Dzień Księgowego w 2025 r. (przypadający 9 czerwca) zastaje biura rachunkowe w obliczu nowych wyzwań m.in. wynikających z obowiązku - obecnego lub nadchodzącego - przesyłania odpowiednio uzupełnionych ksiąg rachunkowych za dany rok w formie elektronicznej do urzędu skarbowego, jako pliku JPK_PD (obejmującego JPK_KR_PD i JPK_ST_KR). Czy w związku z tym obowiązkiem należy wprowadzić w biurze standardowy plan kont wynikający z przepisów zawierających znaczniki kont? Jak zaprowadzić ewidencję dla celów podatkowych?
Trzeba zacząć od tego, że znaczniki identyfikujące konta ksiąg rachunkowych zostały określone dla podmiotów objętych ustawą o pdop w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1314). Dla tzw. pozostałych jednostek, czyli jednostek produkcyjnych, handlowych, usługowych niebędących instytucjami finansowymi, określa je załącznik nr 7 do tego rozporządzenia. Z kolei dla podmiotów objętych ustawą o pdof będzie obowiązywać załącznik z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o pdof. Obecnie jest ono na etapie prac legislacyjnych (druk nr 970 z wykazu RCL).
Znaczniki określone w tych rozporządzeniach nie stanowią planu kont same w sobie - są to dodatkowe, ustandaryzowane etykiety, którymi należy oznaczyć poszczególne, przewidziane polityką rachunkowości, konta księgowe. Każde konto księgowe służy do rejestrowania wyodrębnionego, przypisanego mu elementu zdarzenia gospodarczego - odzwierciedlają one powstające w ramach takich szeroko rozumianych zdarzeń poszczególne rodzaje aktywów, zobowiązań, kapitałów, przychodów oraz kosztów. Można powiedzieć, że konto to swego rodzaju "pudełko na dane" - może mieć swój układ wewnętrzny w postaci analityk, przypisane miejsce w hierarchii, oznaczenie, opis, wyróżniki - i w każdej jednostce powyższe elementy mogą być dobierane, parametryzowane i opisywane indywidualnie. Z kolei to, do wdrożenia czego należy przymierzyć się obecnie, to etykietowanie tych kont - "pudełek na dane" - ustandaryzowanymi kodami JPK_KR_PD. Symbole służące do takiego oznaczania kont są stałe i narzucone rozporządzeniami. Zaś sam plan kont (poza niektórymi wyspecjalizowanymi jednostkami, jak np. banki) pozostaje w gestii kierownika jednostki i to on, mając na uwadze przede wszystkim potrzeby jednostki, ustala jego zakres, szczegółowość wyodrębnień analitycznych, zasady powiązań itd.
Warto zwrócić uwagę, że wskazane w rozporządzeniu znaczniki kont nawiązują do takich elementów sprawozdawczych jak bilans, rachunek zysków i strat oraz do elementu dodatkowych informacji i objaśnień zawierającego tzw. notę podatkową, tj. specyfikację tytułów różnicujących wynik brutto i podstawę opodatkowania (dotyczy podatników CIT). Z uwagi na to, że w wielu jednostkach bilans oraz rachunek zysków i strat generowane są automatycznie w oparciu o przypisania sald bądź obrotów danych kont księgowych odpowiednio do bilansu lub rachunku zysków i strat, to właściwa systematyka planu kont (pewnego rodzaju standaryzacja) już istnieje. Czy jednak w związku z wprowadzeniem nowego obowiązku przesyłania plików JPK_PD ustandaryzować plany kont u wszystkich klientów biura rachunkowego, przyjmując układ wynikający z załączników do rozporządzeń?
Standaryzacji planów kont nie należy przeprowadzać na siłę, gdyż mankamentem takiej praktyki byłaby mniejsza elastyczność wobec klientów, a to przecież pod nich "szyje się na miarę" politykę rachunkowości i zawierające się w niej plany kont. U klientów już obsługiwanych standaryzację należałoby rozumieć jako dopasowanie symboliki i struktury kont do potrzeb struktury JPK_PD, po uzgodnieniu z nimi. W odniesieniu do przyjmowanych klientów warto mieć przygotowane pewne szablony planu kont gotowe do użycia. Powinny być one gotowe do wdrożenia i użycia również w obszarze oznakowania kont symbolami JPK_KR_PD. Szablony takie celowe jest przygotować z możliwie szerokim spektrum kont. Później, w procedurze wdrożenia wzorca u klienta niepotrzebne konta z planu kont można usunąć albo, korzystając z możliwości oprogramowania, nadać im status nieaktywnych (wówczas zablokowana jest możliwość dokonywania na nich zapisów i nie pojawiają się na wydrukach ksiąg), co daje jednocześnie możliwość szybkiego ich włączenia do planu kont, gdy zajdzie taka potrzeba.
