Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Zasady odliczania VAT od zakupu mediów - odpowiedź ...
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Zasady odliczania VAT od zakupu mediów - odpowiedź na interpelację poselską

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 35 (1006) z dnia 10.12.2018

Autora interpelacji poselskiej nr 26738 zainteresowała kwestia odliczania VAT od zakupu mediów. Zapytał on m.in., kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu dostawy mediów, czy faktury szacunkowe, tzw. prognozy, pro forma itp., uprawniają podatnika (nabywcę) do odliczenia VAT i czy prawo do odliczenia VAT uzależnione jest od dokonania zapłaty.

Udzielając odpowiedzi na tę interpelację, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów (dalej: MF) zastrzegł, że biorąc pod uwagę zakres zadanych pytań, wyjaśnienia ograniczono do relacji pomiędzy czynnymi podatnikami VAT.

Zasada ogólna

MF wskazało, że obowiązek podatkowy z tytułu dostawy mediów powstaje z chwilą wystawienia faktury. Dostawca mediów ma obowiązek wystawienia faktury dokumentującej dostawę mediów na rzecz podatników VAT. Faktura powinna być wystawiona nie później niż z upływem terminu płatności, ale może być także wystawiona dowolnie wcześnie (przed dokonaniem dostawy mediów), jeżeli zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy. Natomiast jeżeli dostawca mediów nie wystawi faktury lub wystawi ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu na jej wystawienie, tj. z upływem terminu płatności. Wskazano także, że otrzymanie przed dokonaniem dostawy mediów całości lub części zapłaty nie powoduje powstania obowiązku podatkowego - zasada opodatkowania płatności przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi została bowiem w przypadku mediów wyłączona.

Ponadto MF wyjaśniło, że dokumentem stanowiącym podstawę do odliczenia VAT z tytułu nabycia mediów jest faktura. Zastrzeżono także, że prawo do odliczenia przysługuje podatnikom VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (z pewnymi wyjątkami określonymi w ustawie). Prawo do odliczenia VAT u podatnika nabywającego media powstaje zaś w rozliczeniu za okres, w którym spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

  • w odniesieniu do nabytych przez niego mediów powstał u dostawcy mediów obowiązek podatkowy z tytułu ich dostawy (tj. w chwili zajścia wcześniejszego ze zdarzeń: wystawienie faktury albo upływ terminu płatności),
     
  • nabywca posiada fakturę dokumentującą dostawę mediów.

W praktyce - w przypadku mediów - to data otrzymania faktury wyznacza termin odliczenia VAT.

Natomiast jeżeli nabywca nie odliczy podatku naliczonego za ten okres, wówczas ma prawo to zrobić w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Faktury pro forma

Odnosząc się do dokumentów określanych mianem "faktur pro forma" MF wskazało, że regulacje w zakresie VAT nie przewidują wystawiania takich dokumentów w celu dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Wyraźne oznaczenie dokumentu wyrazami "pro forma" powoduje więc, co do zasady, że nie można przypisać mu waloru faktury w rozumieniu przepisów o VAT, gdyż podmiot wystawiający taki dokument jednoznacznie wskazuje, że nie jest to faktura. Wystawienie takiego dokumentu nie będzie powodować zatem skutków w zakresie VAT, tj. obowiązku zapłaty wykazanego w tym dokumencie podatku oraz nie stanowi dla kontrahenta podstawy do odliczenia wykazanego w tym dokumencie podatku VAT.

Faktury prognozy

Z kolei w przypadku dokumentów określanych mianem "prognozy" MF poinformowało, że ustalenie, czy mogą być one uznane za faktury, wymaga każdorazowej oceny (zważywszy na fakt, że faktury dokumentujące dostawę mediów mogą być wystawiane przed dokonaną dostawą i opierać się na danych prognozowych). MF podkreśliło, że aby dany dokument był uznany za fakturę dla celów VAT, musi dokumentować transakcję podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem oraz zawierać dane wymienione w art. 106e ustawy o VAT. W odpowiedzi czytamy:

"(...) Faktura "prognozowa" wystawiana w celu udokumentowania dostawy mediów i zawierająca dane określone w art. 106e ustawy o VAT będzie uznana za fakturę w rozumieniu VAT i będzie wywoływać skutki w tym podatku (podkreśl. red.) (tj. obowiązek zapłaty wykazanego w tym dokumencie podatku oraz będzie stanowić dla kontrahenta podstawę do odliczenia wykazanego w tym dokumencie podatku VAT).

W przypadku natomiast, gdy "prognoza" będzie pełniła jedynie funkcję informacyjną (np. powiadomienie nabywców o planowanych należnościach za przyszłe okresy rozliczeniowe) oraz nie będzie zawierała odpowiednich danych (wskazanych w art. 106e ust. 1 ww. ustawy - przyp. red.), dokument taki nie może być uznany za fakturę i nie wywołuje skutków w VAT. (...)"

Otrzymanie zapłaty

MF podkreśliło także, że omówione przesłanki odliczenia VAT z faktury dokumentującej dostawę mediów nie uzależniają tego prawa od opłacenia faktur przez nabywcę mediów. Wyjątkiem byłaby sytuacja, w której nabywca mediów byłby małym podatnikiem rozliczającym VAT kasowo (u takiego podatnika prawo do odliczenia VAT jest bowiem uzależnione od zapłaty faktur na rzecz swoich kontrahentów). MF zwróciło także uwagę na regulacje dotyczące tzw. ulgi na złe długi, zgodnie z którymi w przypadku nieuregulowania przez nabywcę mediów należności wynikającej z faktury za media, w terminie 150 dni od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze, nabywca, co do zasady, ma obowiązek dokonania korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury (uwaga! od przyszłego roku ww. termin 150 dni ulegnie skróceniu do 90 dni).

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.