Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2023 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Koszty promocji i reklamy produktów można odliczyć w ramach ulgi ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Koszty promocji i reklamy produktów można odliczyć w ramach ulgi na ekspansję - interpretacja KIS

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 3 (1190) z dnia 20.01.2024
Koszty promocji i reklamy produktów na platformach internetowych mieszczą się w katalogu kosztów działań promocyjno-informacyjnych, które podlegają odliczeniu w ramach ulgi na ekspansję.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 grudnia 2023 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.684.2023.3.MC)

Stan faktyczny

Wnioskodawczyni prowadziła działalność gospodarczą opodatkowaną według skali podatkowej (PKPiR). W ramach działalności prowadziła sklep internetowy z własnymi produktami. Sprzedawała plakaty, zaproszenia oraz inne produkty, na których wykonywała zaprojektowane przez siebie nadruki. Do ich wykonania korzystała z półproduktów takich jak np. papier, drewniane pudełka czy szkło akrylowe.

Wnioskodawczyni w 2022 r. poniosła wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w ofercie sprzedażowej (m.in. koszty reklamy na platformach przedstawiające zastosowanie produktów, ich wygląd), mające wywołać zapotrzebowanie, zainteresowanie oraz sprzedaż konkretnych produktów, oferowanych i wytworzonych przez Wnioskodawczynię. Wydatki te zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Nie zostały one zwrócone podatniczce w jakiejkolwiek formie. Szacowała, że jej przychody ze sprzedaży ww. produktów wzrosną dwukrotnie w porównaniu do poprzedniego roku. Sprzedaż produktów nie następowała na rzecz podmiotów powiązanych.

Wydatki związane z promocją i reklamą Wnioskodawczyni w całości odliczyła w zeznaniu rocznym w ramach tzw. ulgi na ekspansję. Nie będąc jednak pewną, czy postąpiła słusznie, zapytała o to organ podatkowy.

Stanowisko Dyrektora KIS

Dyrektor KIS przypomniał, iż ulga na ekspansję - wprowadzona z dniem 1 stycznia 2022 r. - jako ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, ma na celu zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu. Kwestie dotyczące tej ulgi zostały uregulowane w art. 26gb ustawy o PDOF. W myśl tych przepisów, podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej dla skali podatkowej lub podatku liniowego, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (rzeczy wytworzonych przez podatnika) do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym, do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1.000.000 zł w roku podatkowym.

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z ww. ulgi pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju. Przy ustalaniu spełnienia tego warunku uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty (art. 26gb ust. 7 ustawy o PDOF):

1) uczestnictwa w targach poniesione na: organizację miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika, zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika,

2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów,

3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów,

4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych,

5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Dyrektor KIS wyjaśnił, że wskazane w pkt 2 koszty związane z działaniami promocyjno-informacyjnymi są jedynie przykładowe.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, "promocja" to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia, natomiast "reklama" to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Z kolei informacja to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.

Odliczenia w ramach ulgi na ekspansję dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku wzrostu przychodów, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Odnosząc się do przedstawionej sytuacji Dyrektor KIS stwierdził, że:

"(...) poniesione przez Panią w 2022 r. koszty promocji i reklamy Pani produktów na platformach (...) mieszczą się w katalogu kosztów działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zostały one poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Pani produktów, mogła Pani zatem skorzystać z tzw. ulgi prowzrostowej (ulgi na ekspansję), o której mowa w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odliczyć je w zeznaniu za 2022 r. (...)"


Od redakcji:

Należy dodać, że sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów w piśmie z 2 stycznia 2023 r., nr DD5.054.8.2022, będącym odpowiedzią na interpelację poselską nr 37741, wyjaśnił, że warunek wzrostu przychodów - na potrzeby ulgi na ekspansję - uważa się za spełniony, jeśli przyrost przychodów względem dnia odniesienia (tj. ostatniego dnia roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia wydatków) nastąpi choćby w jednym z dwóch kolejnych lat podatkowych.

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.