Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Obowiązek uzyskania przez sklepy wpisu w rejestrze BDO
POLECAMY
P R E N U M E R A T A
www.gazetapodatkowa.gofin.pl
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Obowiązek uzyskania przez sklepy wpisu w rejestrze BDO

Gazeta Podatkowa nr 94 (1656) z dnia 25.11.2019
Kinga Romas

Wszyscy przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu torby foliowe, czyli również podmioty prowadzące sklepy i oferujące klientom torby foliowe, muszą uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorców, którzy prowadzą jednostki handlu detalicznego lub hurtowego oferujące torby na zakupy z tworzywa sztucznego objęte opłatą recyklingową. Rejestr ten stanowi część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (tzw. BDO).

Rejestr BDO

W bazie danych o odpadach (BDO) gromadzone są informacje o podmiotach, które wprowadzają na rynek produkty, produkty w opakowaniach, oraz gospodarujących odpadami.

W praktyce rejestracji dokonać muszą prawie wszyscy przedsiębiorcy. Nie podlegają jej jednak:

  • osoby fizyczne i jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami wykorzystujące odpady na potrzeby własne,
     
  • podmioty władające powierzchnią ziemi, na której są stosowane komunalne osady ściekowe, zwolnione z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów,
     
  • podmioty nieprofesjonalnie zbierające odpady opakowaniowe i odpady w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych,
     
  • transportujący wytworzone przez siebie odpady,
     
  • wytwórcy odpadów zwolnieni z prowadzenia ewidencji odpadów.

Torby foliowe objęte opłatą

Jako torbę na zakupy z tworzywa sztucznego rozumieć należy każdą torbę na zakupy, z uchwytami lub bez uchwytów, wykonaną z tworzywa sztucznego, która jest oferowana w jednostkach handlu detalicznego lub hurtowego.

Jako "tworzywo sztuczne" traktuje się polimer w rozumieniu art. 3 pkt 5 rozporządzenia nr 1907/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (...), do którego mogły zostać dodane dodatki lub inne substancje i który może funkcjonować jako główny strukturalny składnik toreb na zakupy.

Od 1 września 2019 r. opłata recyklingowa pobierana jest za wydanie:

  • lekkiej torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów,
     
  • pozostałych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału równej 50 mikrometrów i większej.

Z opłaty zwolnione są wyłącznie bardzo lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów, które są wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu żywności.

Wpis do BDO

Aby dokonać rejestracji w BDO, należy posiadać dostęp do rejestru. W tym celu konieczne jest założenie konta. Przedsiębiorcy pobierający opłatę recyklingową z tytułu oferowanych w swojej placówce toreb foliowych objętych opłatą recyklingową powinni złożyć wniosek o wpis do rejestru BDO do dnia 31 grudnia 2019 r. Z tym że złożenie wniosku nie jest równoznaczne z natychmiastowym uzyskaniem numeru BDO, bowiem organ ma 1 miesiąc na rozpatrzenie wniosku (licząc od dnia jego złożenia). Dla spełnienia obowiązku rejestracji w BDO wystarczające jest złożenie wniosku do końca 2019 r.

Obecnie obowiązujący wzór wniosku o wpis do rejestru BDO nie zawiera działu dotyczącego wprowadzania lekkich i pozostałych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego. W związku z tym wnioskodawcy w formularzu rejestrowym określonym rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie wzorów formularza rejestrowego, formularza aktualizacyjnego i formularza o wykreśleniu z rejestru (Dz. U. z 2018 r. poz. 2528 ze zm.) muszą wypełnić Dział I wniosku o wpis, a pozostałe dane zaktualizować po 1 stycznia 2020 r., kiedy uruchomiony zostanie elektroniczny wniosek rejestrowy. Do wypełnionego formularza dołączyć należy oświadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisu do rejestru oraz oświadczenie potwierdzające, że dane zawarte w składanych dokumentach są zgodne z prawdą. Wzory takich oświadczeń są na ogół udostępniane na stronach internetowych urzędów marszałkowskich.

Jak informują urzędy marszałkowskie, dodanie do wniosku oddzielnej informacji, że wniosek dotyczy przedsiębiorcy wprowadzającego torby z tworzywa sztucznego, przyczyni się do sprawniejszego nadania numeru rejestrowego i założenia konta.


Wpis do rejestru nie podlega opłacie rejestrowej ani rocznej.

Sankcje za brak wpisu

Przedsiębiorca prowadzący w 2020 r. działalność bez obowiązkowego wpisu do rejestru BDO będzie musiał się liczyć z tym, że nałożona zostanie na niego kara administracyjna nie mniejsza niż 5.000 zł i nie większa niż 1.000.000 zł oraz może zostać wymierzona przez sąd kara aresztu albo grzywny.

Co istotne, decydujące znaczenie będzie miała data złożenia wniosku rejestracyjnego (przykład).

Przykład

Pan Bolesław Kowalski prowadzący sklep spożywczy, w którym wydaje klientom torby foliowe podlegające opłacie recyklingowej, wniosek o wpis do rejestru BDO złoży w dniu 3 grudnia 2019 r.

W tym przypadku, nawet jeżeli pan Bolesław na dzień 1 stycznia 2020 r. nie otrzyma wpisu do rejestru, to będzie mógł normalnie prowadzić działalność, bez obawy, że nałożone zostaną na niego sankcje karne.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 19.07.2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1579)

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.