Kończę budowę pensjonatu w górskiej miejscowości. Będę występować o zaszeregowanie obiektu przez marszałka województwa. W jaki sposób następuje formalna weryfikacja wniosku i dokumentów? Jak długo może trwać takie postępowanie?
Przed rozpoczęciem świadczenia usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim, jakim jest pensjonat, przedsiębiorca jest zobowiązany uzyskać zaszeregowanie tego obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii (potocznie mówimy o uzyskaniu gwiazdek). Marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce położenia obiektu dokonuje zaszeregowania obiektów hotelarskich do poszczególnych rodzajów, nadaje kategorię oraz prowadzi ich ewidencję.
Usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach hotelarskich, które spełniają:
To właśnie spełnienie tych warunków jest sprawdzane w momencie ubiegania się o zaszeregowanie. Marszałek województwa powołuje zespół oceniający obiekty hotelarskie w zakresie spełniania tych wymagań przez obiekty hotelarskie. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele marszałka województwa, ponadto mogą być powołane osoby posiadające kwalifikacje zawodowe i praktykę w świadczeniu usług hotelarskich lub turystycznych, wskazane przez jednostki samorządu gospodarczego i stowarzyszenia działające w zakresie turystyki i hotelarstwa, a także osoby będące przedstawicielami Państwowej Straży Pożarnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego.
400 zł - tyle wynosi opłata za ocenę pensjonatów mających do 20 pokoi.
Za dokonanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań niezbędnych do jego zaszeregowania do określonego rodzaju i kategorii należy uiścić opłatę, którą wnosi się na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego przeprowadzającej ocenę.
Rozpatrzenie wniosku o zaszeregowanie powinno nastąpić nie później niż w ciągu 1 miesiąca od jego złożenia wraz z wymaganymi dokumentami. W szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
|