Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Korygowanie faktur zaliczkowych, na których nie podano terminu ...
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Korygowanie faktur zaliczkowych, na których nie podano terminu zapłaty

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 29 (1000) z dnia 10.10.2018

Jestem czynnym podatnikiem VAT, prowadzę sprzedaż detaliczną i hurtową sprzętu RTV. Zdarza się, że na prośbę kontrahenta wystawiam fakturę zaliczkową przed otrzymaniem zapłaty (nie podaję w niej terminu płatności). Czy w momencie dokonania zapłaty przez kontrahenta powinienem wystawić fakturę korygującą, aby wskazać termin, w jakim doszło do zapłaty zaliczki?

W sytuacji opisanej w pytaniu Czytelnik może (ale nie musi) wystawić fakturę korygującą w celu wskazania daty dokonania płatności zaliczkowej przez kontrahenta.

Faktura przed otrzymaniem zaliczki

Zgodnie z ustawą o VAT, podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, wykonano usługę lub otrzymano zaliczkę oraz nie wcześniej niż 30. dnia przed wystąpieniem ww. okoliczności (z wyjątkami, które tu pomijamy). Powyższe kwestie uregulowano w art. 106i ust. 1, 2 i 7 ustawy o VAT. Zatem dopuszczalne jest wystawianie faktur przed otrzymaniem zaliczki, ale co do zasady, maksymalnie na 30 dni przed tym faktem.

Elementy faktury zaliczkowej

Faktura zaliczkowa powinna zawierać m.in. datę otrzymania zapłaty, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.

Z kolei fakturę korygującą wystawia się m.in., gdy podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury (patrz: art. 106j ustawy o VAT).

Z przywołanych przepisów ustawy o VAT wynika, że wskazanie daty otrzymania zapłaty nie jest elementem obowiązkowym faktury w sytuacji, gdy data taka nie jest określona. Taka sytuacja może zaś zaistnieć wówczas, gdy faktura jest wystawiana przed otrzymaniem zaliczki. W związku z tym należy uznać, że brak daty otrzymania zapłaty nie powoduje konieczności wystawienia faktury korygującej po otrzymaniu zapłaty. Faktura była bowiem wystawiona prawidłowo.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 września 2018 r., nr 0112-KDIL4.4012.337.2018.2.TKU, w której czytamy:

"(...) informacja o dacie dokonanej zapłaty przez nabywcę nie jest objęta katalogiem obowiązkowych elementów, jakie winna zawierać faktura. W art. 106e ust. 1 pkt 6 (ustawy o VAT - przyp. red.) wskazano tylko, że datę otrzymania zapłaty zaliczkowej należy uwzględnić na fakturze tylko i wyłącznie w przypadku, gdy taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury. (...) pominięcie tej informacji na fakturze lub wpisanie terminu płatności uzgodnionego pomiędzy stronami nie powoduje, że tak wystawiona faktura obarczona jest błędem, powodującym konieczność wystawienia faktury korygującej. (...)"

Organ podatkowy uznał jednak, że pomimo, iż brak informacji o dacie faktycznej zapłaty zaliczki przez kontrahenta nie powoduje konieczności wystawienia faktury korygującej, to jednak w celu precyzyjnego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego podatnik może wystawić fakturę korygującą do wystawionej wcześniej faktury i wskazać w niej datę dokonania płatności zaliczkowej przez kontrahenta.

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.