Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Podatkowe rozliczenie sprzedaży środka trwałego dokonanej w okresie zawieszenia ...
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Podatkowe rozliczenie sprzedaży środka trwałego dokonanej w okresie zawieszenia działalności

Przegląd Podatku Dochodowego nr 9 (369) z dnia 1.05.2014

Przedsiębiorca, mimo zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej może podejmować pewne czynności związane z prowadzoną firmą. Stosownie do art. 14a ust. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.), przedsiębiorca m.in. ma prawo:

  • wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
     
  • przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności,
     
  • zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,
     
  • osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności.

Jeżeli więc przedsiębiorca zamierza sprzedać środek trwały, nie musi w tym celu "odwieszać" działalności.

Aby prawidłowo ustalić dochód/stratę z takiej transakcji, należy m.in. prawidłowo ustalić koszty, w tym wysokość odpisów amortyzacyjnych dokonanych do czasu zbycia składnika majątku.

Trzeba zaznaczyć, że w okresie zawieszenia wykonywania działalności nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, które w czasie zawieszenia działalności firmy nie są w niej używane (art. 22c pkt 5 updof i art. 16c pkt 5 updop). Odpisów nie dokonuje się w okresie od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono wykonywanie działalności. Naliczanie odpisów amortyzacyjnych należy wznowić w miesiącu odwieszenia działalności.

Zwróć uwagę!

Zaprzestanie amortyzacji oznacza niedokonywanie odpisów amortyzacyjnych, a nie tylko brak możliwości uwzględniania odpisów w kosztach uzyskania przychodów.

Jednak nie w każdym przypadku zawieszenie wykonywania działalności powoduje przerwanie amortyzacji. Ustawodawca w powołanych przepisach wyraźnie wskazuje, że chodzi tu wyłącznie o środki trwałe, które wskutek zawieszenia wykonywania działalności nie są w niej używane. Składniki firmowego majątku służące zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów w dalszym ciągu podlegają amortyzacji. Przykładowo, przedsiębiorca zajmujący się działalnością handlową, w okresie zawieszenia wykonywania działalności, będzie mógł amortyzować budynek użytkowy, w którym znajdują się towary handlowe.

Zawieszenie wykonywania działalności nie zwalnia z obowiązku prowadzenia ewidencji księgowej m.in. w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych. Powinny w nich być ewidencjonowane przychody i koszty z tytułu transakcji dokonywanych w tym okresie (oczywiście transakcji dopuszczonych przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).

Zatem przychód i koszt jego uzyskania z tytułu sprzedaży środka trwałego powinny być odzwierciedlone w prowadzonej przez podatnika księdze. Kosztem uzyskania przychodów jest kwota poniesiona na nabycie (wytworzenie we własnym zakresie) środka trwałego pomniejszona o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych (art. 23 ust. 1 pkt 1 updof i art. 16 ust. 1 pkt 1 updop). Suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje odpisy, które uważa się za koszty uzyskania przychodów, jak również te, które za koszty podatkowe nie są uważane.

Przykład

Przedsiębiorca (podatnik PIT) w lipcu 2012 r. nabył samochód ciężarowy, który w tym samym miesiącu zaliczył do środków trwałych i oddał do używania. Wartość początkowa pojazdu wynosiła 84.000 zł. Pojazd był amortyzowany według 20% rocznej stawki amortyzacyjnej.

W 2013 r. przedsiębiorca zawiesił na 12 m-cy wykonywanie działalności. Okres ten obejmuje miesiące od 1 listopada 2013 r. do 31 października 2014 r.

Na skutek zawieszenia działalności pojazd nie jest używany w firmie. W kwietniu 2014 r. przedsiębiorca sprzedał samochód i uzyskał z tej transakcji przychód w wysokości 65.000 zł.

Dochód ze sprzedaży samochodu wyniósł 2.000 zł, co wynika z wyliczenia:

- suma odpisów amortyzacyjnych dokonanych w okresie od sierpnia 2012 r.
do października 2013 r. (84.000 zł x 20% : 12 m-cy x 15 m-cy) 
21.000 zł,
- koszty uzyskania przychodów (84.000 zł - 21.000 zł)  63.000 zł,
- dochód (65.000 zł - 63.000 zł)  2.000 zł.

Z zaprezentowanego przykładu wynika, że przedsiębiorca w kwietniu br. uzyskał dochód do opodatkowania. Powstaje więc pytanie, czy powinien od tego dochodu najpóźniej do 20 maja br. zapłacić zaliczkę na podatek, skoro w tym czasie jego działalność jest zawieszona? Nie, podatnik nie ma takiego obowiązku.

W myśl art. 44 ust. 10 updof i art. 25 ust. 5a updop podatnik, który na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej zawiesił wykonywanie działalności, jest zwolniony, w zakresie tej działalności, z obowiązku wpłat zaliczek na podatek za okres objęty zawieszeniem. Do wpłacania tych zaliczek obowiązany jest po upływie okresu zawieszenia (art. 44 ust. 13 updof i art. 25 ust. 5d updop).

Dodatkowo należy nadmienić, że zawieszenie działalności nie zwalnia z obowiązku złożenia zeznania oraz wpłaty wynikającego z niego należnego podatku.

Oznacza to, że jeżeli przychody ze sprzedaży środka trwałego zostaną uzyskane w roku wznowienia działalności gospodarczej, trzeba je uwzględnić przy obliczaniu dochodu za miesiąc, w którym doszło do wznowienia tej działalności. Inaczej będzie, jeżeli w roku uzyskania przychodu nie doszłoby do odwieszenia działalności. Wówczas rozliczenia przychodu ze sprzedaży środka trwałego należałoby dokonać w zeznaniu podatkowym. Tak więc przedsiębiorca, o którym mowa w przykładzie obowiązany będzie uiścić zaliczkę na podatek od dochodu ze sprzedaży samochodu oraz innych dochodów uzyskanych do końca listopada br., do 22 grudnia br. (20 grudnia przypada w sobotę).

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.