Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Fryzjerzy i kosmetyczki w nowym reżimie sanitarnym

Nowa matryca stawek VAT

Nomenklatura scalona Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług www.klasyfikacje.gofin.pl  »
POLECAMY
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Fryzjerzy i kosmetyczki w nowym reżimie sanitarnym

Gazeta Podatkowa nr 42 (1708) z dnia 25.05.2020
Marta Stefanowicz - Wasilewska

"Nowa normalność", tak Ministerstwo Rozwoju wraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym określają zasady funkcjonowania salonów fryzjerskich i kosmetycznych od 18 maja br. Zakłady te mogą już świadczyć swoje usługi pod warunkiem zapewnienia, aby w lokalu, w którym jest prowadzona ta działalność, przebywali wyłącznie obsługiwani klienci oraz obsługa. Nowy reżim sanitarny nakłada na właścicieli takich salonów lub osoby nimi zarządzające szereg nowych obowiązków sanitarno-higienicznych.

Zasady funkcjonowania salonów fryzjerskich i kosmetycznych określają Wytyczne dla funkcjonowania salonów fryzjerskich w trakcie pandemii SARS-CoV-2 przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju, w porozumieniu z Głównym Inspektoratem Sanitarnym oraz przedstawicielami branż i ekspertami. Celem procedur, o których wdrożenie muszą zadbać właściciele salonów, jest zwiększenie bezpieczeństwa pracowników i klientów salonu fryzjerskiego oraz zminimalizowanie ryzyka zakażenia.

Przyjmowanie klientów

Przyjmowanie klientów w salonach kosmetycznych i fryzjerskich może następować wyłącznie po wcześniejszym umówieniu za pomocą internetu lub telefonu. Poczekalnie są wyłączone z użytku, co ma zapobiec gromadzeniu się klientów w jednym miejscu. W dniu poprzedzającym planowaną wizytę personel salonu powinien skontaktować się z klientem w celu potwierdzenia wizyty. Jednocześnie należy poinformować klienta, iż nie może przyjść na umówioną wizytę, jeśli występują u niego objawy choroby zakaźnej, jest w trakcie odbywania izolacji lub kwarantanny, zamieszkuje z osobą, która jest poddana takiej procedurze bądź w ciągu tygodnia miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zachorowanie lub skierowaną do izolacji. Klient jest zobowiązany przyjść do salonu w maseczce oraz powinien mieć ze sobą rękawiczki jednorazowe. Jeśli nie będzie miał maseczki lub rękawic, wówczas salon powinien mu je zapewnić (odpłatnie lub nieodpłatnie). Przed wejściem do salonu powinien umyć lub zdezynfekować ręce. W salonie należy zachować bezpieczną odległość - minimum 2 m odległości pomiędzy stanowiskami dla klientów. W przypadku braku możliwości zapewnienia takiej odległości zaleca się zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Przepierzenia powinny być wykonane z materiału nieprzepuszczającego powietrza, np. plexi.

Zalecenia dla pracowników

Zarówno salony fryzjerskie, jak i kosmetyczne powinny pracować w trybie zmian. Pracownicy salonu muszą nosić rękawiczki, jeśli rodzaj wykonywanej usługi na to pozwala oraz zasłaniać usta i nos, a jeśli zabieg tego wymaga, nosić gogle lub przyłbice. Zaleca się, aby odzież robocza była prana codziennie i przechowywana w czystym, zamkniętym miejscu. Po zakończeniu wykonywania usługi po każdym kliencie należy sprzątnąć i zdezynfekować powierzchnie dotykowe na stanowisku, na którym przebywał klient, narzędzia, urządzenia, a także inne powierzchnie, których mógł dotykać (klamki, poręcze, włączniki, uchwyty, oparcia krzeseł itp.) oraz przewietrzyć pomieszczenie. Między zakończeniem usługi a przyjęciem następnego klienta musi minąć tyle czasu, aby można było dokonać skutecznej dezynfekcji. Sprzątanie całego salonu, mycie wodą z detergentem lub dezynfekcja pomieszczeń i powierzchni powinny odbywać się co najmniej 2 razy na zmianę.


Obowiązkowa zasada to 1 fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla 1 klienta (grzebienie, nożyczki, spinki, szczotki itd.).

Gabinety kosmetyczne

Wytyczne odnoszące się do gabinetów kosmetycznych, gabinetów świadczących usługi o charakterze estetycznym, gabinetów podologicznych oraz manicure, pedicure i stylizacji paznokci są zasadniczo takie same jak w przypadku salonów fryzjerskich. Jeśli chodzi o organizację stanowisk pracy, to zalecana odległość powinna wynosić 2 m. Gdy nie ma możliwości zapewnienia takiego oddalenia, wówczas rekomenduje się zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Dodatkowe przepierzenia można zastosować na stanowiskach manicure, w celu oddzielenia personelu od klienta. Przepierzenie powinno umożliwić przełożenie dłoni.

W gabinecie może przebywać tylko tylu klientów, ile jest stanowisk do ich obsługi. Stąd obsługa salonu powinna zapewnić takie rozłożenie w czasie zaplanowanych wizyt, aby zmniejszyć liczbę osób przebywających w gabinecie w tym samym czasie. W widocznym miejscu przed wejściem do salonu powinna znaleźć się informacja o maksymalnej liczbie klientów, mogących jednocześnie przebywać w gabinecie oraz o przyjętych środkach ochrony i procedurach, tak, aby klient mógł się z nimi zapoznać przed wejściem do gabinetu. Takie informacje należy również zamieścić na internetowej stronie gabinetu, a także w mediach społecznościowych. Załoga salonu powinna mieć tak zorganizowany tryb pracy, aby nie dochodziło do mieszania się pracowników, najlepiej poprzez wprowadzenie systemu zmianowego i rotacyjnego. Możliwa jest praca tego samego zespołu przez cały dzień.

Obecnie warto ograniczyć wystrój gabinetu do minimum, tak, by jak najszybciej i jak najłatwiej przeprowadzać jego dezynfekcję. Nieklimatyzowane pomieszczenia powinny być wietrzone. Zaleca się rezygnację z serwowania napojów. Dodatkowo warto usunąć testery, a przybory, narzędzia, akcesoria wielokrotnego użytku zastąpić przyborami jednorazowymi, z wyłączeniem narzędzi, które mogą być poddane sterylizacji.

Pomiar temperatury według zaleceń GIS

GIS wraz z MR zaleca dokonywać pomiaru i rejestrować temperaturę ciała pracowników za pomocą termometru bezdotykowego przed rozpoczęciem pracy, po uzyskaniu wcześniejszej zgody pracowników.

Możliwe jest rozważenie, za zgodą pracowników, prowadzenia codziennych procedur przeprowadzania i dokumentowania wywiadu, w szczególności o braku występowania objawów chorobowych u pracownika/osoby świadczącej usługi oraz o braku kontaktu z osobą, która miała widoczne objawy chorobowe lub była narażona na kontakt z osobą zakażoną.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.