Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Wykreślenie sprzedawcy z rejestru podatników VAT a prawo nabywcy do odliczenia ...
POLECAMY
P R E N U M E R A T A
www.czasopismaksiegowych.pl
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Wykreślenie sprzedawcy z rejestru podatników VAT a prawo nabywcy do odliczenia VAT

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 1 (1044) z dnia 1.01.2020

Jestem czynnym podatnikiem VAT. Na początku listopada 2019 r. zakupiłem towar - otrzymałem go wraz z fakturą. W grudniu 2019 r., przed sporządzeniem deklaracji VAT za listopad, sprawdziłem kontrahenta w białej liście i okazało się, że został on z niej wykreślony na koniec listopada 2019 r. Czy w związku z powyższym mam prawo odliczyć VAT z ww. faktury zakupu?

W sytuacji opisanej w pytaniu Czytelnik ma prawo odliczyć VAT od dokonanego zakupu towaru pod warunkiem, że służy on czynnościom opodatkowanym.

Biała lista

Wykaz podatników VAT, czyli tzw. biała lista, od 1 września 2019 r. zawiera pełne dane o podatnikach VAT, tj. o podatnikach, którzy:

  • zostali zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni,
     
  • nie zostali zarejestrowani lub zostali wykreśleni z rejestru,
     
  • zostali przywróceni jako podatnicy VAT.

Można sprawdzić, czy podmiot znajduje się w wykazie na wybrany dzień, przypadający nie wcześniej niż w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym podmiot jest sprawdzany. Na temat białej listy pisaliśmy m.in. w BI nr 30 z 20 października 2019 r.nr 32 z 10 listopada 2019 r.

wykrzyknik Z wykazu podatników VAT (białej listy) można korzystać za pośrednictwem naszej strony internetowej ( www.sgk.gofin.pl).

Zasady odliczania VAT

Co do zasady, czynnemu podatnikowi VAT przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego stanowi zaś m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, a także dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Prawo do odliczenia VAT (w całości lub w części) przysługuje jednak pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT (np. odliczenie nie przysługuje, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona z VAT).

Ponadto, prawo do odliczenia VAT:

1) powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, ale nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny (tę zasadę stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi),

2) przysługuje za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych - jeżeli podatnik nie dokonał odliczenia zgodnie z pkt 1,

3) przysługuje przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do odliczenia VAT, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku (a niekiedy - licząc od końca roku), w którym powstało to prawo - jeżeli podatnik nie dokonał odliczenia VAT zgodnie z pkt 1 lub 2.

Wykreślenie podatnika z rejestru VAT a odliczenie VAT

W sytuacji opisanej w pytaniu najpierw doszło do transakcji, a następnie do wykreślenia sprzedawcy z rejestru podatników VAT. Na prawo nabywcy do odliczenia VAT od dokonanego zakupu towaru nie powinien mieć wpływu fakt, że w momencie korzystania z tego prawa sprzedawca nie jest zarejestrowany dla celów VAT - istotne, że był zarejestrowany w momencie dokonywania transakcji oraz wystawienia faktury i na ten dzień należałoby dokonywać sprawdzenia statusu kontrahenta jako podatnika VAT. Konieczność sprawdzenia kontrahenta "na moment transakcji" wskazano bowiem jako jedną z formalnych przesłanek dochowania należytej transakcji.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.