Na łamach naszego czasopisma informowaliśmy już o proponowanych zmianach w zakresie modyfikacji definicji pierwszego zasiedlenia oraz innych rozwiązań uszczelniających VAT (vide: projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 13 lutego 2018 r.).
Przypomnijmy, iż według wstępnych założeń zmiany w tym zakresie miały wejść w życie z dniem 1 lipca 2018 r., jednakże z kolejnego projektu zmian do ustawy w tym zakresie z dnia 21 marca 2019 r. wynika, iż termin wejścia w życie nowych regulacji ustalono na 1 lipca 2019 r. (projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw dostępny jest na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji www.rcl.gov.pl).
Wśród proponowanych zmian zakłada się ograniczenie prawa do wystawiania faktur na rzecz nabywcy posługującego się numerem, za pomocą którego jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, do paragonów potwierdzających dokonanie tej sprzedaży, które będą zawierały ten numer.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu: "(...) Jeżeli w momencie dokonywania zakupu dany podmiot występuje w charakterze konsumenta i nabywa określony towar, jako konsument, wówczas nie ma możliwości późniejszej zmiany tego charakteru zakupu. Towar lub usługa nabyta na potrzeby osobiste lub prywatne nie może z czasem przekształcić się w zakup służący działalności gospodarczej z punktu widzenia VAT. (...)"
W sytuacji zatem, gdy podatnik dokonujący sprzedaży nie będzie miał technicznej możliwości wpisania numeru identyfikującego na paragonie, nabywca powinien zadeklarować w momencie dokonywania zakupu, że nabywa towar lub usługę jako podatnik - w takiej sytuacji sprzedawca nie powinien rejestrować zakupu na kasie rejestrującej, tylko od razu wystawić fakturę.
W projekcie zaproponowano również wprowadzenie dodatkowego zobowiązania podatkowego (w wysokości 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze) dla podatnika, który wystawiłby fakturę do paragonu niezawierającego NIP nabywcy (podatnika VAT), oraz dla nabywcy (czynnego podatnika VAT), który ująłby taką fakturę w ewidencji VAT.
Dodatkowe zobowiązanie podatkowe nie byłoby jednak ustalane w stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe.
Przepisy dotyczące uzależnienia możliwości wystawienia faktur do paragonów zawierających NIP oraz wprowadzenia ww. sankcji - stosownie do projektowanego art. 106b ust. 7 - nie będą miały zastosowania do podatników świadczących usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.11.0).
W uzasadnieniu wskazano: "(...) Większość tych kas (kasy starego typu) nie posiada możliwości wpisania NIP na paragonie, jedynie 3 typy kas posiadają taką funkcjonalność (i tylko w kasach wyprodukowanych po 2015 roku), zasadnym jest aby zgodnie z ust. 7 zmienianego art. 106b nie stosować ust. 5 i 6 do podatników świadczących usługi taksówek osobowych. W braku powyższego uregulowania podatnik chcący prowadzić działalność na rzecz podmiotów gospodarczych (chcący wystawiać faktury) musiałby, po wejściu w życie przedmiotowego projektu wymienić kasę na »nowy« typ posiadający taką funkcję.
Podatnicy świadczący usługi taksówek osobowych, z uwagi na ograniczenie funkcjonalności kas rejestrujących starego typu, które dominują na rynku, tj. braku możliwości drukowania NIP na paragonie, powinni zatem móc wystawiać faktury do paragonów nieposiadających NIP nabywcy. (...)"
Ponadto, jak wynika z przepisu przejściowego, regulacji zawartych w nowych art. 106b ust. 5 i 6 oraz art. 109 ust. 3b ustawy nie będzie się stosowało w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed dniem wejścia w życie (czyli przed 1 lipca 2019 r.) projektowanych przepisów.
|