Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Spam i telemarketing - problemy prawne
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Spam i telemarketing - problemy prawne

Gazeta Podatkowa nr 12 (1262) z dnia 11.02.2016
Łukasz Wilmiński

Wykorzystanie metod komunikacji na odległość jest nieocenionym elementem pozyskiwania nowych klientów i prowadzenia działań marketingowych. Jednak musi mieścić się w granicach obowiązujących przepisów, za których przekroczenie przedsiębiorca może zostać ukarany.

Podstawowym aktem prawnym, który powoduje znaczące komplikacje dla przedsiębiorców, jest ustawa o prawach konsumenta. Obowiązuje ona już ponad półtora roku i przedsiębiorcy dokładnie zapoznali się z zasadami swojej odpowiedzialności za wady towarów. Problemów jednak w dalszym ciągu przysparzać mogą pozostałe jej przepisy dotyczące np. komunikacji na odległość.

Zgoda na informację

Jednym z przepisów wywołujących problemy jest art. 48 ustawy o prawach konsumenta, który miał na celu nowelizację art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 243 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Określenie "telekomunikacyjne urządzenia końcowe" odnosi się do urządzeń telekomunikacyjnych przeznaczonych do podłączenia bezpośrednio lub pośrednio do zakończeń sieci (art. 2 pkt 42 ustawy). W praktyce zatem obejmuje ono zarówno telefon, tablet, jak i komputer.

Zatem wskutek znowelizowania art. 172 Prawa telekomunikacyjnego prowadzenie działań marketingowych przy użyciu tych urządzeń wymaga uzyskania zgody klienta. Co więcej, zakaz ten odnosi się także do komputerów, zatem uniemożliwia (bez uzyskania stosownej zgody) wysyłanie tzw. spamu, czyli e-maili reklamowych w formie niezamówionej informacji handlowej.

Należy pamiętać, iż zakaz wysyłania spamu i stosowania telemarketingu bez uzyskania stosownej zgody dotyczy nie tylko konsumentów, ale i przedsiębiorców, osób prawnych, czy innych jednostek organizacyjnych (jako odbiorców). W praktyce zatem jakiekolwiek działania sprzeczne z treścią art. 172 Prawa telekomunikacyjnego, tj. wysyłanie spamu lub stosowanie telemarketingu bez uzyskania stosownej zgody są sprzeczne z obowiązującym prawem niezależnie od tego, do jakich podmiotów są kierowane.

Warto zaznaczyć, że zakaz ten dotyczy także tzw. automatycznych systemów wywołujących. W praktyce oznacza to, że zakazane jest także prowadzenie marketingu bezpośredniego poprzez wysyłanie wiadomości SMS czy automatycznych połączeń telefonicznych bez uzyskania zgody klientów.


Zgoda klienta na przesyłanie informacji handlowej może być wycofana w każdym czasie w sposób prosty i wolny od opłat.

Zakaz spamu

Problem spamu, który w opinii typowego użytkownika internetu powoduje zaśmiecanie jego skrzynki e-mailowej, jest przedmiotem regulacji także innych aktów prawnych. Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422 ze zm.) zakazuje w art. 10 ust. 1 przesyłania niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Przy czym informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na jej otrzymywanie, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny. Złamanie tego zakazu jest czynem nieuczciwej konkurencji, który może powodować odpowiedzialność cywilną, np. w postaci nakazania wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści czy zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny.

Problem zgody

W przypadku chęci wykorzystania metod komunikacji na odległość na potrzeby reklamy należy uzyskać zgodę klienta. Przy czym zgoda ta nie może wynikać jedynie z interpretacji oświadczenia klienta dokonanej przez przedsiębiorcę, ale musi być wyraźna i jednoznaczna. Jak bowiem wynika z art. 174 ustawy Prawo telekomunikacyjne, jeżeli przepisy ustawy wymagają wyrażenia zgody przez abonenta lub użytkownika końcowego, zgoda ta nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści. Może być ona wyrażona drogą elektroniczną, pod warunkiem jej utrwalenia i potwierdzenia przez użytkownika. Można ją uzyskać także w trakcie korzystania przez konsumenta ze strony internetowej przedsiębiorcy, bądź przy zawieraniu umowy sprzedaży lub o świadczenie usług. Innym sposobem jest np. zaznaczenie przez klienta korzystającego ze strony WWW, pola dotyczącego zgody na przesyłanie mu informacji handlowej.

Częstym nadużyciem stosowanym przez przedsiębiorców jest wykorzystywanie adresu poczty elektronicznej (lub numeru telefonu) pozostawionego przez klienta do innych celów niż przesyłanie informacji handlowej bez jego zgody. Wykorzystanie tych danych na potrzeby np. telemarketingu jest możliwe w sytuacji, gdy konsument wyrazi zgodę na wykorzystywanie w celach marketingowych pozostawionych przez niego danych. Dodatkowo, jak wynika z materiałów publikowanych przez UOKiK, w przypadku konsumentów muszą oni sami wybrać opcję dotyczącą wyrażenia zgody na przesyłanie informacji handlowej. Niedopuszczalne jest, aby była ona zaznaczona w momencie otwarcia okna przez użytkownika strony internetowej.

Jakie ryzyko?

Oprócz konsekwencji cywilnoprawnych za popełnienie czynu nieuczciwej konkurencji określonych w art. 18 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.) za niewypełnianie obowiązku uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego grozi także kara wynikająca z art. 209 ust. 1 pkt 25 Prawa telekomunikacyjnego. Może ona sięgać 3% przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. Karę może nałożyć Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Dlatego przedsiębiorcy powinni przykładać szczególną wagę do uzyskania zgody osób, do których wysyłają informację handlową.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 30.05.2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827 ze zm.)

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.