Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Nowe kasy rejestrujące
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Nowe kasy rejestrujące

Gazeta Podatkowa nr 9 (1466) z dnia 29.01.2018
Aleksandra Węgielska

We wrześniu 2017 r. Minister Rozwoju i Finansów przedstawił projekt zmian do ustawy o VAT. W projekcie tym przedstawiano przepisy, które mają wprowadzić system kas on-line. W dniu 19 grudnia 2017 r. pojawiła się kolejna wersja projektu ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz ustawy - Prawo o miarach. Co przewiduje najnowszy projekt Ministra?

Zmiana zasad wystawiania faktur

Resort finansów zamierzał wprowadzić zasadę, że w przypadku sprzedaży zarejestrowanej w kasie fakturę można by było wystawić (dla innych podatników) wyłącznie jeżeli paragon dokumentujący tę sprzedaż zawierałby NIP nabywcy. Generalnie resort chciał ograniczyć wystawianie faktur do paragonów fiskalnych, które nie mają odzwierciedlenia w istniejącym stanie faktycznym. Regulacja ta miała wyeliminować proceder wystawiania faktur na podstawie zebranych paragonów pozostawionych przez innych klientów.

Jednak w nowym projekcie nowelizacji resort nie przedstawił już takich rozwiązań. Oznacza to, że na razie Ministerstwo zrezygnowało z konieczności obowiązkowego umieszczania NIP nabywcy (przedsiębiorcy) na paragonie, który miałby później stanowić podstawę do wystawienia faktury.

Kasy on-line

Jak już informowaliśmy na łamach GP, omawiany projekt ma wprowadzić rozwiązania pozwalające na stosowanie do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, kas rejestrujących (kas on-line) przesyłających informacje do centralnego systemu informatycznego, zwanego Centralnym Repozytorium Kas.

Kasy on-line będą miały wbudowaną funkcjonalność, która umożliwi zautomatyzowany i bezpośredni przesył informacji z kasy do Centralnego Repozytorium Kas. Przesyłane mają być informacje o każdej transakcji zaewidencjonowanej na kasie, ze szczegółami pozwalającymi na ustalenie wysokości obrotu i kwot podatku należnego, stawki VAT, rodzaju towaru/usługi, a także czasu i miejsca instalacji kasy. Informacje te będą stanowiły elektroniczny obraz paragonów, na których nie będą podawane informacje dotyczące konsumenta, oprócz jego NIP, w przypadku gdy nabywca poda ten numer w trakcie dokonywania transakcji. Przesyłanie tych informacji ma odbywać się w sposób ciągły i zautomatyzowany. Oznacza to, że kasa będzie fiskalizowana w momencie jej połączenia z Centralnym Repozytorium Kas i następnie będzie wysyłała, z określoną częstotliwością, informacje o dokonanych transakcjach. Przesył tych informacji ma być dokonywany za pośrednictwem sieci teleinformatycznej.

Ustawodawca dopuszcza używanie dotychczas stosowanych przez podatników kas fiskalnych, tj.: kas z kopią papierową oraz kas z elektronicznym zapisem kopii. Jednak kasy te będą stopniowo wycofywane z rynku. Ma to odbywać się w sposób ewolucyjny, zróżnicowany w zależności od rodzaju kasy. Kasy z kopią papierową nie będą mogły mieć wymienianej pamięci fiskalnej po jej zapełnieniu.

Ponadto kasy on-line mają zapewnić możliwość otrzymania przez klienta m.in. paragonu fiskalnego w formie papierowej, jednakże podatnik użytkujący ten rodzaj kas nie będzie zobowiązany do drukowania kopii dokumentów fiskalnych. Również z uwagi na fakt, że kasy on-line, co do zasady, będą się łączyły z Centralnym Repozytorium Kas w sposób zautomatyzowany, będzie wykluczony obowiązek zgłoszenia kasy rejestrującej do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego. Zgłoszenie to w przypadku kas on-line zostanie dokonane w trakcie zgłoszenia faktu fiskalizacji. Obowiązek zgłoszenia kasy będzie nadal ciążył na podatniku, który będzie stosował kasę z papierowym zapisem kopii lub kasę z elektronicznym zapisem kopii.

Minister zamierza także uregulować sytuacje, kiedy to podatnik będzie miał trudności z dostępem do sieci telekomunikacyjnej. Gdy podatnik czasowo nie będzie miał możliwości uzyskania połączenia poprzez sieć telekomunikacyjną z Centralnym Repozytorium Kas, wówczas obowiązek ten będzie musiał spełnić niezwłocznie po ustaniu przejściowej przyczyny i jednocześnie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu tej kasy rejestrującej.

Natomiast w przypadku trwałej niemożliwości uzyskania połączenia poprzez sieć telekomunikacyjną z Centralnym Repozytorium Kas podatnik będzie zobowiązany do uzyskania zgody naczelnika urzędu skarbowego na przesyłanie danych z kas on-line do Centralnego Repozytorium Kas w ustalonych odstępach czasowych. O zgodę taką podatnik będzie mógł występować zarówno przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, jak również w przypadku zmiany warunków dostępu do sieci już w trakcie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas.

Proponuje się też, aby ulga na zakup kasy wynosiła 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 1.000 zł i miała zastosowanie w przypadku nabycia kas on-line. Skorzystać z tej ulgi będzie można w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji. Zgodnie z nową regulacją podatnicy będą zobowiązani do zwrotu tej ulgi w przypadku, gdy w okresie 3 lat (wcześniej proponowano 4 lata) od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego zakończą prowadzenie działalności gospodarczej lub nie poddadzą w obowiązujących terminach kas rejestrujących obowiązkowemu przeglądowi technicznemu. Zwrot ulgi nastąpi także w przypadku naruszenia warunków związanych z jej odliczeniem.

Brak przeglądu technicznego

Minister planuje utrzymać obowiązek przeprowadzania przeglądów technicznych kas. Zgodnie z przepisami powinno to się odbywać zasadniczo nie rzadziej niż co 2 lata. Nowe przepisy mają wprowadzić karę za niedopełnienie tego obowiązku. Ma ona wynosić 500 zł. Grzywna ta będzie nakładana przez naczelnika urzędu skarbowego. Karę tę podatnik będzie musiał zapłacić w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej karę na rachunek bankowy urzędu skarbowego.

Obowiązkowa wymiana kas

Projekt nie przewiduje jednakże obowiązku wymiany kas rejestrujących na kasy on-line, poza wyjątkami dotyczącymi określonych branż (patrz ramka). W nowym projekcie zmian do ustawy o VAT doprecyzowano, którzy podatnicy będą mieli obowiązek wcześniejszego użytkowania kas on-line. Najwcześniej obowiązek ten obejmie świadczenie usług: naprawy pojazdów silnikowych i motorowerów, wymiany opon lub kół w pojazdach silnikowych i motorowerach oraz dostawy paliw. Podatnicy ci będą musieli zacząć stosować kasy on-line najpóźniej od 1 stycznia 2019 r.

Omówione zmiany mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Obowiązkowo kary on-line będą musieli stosować podatnicy świadczący usługi:

- naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania) oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów - od 1 stycznia 2019 r.,
- związane z wyżywieniem wyłącznie świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania - od 1 lipca 2019 r.,
- fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne, budowlane, w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, prawnicze oraz związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej wyłącznie w zakresie wstępu - od 1 stycznia 2020 r.

Obowiązek stosowania kas on-line będzie dotyczył także podatników dokonujących dostawy benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych - od 1 stycznia 2019 r.

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.