Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Czy firmy budowlane mają przywileje w zakresie terminu zwrotu?
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Czy firmy budowlane mają przywileje w zakresie terminu zwrotu?

Poradnik VAT nr 14 (446) z dnia 20.07.2017

Zasadą jest, że dostawa towarów czy świadczenie usług opodatkowane są podatkiem VAT przez sprzedawcę, który wykonaną czynność dokumentuje fakturą. Od zasady tej istnieją wyjątki, określone w ustawie o VAT. Jeden z nich dotyczy usług budowlanych, wymienionych ściśle w dodanym do ustawy załączniku nr 14.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a) usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b) usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, gdy usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca stosuje się odwrotne obciążenie.

Usługi budowlane opodatkowane przy zastosowaniu mechanizmu odwrotnego obciążenia dostawca dokumentuje fakturą, której nie określa stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na poszczególne stawki oraz kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto. Natomiast na fakturze tej musi znaleźć się oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Podatek VAT rozlicza nabywca takiej usługi, zatem dostawca otrzymuje od nabywcy jako zapłatę za usługę jedynie kwotę netto.

W związku ze zmianą zasad opodatkowania usług budowlanych i wprowadzeniem od początku 2017 r. mechanizmu odwrotnego obciążenia dla większości tych usług, niektóre firmy budowlane mają problemy finansowe. Dotyczy to głównie małych i średnich firm. Dokonując zakupu towarów i usług potrzebnych do wykonywania przez podwykonawców usług budowlanych, muszą oni płacić za nabyte towary i usługi kwotę brutto (z podatkiem VAT), natomiast za wykonane usługi otrzymują kwotę netto (VAT rozlicza nabywca w ramach odwrotnego obciążenia). Taki mechanizm powoduje, że zbyt długie oczekiwanie na zwrot nadwyżki VAT naliczonego nad należnym wykazanej w deklaracji VAT, może przyczynić się do osłabienia czy nawet utraty płynności finansowej firmy. Wymogi co do zwrotu w terminie przyspieszonym do 25 dni są obecnie bardzo restrykcyjne, zatem większość firm nie może z tego uprawnienia skorzystać.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom podatników w tej kwestii Minister Finansów w piśmie skierowanym do urzędów skarbowych zalecił dla niektórych firm z branży budowlanej dokonywanie zwrotu VAT w terminie do 15 dni, licząc od dnia złożenia deklaracji. Taki przywilej dotyczyć może - jak wskazano w piśmie - mikroprzedsiębiorców wykonujących usługi budowlane (rozliczających VAT na zasadzie odwrotnego obciążenia).

Przykład

Firma budowlana "Alfa" dokonała w czerwcu 2017 r. zakupu towarów i usług, od których podatek naliczony wyniósł 45.000 zł. W miesiącu tym wykonała usługi budowlane na wartość 40.000 zł, opodatkowane na zasadzie odwrotnego obciążenia (VAT należny rozliczył nabywca). W deklaracji VAT-7 za ten miesiąc wykazała ponadto VAT należny od świadczonej usługi najmu pomieszczeń biurowych na wartość 2.000 zł. Ostatecznie w deklaracji VAT-7 za czerwiec, złożonej w dniu 10 lipca 2017 r. firma wykazała nadwyżkę VAT naliczonego nad należnym w wysokości 43.000 zł jako kwotę do zwrotu w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia. Termin zwrotu przypada zatem w dniu 8 września 2017 r. Gdyby organ podatkowy zastosował się do zaleceń Ministra Finansów, firma mogłaby otrzymać zwrot już w dniu 25 lipca 2017 r.

Zalecenia w tym zakresie nie oznaczają, że zwrot będzie w przypadku tego rodzaju firm automatyczny. Nadal podatnicy muszą liczyć się z weryfikacją zasadności zwrotu, która może odbywać się w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowych, kontroli celno-skarbowych lub postępowania podatkowego.

Dla firm budowlanych zalecenie Ministra Finansów i możliwość otrzymania zwrotu w tak krótkim terminie jest szansą na utrzymanie prowadzonych firm i poprawę ich kondycji finansowej.

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.