Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Reklamacje towarów - obowiązki sprzedawców i prawa konsumentów
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Reklamacje towarów - obowiązki sprzedawców i prawa konsumentów

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 12 (612) z dnia 20.06.2024

Podmioty gospodarcze, które dokonują sprzedaży wyrobów lub towarów, są często zobowiązane do rozpatrzenia reklamacji związanych z wadami zgłoszonymi przez ich nabywców, (tj. zarówno przez inne podmioty gospodarcze, jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej). W ramach takiej reklamacji może dochodzić m.in. do naprawy, wymiany na wolny od wad, do obniżenia ceny towaru lub wyrobu albo odstąpienia od umowy.

W niniejszym artykule przedstawimy na przykładach liczbowych sposób ujęcia i rozliczenia reklamacji w księgach rachunkowych sprzedawcy i nabywcy.

1. Reklamacje towarów między podmiotami gospodarczymi

Odpowiedzialność sprzedawcy względem kupującego z tytułu sprzedaży regulują przepisy art. 556-576 Kodeksu cywilnego (K.c.). Z art. 556 K.c. wynika, że sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę (rękojmia). Wyróżnia się wady prawne i wady fizyczne sprzedanej rzeczy.

Rodzaj wady Charakterystyka
Fizyczna
(por. art. 5561 K.c. w powiązaniu z art. 5563 K.c.)
Wada polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową, w szczególności jeżeli sprzedana rzecz:
- nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia,
- nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór,
- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia,
- została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
Rzecz sprzedana ma wadę także w przypadku jej nieprawidłowego zamontowania i uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.
Prawna
(por. art. 5563 K.c.)
Rzecz dotknięta jest wadą prawną, jeżeli:
- stanowi własność osoby trzeciej,
- jest obciążona prawem osoby trzeciej albo
- ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu.
W przypadku sprzedaży prawa wada prawna może również polegać na nieistnieniu prawa.

Stosownie do art. 557 K.c., sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. W przypadku gdy przedmiotem sprzedaży są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku albo rzeczy mające powstać w przyszłości, sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili wydania rzeczy. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi strony mogą w drodze porozumienia swobodnie rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Wyłączenie oraz ograniczenie odpowiedzialności z tego tytułu zawsze będzie bezskuteczne, jeżeli sprzedawca podstępnie zataił wadę przed kupującym. Natomiast, gdy kupującym jest konsument, ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy dopuszczalne jest tylko w przypadkach określonych w przepisach szczególnych (por. art. 558 K.c.). Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili (por. art. 559 K.c.).

Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, to na podstawie art. 560-561 K.c. kupujący może:

a) złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy,

b) żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady.

Oświadczenie w przedmiocie obniżenia ceny czy odstąpienia od umowy będzie skuteczne, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. Odstąpienie od umowy jest niedopuszczalne, jeżeli stwierdzona wada nie jest istotna, a więc gdy mimo jej wystąpienia kupiona rzecz jest użyteczna zgodnie ze swoim przeznaczeniem.

W przypadku zażądania przez kupującego wymiany wadliwej rzeczy albo usunięcia wady, sprzedawca jest zobowiązany dokonać tego w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego. Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów. Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej.

Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie - do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu. Jeżeli natomiast, ze względu na rodzaj rzeczy lub sposób jej zamontowania, dostarczenie rzeczy przez kupującego byłoby nadmiernie utrudnione, kupujący jest obowiązany udostępnić rzecz sprzedawcy w miejscu, w którym rzecz się znajduje (por. art. 5612 K.c.).

Odpowiedzialność z tytułu rękojmi została ustawowo ograniczona w czasie i występuje, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem 2 lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości - przed upływem 5 lat od dnia wydania rzeczy kupującemu (por. art. 568 § 1 K.c.).

Przy sprzedaży między przedsiębiorcami kupujący jest zobowiązany zbadać rzecz w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju oraz zawiadomić niezwłocznie sprzedawcę o wadzie. Obowiązek niezwłocznego zawiadomienia występuje również, gdy wada wyszła na jaw dopiero później. W przeciwnym przypadku kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, chyba że sprzedawca wiedział o wadzie albo zapewnił kupującego, że wady nie istnieją (por. art. 563-564 K.c.).


2. Reklamacje zgłaszane przez konsumentów

Od 1 stycznia 2023 r. regulacje dotyczące zgłaszania przez konsumentów tzw. reklamacji zostały przeniesione z Kodeksu cywilnego do ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2023 r. poz. 2759 ze zm.). Obecnie w odniesieniu do konsumentów zgłaszających nieprawidłowości w zakupionym towarze przepisy nie posługują się pojęciem "rękojmi", lecz pojęciem "zgodności bądź niezgodności towaru z umową".

Ustawa o prawach konsumenta w art. 43b określa, jakie cechy musi mieć towar, aby został uznany za zgodny z umową. Według tego przepisu, towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego:

a) opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi - kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji,

b) przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.

