowanego rozwiązania będzie obniżenie stawek VAT na niektóre towary, np.:
Z uwagi na to, że projekt nowelizacji zakłada ujednolicenie opodatkowania całych grup towarowych, jak również generalnego obniżania stawek VAT dla produktów niezbędnych do zaspokojenia podstawowych potrzeb człowieka, jak uzasadniło Ministerstwo, konieczne jest także punktowe podwyższenie stawek podatku dla niektórych towarów, np. na:
Omawiany projekt zakłada również utrzymanie w zasadniczo niezmienionym zakresie stawki VAT w wysokości 8% na: drewno opałowe, towary i usługi zwykle wykorzystywane w produkcji rolniczej oraz towary i usługi związane z ochroną zdrowia (wyroby medyczne, produkty lecznicze, środki odkażające).
Obecnie sprzedaż produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej oraz świadczenie usług rolniczych dokonywane przez rolnika ryczałtowego są zwolnione z VAT. Jednocześnie rolnikowi ryczałtowemu przysługuje od nabywcy produktów rolnych - podatnika VAT czynnego, zryczałtowany zwrot podatku. Produkty rolne obejmują wyłącznie towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o VAT oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.
Jednak z uwagi na to, że wraz z rozwojem techniki i technologii istnieje możliwość produkowania w Polsce coraz szerszej gamy tego rodzaju towarów oraz towarów wytworzonych z nich przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim, planuje się rozszerzenie katalogu produktów rolnych np. o orzeszki ziemne, kiwi, owoce tropikalne i podzwrotnikowe, rośliny wykorzystywane głównie w przemyśle perfumeryjnym, farmacji lub do celów owadobójczych, grzybobójczych i innych podobnych, ryby morskie, materiały roślinne w rodzaju stosowanych głównie do wyplatania, wyściełania, wypychania lub w farbowaniu lub garbowaniu (przy założeniu, że pochodzą z własnej działalności rolnika ryczałtowego).
W konsekwencji planuje się uchylić załącznik nr 2 do ustawy o VAT. Z uwagi na to uchylenie, usługi w nim wymienione planuje się przenieść (wraz z aktualnymi grupowaniami PKWiU 2015) do definicji usług rolniczych. Tym samym odpowiednio zmianie ulegnie brzmienie tej definicji.
|