Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Moment wykonania usługi budowlanej a protokół odbioru prac
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Moment wykonania usługi budowlanej a protokół odbioru prac

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 1 (972) z dnia 1.01.2018

Czynny podatnik VAT świadczy usługi budowlane. W dacie umownego zakończenia prac często zlecenie nie jest w pełni zrealizowane i protokół odbioru jest negatywny. Zamawiający wyznacza bowiem czas na poprawki i dopiero kolejny protokół jest pozytywny. Kiedy w takiej sytuacji powstaje obowiązek podatkowy w VAT?

Data podpisania dokumentacji wykonawczej prac (np. protokołu odbioru) nie wyznacza momentu wykonania usługi budowlanej. Ustalając go należy brać pod uwagę zrealizowanie wszystkich czynności składających się na usługę (tj. jej faktyczne wykonanie).

Moment wykonania usług budowlanych ma wpływ na termin wystawienia faktury z tytułu ich świadczenia, a w konsekwencji - na moment powstania obowiązku podatkowego. W przypadku świadczenia usług budowlanych na rzecz podatnika, fakturę wystawia się nie później niż 30. dnia od dnia ich wykonania, a obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia tej faktury - jeżeli faktura zostanie wystawiona terminowo (patrz: art. 106i ust. 3 pkt 1art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a) ustawy o VAT). Ustalenie momentu wykonania usługi ma więc istotne znaczenie dla celów VAT.

W interpretacji ogólnej z 1 kwietnia 2016 r., nr PT3.8101.41.2015.AEW.2016.AMT.141 Minister Finansów (dalej: MF) uznał, że nie należy wiązać momentu wykonania usługi budowlanej ze spełnieniem formalności cywilnoprawnej, jaką jest podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego. Za datę wykonania ww. usługi należy - zdaniem MF - przyjąć datę faktycznego jej wykonania, tj. dzień, w którym wykonawca zgłasza ją do odbioru (w opinii wykonawcy, usługa jest gotowa do przyjęcia przez nabywcę). Czytamy w niej:

Więcej przeczytasz w Interpretację tę opisaliśmy szczegółowo
Biuletynie Informacyjnym nr 12 z 20.04.2016 r.
na str. 19-20

"(...) W przypadku (...), gdy usługa jest oddawana w całości, za moment wykonania tej usługi należy uznać moment faktycznego jej wykonania, tj. dzień, w którym wykonawca w związku z wykonaniem całości określonej umową usługi zgłosił ją nabywcy do odbioru. Gdy usługa będzie natomiast przyjmowana częściowo - tj. umowa będzie przewidywała cykliczne zapłaty po wykonaniu części usługi budowlanej (...), za moment wykonania części usługi należy wskazać moment, w którym wykonawca faktycznie wykonał część określonej umową usługi (doszło do faktycznego zakończenia części prac) i zgłosił ją nabywcy do odbioru (...)."

Takie stanowisko potwierdzają także organy podatkowe i sądy - pisaliśmy na ten temat w BI nr 16 z 1 czerwca 2017 r., w artykule pt. "Usługa budowlana świadczona na rzecz podatnika a obowiązek w VAT" oraz w BI nr 20 z 10 lipca 2017 r., w artykule pt. "Ustalenie momentu wykonania usługi budowlanej - wybrane orzeczenia NSA".

Więcej przeczytasz w Pisaliśmy o tym
BI nr 16 z 01.06.2017 r. na str. 27-29
oraz w BI nr 20 z 10.07.2017 r. na str. 24-27

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że wykonanie usługi budowlanej następuje z chwilą zakończenia wszystkich prac, do których zobowiązany jest zleceniobiorca. Odbiór i weryfikacja wykonania usługi oraz konieczność poprawienia usterek/wad nie stanowi zaś elementu usługi budowlanej i nie ma znaczenia przy ustalaniu momentu jej wykonania.

Na wykonanie usługi nie ma zatem wpływu wskazany przez Czytelnika fakt, że w dacie umownego zakończenia prac protokół odbioru jest negatywny (z uwagi na poprawki zgłaszane przez zamawiającego) i dopiero kolejny protokół jest pozytywny. Na uwagę zasługuje jednak zastosowane przez Czytelnika sformułowanie "zlecenie nie jest w pełni zrealizowane", które może mieć istotne znaczenie dla ustalenia momentu wykonania usługi. Jeżeli przez "brak realizacji" Czytelnik uznaje wyłącznie konieczność wykonania poprawek zgłoszonych przez zamawiającego, to powyższe nie ma wpływu na moment wykonania usługi (usługa została już bowiem zrealizowana, ale niestarannie i dlatego konieczne jest usunięcie poprawek). Jeżeli natomiast usługa nie została wykonana i protokół podpisywany jest wyłącznie z uwagi na upływ terminu wykonania usługi wynikający z umowy łączącej strony, to do wykonania usługi dojdzie w terminie późniejszym (w momencie faktycznego zrealizowania wszystkich składających się na nią czynności).

Zaznaczamy, że protokół odbioru prac (inaczej protokół zdawczo-odbiorczy) podpisywany jest także w przypadku innego typu usług niż budowlane, np. przy odbiorze usług geodezyjnych. Wówczas w celu prawidłowego ustalenia momentu wykonania usługi również należy kierować się powyższymi uwagami.

Podatnicy często jednak toczą spór z organami podatkowymi argumentując, że to właśnie protokół odbioru potwierdza fakt wykonania usługi. Sprawa okazała się na tyle kontrowersyjna, że będzie rozstrzygana przez TSUE.

wykrzyknik NSA w postanowieniu z 28 listopada 2017 r., sygn. akt I FSK 65/16 skierował do TSUE następujące pytanie prejudycjalne:

"Czy w sytuacji, w której strony transakcji uzgodniły, że dla wypłaty wynagrodzenia za roboty budowlane lub budowlano-montażowe niezbędne jest wyrażenie akceptacji ich wykonania przez zamawiającego w protokole odbioru tych robót, wykonanie usługi (...) z tytułu takiej transakcji następuje w: - momencie faktycznego wykonania robót budowlanych lub budowlano-montażowych, czy też - momencie akceptacji wykonania tych robót przez zamawiającego, wyrażonej w protokole odbioru?".

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.