Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Duplikat faktury uproszczonej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Duplikat faktury uproszczonej

Gazeta Podatkowa nr 9 (2197) z dnia 30.01.2025
Aleksandra Węgielska

Paragon dokumentujący sprzedaż do kwoty 450 zł brutto lub 100 euro, zawierający NIP nabywcy, można zasadniczo uznać za tzw. fakturę uproszczoną. W praktyce więc nabywca otrzymuje paragon fiskalny dokumentujący sprzedaż, stanowiący jednocześnie fakturę uproszczoną. Czy w sytuacji, gdy podatnik utraci paragon uznany za fakturę uproszczoną, może domagać się od sprzedawcy wystawienia duplikatu tej faktury?

Paragon fiskalny jako faktura uproszczona

Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji opodatkowanej podatkiem VAT. Transakcje dokonywane pomiędzy podatnikami powinny być dokumentowane fakturami. Jak wynika bowiem z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, wystawienie faktury jest obowiązkowe wobec sprzedaży dokonywanej przez podatnika:

  • na rzecz innego podatnika VAT, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem,
  • w ramach WDT na rzecz innych podmiotów niż wymienione powyżej,
  • w ramach WSTO (z pewnymi wyjątkami),
  • z tytułu otrzymanej części lub całości zapłaty, przed dokonaniem sprzedaży (z pewnymi wyjątkami).

Przy czym obowiązek wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż na rzecz innego podatnika nie wyklucza jednocześnie możliwości zaewidencjonowania tej sprzedaży w kasie fiskalnej i wystawienia do niej paragonu fiskalnego. Posiadanie jej, co do zasady, warunkuje możliwość odliczenia podatku naliczonego w niej zawartego.

Zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym, fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Przepis ten zatem wprowadza zasadę, zgodnie z którą w przypadku sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, fakturę do paragonu fiskalnego na rzecz nabywcy posługującego się NIP wystawia się tylko w przypadku, gdy paragon dokumentujący tę sprzedaż zawiera ten numer.

Oznacza to, że w sytuacji gdy zakupu dokonuje podatnik, a nie konsument, to powinien on o tym fakcie poinformować sprzedawcę w momencie dokonywania zakupu i wskazać sprzedawcy swój NIP, aby sprzedaż towarów lub usług była właściwie udokumentowana fakturą albo paragonem z NIP. Pozwoli to na ewentualne późniejsze prawidłowe wystawienie do tego paragonu faktury zawierającej ten numer.

Na mocy art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT faktury uproszczone to dokumenty wystawiane w przypadku, gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo 100 euro (jeżeli kwota ta określona jest w euro).

Faktury te mogą nie zawierać:

  • imienia i nazwiska lub nazwy nabywcy towarów lub usług oraz jego adresu,
  • miary i ilości dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług,
  • ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto),
  • wartości dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
  • stawki podatku,
  • sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,
  • kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Przy czym warunkiem wystawienia faktury w uproszczonej formie jest umieszczenie na niej danych pozwalających określić kwotę podatku dla poszczególnych stawek podatku. Dodatkowo musi ona zawierać NIP nabywcy.

Tym samym poprzez wystawienie paragonu z NIP nabywcy, będącego jednocześnie fakturą uproszczoną, zostanie zrealizowany obowiązek udokumentowania fakturą dokonanej sprzedaży na rzecz innego podatnika - podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Oznacza to, że faktura uproszczona daje nabywcy towarów i usług prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu transakcji, które są nim dokumentowane.

Ponadto, jak podkreślają organy podatkowe, jeżeli nabywca chce otrzymać fakturę zwykłą dokumentującą sprzedaż na kwotę nieprzekraczającą 450 zł albo 100 euro brutto, wówczas nabywca powinien wyrazić swoje żądanie, zanim sprzedaż zostanie zafiskalizowana za pośrednictwem kasy fiskalnej.

Zdaniem organów, w sytuacji gdy podatnik dokonuje sprzedaży na kwotę nieprzekraczającą 450 zł lub 100 euro brutto (jeżeli kwota ta określona jest w euro) i zostanie ona udokumentowana paragonem fiskalnym zawierającym NIP uznanym za fakturę uproszczoną, nie może on z tytułu tej sprzedaży wystawić dla nabywcy kolejnej faktury. Jedna sprzedaż nie może bowiem być dokumentowana dwoma fakturami (fakturą uproszczoną - paragonem z NIP oraz fakturą zwykłą).

Duplikat faktury

W myśl art. 106l ustawy o VAT, w przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie, podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia wystawia ponownie fakturę zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy. Jeżeli faktura została zniszczona lub zagubiona przez nabywcę, to powinien zwrócić się on z wnioskiem do podatnika (wystawcy faktury pierwotnej) o wystawienie duplikatu faktury zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika.

Przepisy nie regulują formy wyrażenia wniosku o wystawienie duplikatu. Nie ma przeszkód, aby duplikat taki został wystawiony na podstawie ustnej prośby.

Tak więc duplikat jest ponownie wystawioną, np. przez sprzedawcę na wniosek nabywcy, fakturą zawierającą dane wykazane w fakturze pierwotnej, która uległa zniszczeniu albo zaginęła, z oznaczeniem "DUPLIKAT". W związku z tym na podstawie dokumentu posiadanego przez podatnika odtwarza on treść zniszczonej lub zagubionej faktury. Tak wystawiony duplikat faktury ma moc prawną równą fakturze pierwotnej, bowiem dokumentuje w ten sam sposób to samo zdarzenie gospodarcze co faktura pierwotna i stanowi na równi z nią podstawę do odliczenia podatku naliczonego.

Należy podkreślić, że do faktur ustrukturyzowanych nie mają zastosowania przepisy regulujące zasady wystawiania duplikatów, ponieważ faktury te w Krajowym Systemie e-Faktur są przechowywane przez 10 lat. W takich sytuacjach nabywca może w każdej chwili pobrać przesłaną mu fakturę.


Faktura wystawiona ponownie może zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia.

Duplikat faktury uproszczonej

Jak wskazano wcześniej, co do zasady, faktura uproszczona to paragon fiskalny dokumentujący sprzedaż do kwoty 450 zł brutto lub 100 euro, zawierający NIP nabywcy oraz pozostałe dane wymagane dla faktury.

Przepisy dotyczące zasad działania kas fiskalnych nie przewidują sytuacji, kiedy to nabywca może zwrócić się do sprzedawcy z wnioskiem o wydanie duplikatu paragonu fiskalnego. W konsekwencji podatnik, który utracił paragon (będący fakturą uproszczoną), ma prawo do uzyskania duplikatu faktury uproszczonej, którym w takim przypadku będzie zwykła faktura zawierająca NIP nabywcy oraz określająca kwotę podatku dla poszczególnych stawek podatku.

Przykład

Podatnik otrzymał paragon fiskalny uznany za fakturę uproszczoną na kwotę 400 zł. Na skutek zdarzenia losowego faktura ta uległa zniszczeniu. Podatnik wystąpił do sprzedawcy o wystawienie duplikatu faktury uproszczonej. Z uwagi na to, że sprzedawca nie ma możliwości sporządzenia duplikatu paragonu fiskalnego poprzez kasę fiskalną, powinien wystawić zwykłą fakturę oznaczoną jako "DUPLIKAT".

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o VAT (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.