Od 18 kwietnia 2019 r. zgodnie z ustawą z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. poz. 2191) zamawiający jest zobowiązany do odbierania od wykonawcy ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przesłanych za pośrednictwem platformy. Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF) oddana do użytku przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii dostępna jest pod adresem https://efaktura.gov.pl. Korzystać z niej można bezpłatnie.
Zgodnie z przepisami ww. ustawy zamawiającym jest podmiot w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. poz. 1920 ze zm.) oraz podmiot publiczny w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1834 ze zm.).
Od 1 sierpnia 2019 r. zamawiający zobowiązany jest przyjmować ustrukturyzowane faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych, niezależnie od wartości wskazanej na fakturze. Przed tym dniem obowiązek taki dotyczył e-faktur w zamówieniach publicznych od wartości 30.000 euro.
Przy czym powyższy obowiązek nie ma zastosowania do: zamówień publicznych, o których mowa w art. 4 pkt 5 i 5b oraz art. 4b ust. 1 pkt 1-3, 5 i 6 ww. ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz umów koncesji, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy o umowie koncesji, a także postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, postępowań o zawarcie umowy koncesji oraz postępowań w sprawie wyboru partnera prywatnego, wszczętych przed 18 kwietnia 2019 r. i do umów zawartych w wyniku takich postępowań. Wyłączenia te wynikają z charakteru tych zamówień, np. objętych klauzulą tajności, których przedmiotem jest broń lub amunicja.
|