Z dniem 1 czerwca 2025 r. rozpoczął się nowy okres, na jaki przyznawane jest świadczenie wychowawcze, zwane świadczeniem 800+. Przypomnijmy, iż przysługuje ono na zasadach określonych w ustawie o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, m.in. matce albo/i ojcu, jeżeli dziecko wspólnie zamieszkuje i pozostaje na utrzymaniu matki albo/i ojca, do dnia ukończenia przez dziecko 18. roku życia, w wysokości 800 zł miesięcznie na dziecko. Co istotne, mogą z niego korzystać nie tylko obywatele polscy, ale i spełniający określone warunki cudzoziemcy, jeżeli zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres, w jakim mają otrzymywać świadczenie wychowawcze, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.
Dotyczy to m.in. obywateli Ukrainy przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których pobyt na terytorium Polski jest uznawany za legalny, choć z pewnym zastrzeżeniem. Ich uprawnienia do świadczenia wychowawczego zostały uregulowane w art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, który uległ pewnej modyfikacji. Otóż do warunków uzyskania świadczenia 800+ dodano, aby dziecko, na które obywatel Ukrainy ubiega się o świadczenie wychowawcze lub otrzymuje świadczenie wychowawcze, realizowało odpowiednio obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązek szkolny albo obowiązek nauki, zgodnie z ustawą - Prawo oświatowe. Co więcej, fakt realizacji ww. obowiązku powinien być potwierdzony przez ZUS (będący płatnikiem świadczenia 800+) w wyniku weryfikacji dokonanej na podstawie art. 66b ustawy o systemie informacji oświatowej, chyba że dziecko jest w wieku, w jakim obowiązki te go nie dotyczą, albo obowiązki te zostały mu odroczone. Wspomniane zmiany wprowadzono z dniem 1 lipca 2024 r., za sprawą ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 854), która jednocześnie zastrzegła (w art. 17 ust. 1), iż uzależnienie prawa do świadczenia 800+ od spełnienia obowiązku przygotowania przedszkolnego, szkolnego lub nauki będzie miało zastosowanie po raz pierwszy przy ustalaniu prawa do świadczenia wychowawczego na okres rozpoczynający się 1 czerwca 2025 r. (w sprawach dotyczących świadczenia 800+ za okresy, które rozpoczęły się przed dniem 1 czerwca 2025 r., zastosowanie miały przepisy dotychczasowe).
Oznacza to, że obywatele Ukrainy uzyskają prawo do świadczenia wychowawczego na swoje małoletnie dziecko na właśnie rozpoczynający się okres świadczeniowy 2025/2026 jedynie wówczas, gdy spełnią powyższe warunki, nawet jeśli do tej pory otrzymywali to świadczenie na nieuczące się dzieci.
Warto również przypomnieć, iż trwają prace legislacyjne nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (druk sejmowy nr 1040), który zakłada uzależnienie przyznania świadczenia 800+ dla obywateli Ukrainy od spełnienia kolejnych dwóch warunków, tj. od:
Wypłata świadczenia miałaby być:
|