Inspekcja Handlowa na zlecenie Prezesa UOKiK sprawdziła 50 modeli zabawek dla dzieci poniżej 3 lat - grzechotek, gryzaków, zabawek interaktywnych.
Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej w Białymstoku, Bydgoszczy, Katowicach, Kielcach, Lublinie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu od stycznia do kwietnia 2025 r. sprawdziły, czy zabawki spełniają wymagania formalne. Eksperci w laboratorium zbadali również ich bezpieczeństwo w zakresie właściwości mechanicznych i fizycznych.
Kontrolą objęto zabawki edukacyjne, sensoryczne i motoryczne wspierające kolejne etapy rozwoju dzieci, które poprzez zabawę rozwijają umiejętności manualne, wspierają koordynacje wzrokowo-słuchową i naukę rozpoznawania kształtów i kolorów.
Sprawdzono sprzedawców hurtowych, sklepy detaliczne i wielkopowierzchniowe. Zbadane zabawki pochodziły z Chin - 43 modele, Polski - 5 modeli, Białorusi - 1 model, Sri Lanki - 1 model.
Inspektorzy zweryfikowali, czy zabawki mają:
Na 50 modeli zabawek 23 miały nieprawidłowości, z czego 6 z nich posiadało niezgodności konstrukcyjne i formalne (7 - konstrukcyjne, 10 - formalne).
Zabawki ze stwierdzonymi nieprawidłowościami zawierały:
Główny Urząd Nadzoru Budowlanego na stronie internetowej www.gunb.gov.pl opisał wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 maja 2024 r., sygn. akt II GSK 1884/23.
Rozstrzygnięcie dotyczy odpowiedzialności producenta za umieszczenie oznakowania CE na wyrobie budowlanym, który nie spełniał deklarowanych właściwości użytkowych.
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego nałożył na producenta karę pieniężną za umieszczenie oznakowania CE na wyrobie budowlanym, który nie posiadał właściwości określonych w deklaracji właściwości użytkowych.
Producent wskazywał, że przyczyną niezgodności wyrobów nie było celowe jego działanie czy zła wola, lecz błąd ludzki, który polegał na pomyłkowym zapakowaniu innego wyrobu budowlanego o niższych parametrach w niewłaściwe opakowanie.
Sąd wyjaśnił, że błędne wskazanie deklarowanych właściwości użytkowych wśród informacji towarzyszących oznakowaniu CE, choćby powstało w wyniku pomyłki, jest podstawą do pociągnięcia producenta do odpowiedzialności za naruszenie przepisów prawa administracyjnego z art. 36b ustawy o wyrobach budowlanych.
|