Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Towary z wyprzedaży też objęte są rękojmią
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Towary z wyprzedaży też objęte są rękojmią

Gazeta Podatkowa nr 11 (1156) z dnia 5.02.2015
Marta Stefanowicz - Wasilewska

W moim sklepie odzieżowym prowadzę obecnie sezonową wyprzedaż towaru. Jakie zasady reklamowania towarów obowiązują po wejściu w życie nowych przepisów? Czy mogę wprowadzić zastrzeżenie, że towar przeceniony o 50% nie podlega reklamacji?

Zakupy dokonywane przez konsumentów po wejściu w życie z dniem 25 grudnia 2014 r. przepisów nowej ustawy o prawach konsumenta, w zakresie reklamowania wadliwych produktów podlegają regulacjom Kodeksu cywilnego. Oznacza to, że obecnie konsumenci mają prawo do reklamowania wad fizycznych i prawnych rzeczy na zasadach rękojmi. Sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za jakość sprzedanego towaru przez dwa lata. Prawa tego nie można wyłączyć. Jeżeli Czytelnik sprzedaje w swoim sklepie przecenione rzeczy w związku z zimową wyprzedażą, a nie z powodu wad towaru, to nie może wprowadzić zastrzeżenia, że rzecz nie podlega reklamacji. Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym.

Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową. Mamy z nią do czynienia w szczególności, gdy rzecz:

  • nie ma właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć,
     
  • nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez sprzedawcę lub reklamę,
     
  • nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy okazji zawierania umowy, jeśli przedsiębiorca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia,
     
  • rzecz została wydana kupującemu w stanie niezupełnym.

W ramach rękojmi konsument może co do zasady żądać wymiany towaru na nowy, dokonania naprawy bądź obniżenia ceny. Jeżeli wada rzeczy jest istotna, może domagać się odstąpienia od umowy. W przypadku sprzedaży ubrań konsumenci najczęściej będą żądać wymiany towaru na nowy bądź zwrotu pieniędzy (odstąpienia od umowy). Jeżeli nie ma możliwości wymiany rzeczy na nową, bo np. nie ma już spódnicy w tym fasonie bądź rozmiarze, sprzedawca może zaproponować inny sposób rozstrzygnięcia postępowania reklamacyjnego, np. zaproponować obniżkę ceny.

Trzeba również zwrócić uwagę, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu towaru, jeżeli konsument nie zgłasza żadnej wady towaru, a po prostu produkt mu się nie podoba. W takim przypadku przyjęcie towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki takiego zwrotu.

Przykład

Cena spódnicy została przez sprzedawcę obniżona z powodu uszkodzenia zamka błyskawicznego, o czym poinformował klientkę w momencie zakupu. W takim przypadku nie może ona wady tej reklamować, może natomiast korzystać z rękojmi, jeżeli spódnica posiada inną wadę, np. rozprutą podszewkę, o której sprzedawca nie informował.

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.