Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Wymiana kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii na kasę ...

Nowa matryca stawek VAT

Nomenklatura scalona Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług www.klasyfikacje.gofin.pl  »
POLECAMY
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Wymiana kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii na kasę on-line przed obowiązkowym terminem

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 18 (1061) z dnia 20.06.2020

Jestem czynnym podatnikiem VAT. Dokonuję sprzedaży węgla. Od 1 lipca 2020 r. muszę wymienić używaną obecnie kasę z elektronicznym zapisem kopii na kasę on-line. Czy mogę kasę on-line zainstalować wcześniej i ewidencjonować sprzedaż na tej kasie?

Czytelnik ma prawo zainstalować kasę on-line i ewidencjonować na niej sprzedaż węgla przed terminem obowiązkowej wymiany kas. Zaznaczamy przy tym, że zgodnie z planowanymi zmianami, termin obowiązkowej wymiany kas w przypadku sprzedaży węgla zostanie przesunięty na 1 stycznia 2021 r.

Wprowadzając regulacje dotyczące kas on-line, ustawodawca zobowiązał niektórych podatników do wymiany używanych obecnie kas (z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii) na kasy on-line.

art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o VAT wskazano, że podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii:

1) w terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. - do:

    • świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
       
    • sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych,

2) w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. - do świadczenia usług fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych, budowlanych, w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, prawniczych, związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, ww. podatnicy powinni mieć zatem obowiązek stosowania kas on-line kolejno od 1 lipca 2020 r. i od 1 stycznia 2021 r. Wszystko jednak wskazuje na to, że terminy te zostaną przesunięte.

projekt Zgodnie z projektem rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (projekt z 11 maja 2020 r.), planuje się przedłużenie terminów, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii: z 30 czerwca 2020 r. na 31 grudnia 2020 r. i z 31 grudnia 2020 r. - na 30 czerwca 2021 r. 

W konsekwencji terminy obowiązkowej wymiany kas zostałyby przesunięte: z 1 lipca 2020 r. - na 1 stycznia 2021 r. i z 1 stycznia 2021 r. - na 1 lipca 2021 r. Zmiana terminów związana jest z epidemią koronawirusa.

Wszystko wskazuje zatem na to, że Czytelnik zostanie objęty obowiązkiem wymiany - stosowanej obecnie do ewidencjonowania sprzedaży węgla - kasy z elektronicznym zapisem kopii na kasę on-line dopiero od 1 stycznia 2021 r. Niemniej jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby Czytelnik zainstalował i stosował kasę on-line do ewidencjonowania sprzedaży wcześniej.

Przypominamy także, że podatnik zobligowany do wymiany kas, który rozpocznie instalowanie kas on-line przed terminem wskazanym w ustawie o VAT (i rozpocznie na nich prowadzenie ewidencji sprzedaży), ma prawo do "ulgi" na zakup kas rejestrujących on-line przed datą graniczną. Tak wskazano w Objaśnieniach podatkowych z 11 lipca 2019 r., pt. "Ulga na zakup kas rejestrujących on-line", zamieszczonych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.gov.pl).

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.