W ramach programu "NaszEauto" przedsiębiorcy mogą otrzymać dofinansowanie m.in. do leasingu operacyjnego samochodu elektrycznego. Dofinansowanie to pochodzi ze środków KPO Fundusz Odbudowy.
W GP nr 27 z 2025 r., na str. 19 pisaliśmy, że dopłata z KPO do opłaty wstępnej ujętej w umowie leasingu operacyjnego uzyskanej w ramach programu "NaszEauto" stanowi dla ostatecznego odbiorcy wsparcia na gruncie pdof opodatkowany przychód. Powstała jednak wątpliwość, czy jej wartość nie jest objęta zakresem zwolnienia od podatku dochodowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o pdof.
Przypomnijmy, że przepis ten zwalnia od podatku środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, pkt 2 i pkt 4, pkt 5 lit. a) i lit. b) i pkt 5a-5d ustawy o finansach publicznych. W związku z tym o rozstrzygnięcie tej kwestii nasze Wydawnictwo wystąpiło do Ministerstwa Finansów.
Resort finansów w odpowiedzi z dnia 2 czerwca 2025 r. uznał, że środki otrzymane przez ostatecznych odbiorców wsparcia podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o pdof z uwagi na to, że są oni podmiotami odpowiedzialnymi za realizację przedsięwzięcia, a przez to wygenerowanie efektu, który przekłada się na realizację wskaźników. W opinii resortu ostateczny odbiorca wsparcia w programie "NaszEauto" jest zatem uczestnikiem projektu w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o pdof.
To korzystne dla podatników stanowisko nie znajduje jednak potwierdzenia w obowiązujących przepisach. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o pdof przewiduje zwolnienie podatkowe dla środków otrzymanych wyłącznie przez uczestnika projektu, a nie przez ostatecznego odbiorcę wsparcia, w rozumieniu art. 14la pkt 6 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, który jest realizatorem przedsięwzięcia z KPO i które to pojęcie nie jest tożsame z pojęciem uczestnika projektu. To realizator przedsięwzięcia wygeneruje efekt, który przełoży się na osiągnięcie wskaźnika zakupionych/leasingowanych/wynajętych pojazdów kategorii M1. To prowadzi do wniosku, że realizator przedsięwzięcia nie jest uczestnikiem przedsięwzięcia, bo wskaźnik rezultatu odnosi się wprost do liczby pojazdów.
Wobec powyższego zdaniem redakcji będąc beneficjentem programu "NaszEauto" warto zadbać o uzyskanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w analizowanej kwestii. Trzeba bowiem pamiętać, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania. W związku z tym muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą, a nie rozszerzająco.
|