Ustandaryzowanie planów kont możliwe jest jedynie w pewnym zakresie, głównie dotyczącym stosowanej numeracji oraz nazewnictwa, i to jest jak najbardziej wskazane. Chodzi o to, by w ramach biura rachunkowego ustalić, że konstruując plany kont dla klientów, należy posługiwać się pewnym standardem nazewniczo-numeracyjnym, gdzie przykładowo konto odpisów aktualizujących należności będzie oznaczane na syntetyce jako 280, a konto przychodów z tytułu zbycia środków trwałych - 762. Stosowanie takiego ujednolicenia usprawni pracę, ale też wzajemną komunikację wewnątrz biura, gdzie częstokroć specjaliści księgowi porozumiewają się między sobą, używając właśnie numerów kont.
Trzeba jednak zaznaczyć, że nie u każdego klienta będzie można posługiwać się standardem. Są bowiem klienci, którzy plan kont mogą mieć narzucony odgórnie, np. jednostki powiązane bądź stowarzyszone z innymi, w grupach franczyzowych.
Jednostki mogą stosować wyodrębnione konta w 4 i 7 zespole kont wynikowych i przypisać do nich znaczniki wskazujące na podatkowy status gromadzonych tam zapisów. Istnieje także możliwość prowadzenia kont służących do ujmowania podatkowego wymiaru operacji gospodarczych na poziomie ewidencji pozabilansowej, w 9 zespole kont. Wskazany w załącznikach do rozporządzeń układ kont pozabilansowych przedstawiono w tabeli.
Jest kilka argumentów mocno przemawiających za prowadzeniem ewidencji pozabilansowej w zespole 9:
Jeśli chodzi o sam układ kont pozabilansowych dla celów podatkowych, dobrze jest pamiętać o tym, że:
Przykład 1 Spółka zarachowuje podatkowy koszt finansowania wewnętrznego na podstawie art. 15cb ustawy o pdop (Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.), tzw. koszt hipotetycznych odsetek. Koszt jest tylko podatkowy, nie powstaje koszt w ujęciu księgowym. Koszt ten można ująć na koncie pozabilansowym (z drugostronnym ewentualnym odniesieniem na konto techniczne) w zespole 9, ze znacznikiem podatkowym "INNE". Taka kwalifikacja znacznika wynika z odpowiedzi na pytanie 96 opublikowanej przez Ministerstwo Finansów na stronie www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk_pd/pytania-i-odpowiedzi-jpk_pd/. Odpowiedź ta dotyczy co prawda ustalenia znacznika dla przychodu podatkowego, który nie jest ujmowany w księgach i nie wskazano dla niego odrębnego znacznika w załączniku do rozporządzenia, ale analogicznie będzie mieć zastosowanie także do kosztu wyłącznie podatkowego, nieujmowanego w księgach, bez przypisanego konkretnie znacznika.
W spółce wystąpił przychód podatkowy w wysokości otrzymanej kwoty przyznanego spółce w ubiegłym roku obrotowym odszkodowania. Przychód tej ujęto w roku ubiegłym w księgach jako niepodatkowy pozostały przychód operacyjny. W roku bieżącym należy go tylko uwzględnić w przychodach podatkowych. W ewidencji pozabilansowej taki przychód ujmuje się po stronie Ma odpowiedniego konta w zespole 9 (po stronie Wn ewentualne konto techniczne). Operację dla potrzeb JPK_KR_PD trzeba oznaczyć jako PD3_PB "Przychody podlegające opodatkowaniu w roku bieżącym, ujęte w księgach rachunkowych lat ubiegłych". |
Wykaz kont | Nazwa konta | Znacznik konta | |
Konto pozabilansowe 90 "Podstawowa ewidencja dla celów podatkowych" | |||
90-1 | Przychody zwolnione z opodatkowania (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych) | PD1_PB | |
90-1/1 | Przychody, w stosunku do których nie stosuje się przepisów ustawy | PD1_PB_1 | |
90-1/2 | Przychody, które nie są zaliczane do przychodów podatkowych | PD1_PB_2 | |
90-1/3 | Dochody (przychody) wolne | PD1_PB_3 | |
90-2 | Przychody niepodlegające opodatkowaniu w roku bieżącym | PD2_PB | |
90-3 | Przychody podlegające opodatkowaniu w roku bieżącym, ujęte w księgach rachunkowych lat ubiegłych | PD3_PB | |
90-4 | Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych) | PD4_PB | |
90-4/1 | Koszty związane z przychodami, w stosunku do których nie stosuje się przepisów ustawy | PD4_PB_1 | |
90-4/2 | Koszty związane z przychodami, które nie są zaliczane do przychodów podatkowych | PD4_PB_2 | |
90-4/3 | Koszty związane z dochodami (przychodami) wolnymi | PD4_PB_3 | |
90-5 | Koszty nieuznawane za koszty uzyskania przychodów w bieżącym roku | PD5_PB | |
90-6 | Koszty uznawane za koszty uzyskania przychodów w roku bieżącym, ujęte w księgach lat ubiegłych | PD6_PB | |
90-7 | Koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową (ulga B + R) | PD7_PB | |
90-8 | Kwalifikowane prawa własności intelektualnej (IP Box) - przychody będące przychodami podatkowymi | PD8_PB_1 | |
90-9 | Kwalifikowane prawa własności intelektualnej (IP Box) - koszty stanowiące koszty uzyskania przychodu | PD8_PB_2 |
|