Ponadto towar, aby został uznany za zgodny z umową, musi:

a) nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk,

b) występować w takiej ilości i mieć takie cechy, w tym trwałość i bezpieczeństwo, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi - również funkcjonalność i kompatybilność, jakie są typowe dla towaru tego rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, w szczególności w reklamie lub na etykiecie, chyba że przedsiębiorca wykaże, że:

    • nie wiedział o danym publicznym zapewnieniu i oceniając rozsądnie, nie mógł o nim wiedzieć,
    • przed zawarciem umowy publiczne zapewnienie zostało sprostowane z zachowaniem warunków i formy, w jakich publiczne zapewnienie zostało złożone, lub w porównywalny sposób,
    • publiczne zapewnienie nie miało wpływu na decyzję konsumenta o zawarciu umowy,

c) być dostarczany z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami, których dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać,

d) być takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które przedsiębiorca udostępnił konsumentowi przed zawarciem umowy, i odpowiadać opisowi takiej próbki lub takiego wzoru.

Przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności za brak zgodności towaru z umową, jeżeli konsument, najpóźniej w chwili zawarcia umowy, został wyraźnie poinformowany, że konkretna cecha towaru odbiega od wymogów zgodności z umową określonych w art. 43b ust. 2 lub 3 ustawy o prawach konsumenta, oraz wyraźnie i odrębnie zaakceptował brak konkretnej cechy towaru.

Stosownie zaś do art. 43g ustawy o prawach konsumenta, jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego naprawy lub wymiany. Jednocześnie przedsiębiorca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy, lub przedsiębiorca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową. Przy ocenie nadmierności kosztów dla przedsiębiorcy uwzględnia się wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności: znaczenie braku zgodności towaru z umową, wartość towaru zgodnego z umową oraz nadmierne niedogodności dla konsumenta powstałe wskutek zmiany sposobu doprowadzenia towaru do zgodności z umową.

Przedsiębiorca powinien dokonać naprawy lub wymiany towaru w rozsądnym czasie od chwili, w której został poinformowany przez konsumenta o braku zgodności z umową, i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę towaru oraz cel, w jakim konsument go nabył. Przedsiębiorca odbiera od konsumenta towar na swój koszt. Jeżeli towar został zamontowany przed ujawnieniem się braku zgodności towaru z umową, przedsiębiorca demontuje towar oraz montuje go ponownie po dokonaniu naprawy lub wymiany albo zleca wykonanie tych czynności na swój koszt. Konsument nie jest zobowiązany do zapłaty za zwykłe korzystanie z towaru, który następnie został wymieniony.

W przypadku gdy towar jest niezgodny z umową, konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy. Może tego dokonać, gdy:

a) przedsiębiorca odmówił naprawy lub wymiany towaru,

b) przedsiębiorca nie naprawił lub nie wymienił towaru,

c) przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową, ale towar nadal jest niezgodny z umową,

d) brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony określonych w art. 43d ww. ustawy,

e) z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.

Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości towaru zgodnego z umową. Sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi kwoty należne wskutek skorzystania z prawa obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny.

Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową trwa 2 lata od dnia wydania towaru, chyba że przedsiębiorca (jego poprzednik prawny lub osoby działające w ich mieniu) określił dłuższy termin przydatności towaru do użycia (por. art. 43c ust. 1 ustawy o prawach konsumenta).

Reklamację można złożyć w dowolnej formie. Dla celów dowodowych najbezpieczniej zrobić to pisemnie. Należy opisać zauważony brak zgodności towaru z umową i określić swoje żądanie przewidziane w ramach niezgodności towaru z umową.

Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Jeżeli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi na reklamację w tym terminie uważa się, że uznał reklamację. Odpowiedź na reklamację przedsiębiorca przekazuje konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku (por. art. 7a ustawy o prawach konsumenta). Konsument nie ponosi żadnych kosztów związanych z reklamacją towaru niezgodnego z umową.


3. Zwrot reklamowanych towarów w księgach rachunkowych nabywcy

Jeśli u nabywcy towary objęte są ewidencją bilansową i po zakupie zostały przyjęte do magazynu, to w przypadku reklamacji, ich wydanie z magazynu i postawienie do dyspozycji sprzedającego można udokumentować dowodem "WZ - Wydanie na zewnątrz". Na podstawie tego dowodu następuje wyksięgowanie towarów podlegających reklamacji z ewidencji bilansowej. Wartość reklamowanych towarów przenosi się wówczas na konto 30 "Rozliczenie zakupu".

W przypadku ewidencjonowania towarów w stałych cenach ewidencyjnych różniących się od cen zakupu (nabycia), na podstawie art. 34 ust. 2 ustawy o rachunkowości, dokonując wyksięgowania wartości zwróconych wadliwych towarów do dostawcy, równolegle powinny zostać wyksięgowane odchylenia od cen ewidencyjnych przypadające na zareklamowane towary. Przy czym jeśli ceną ewidencyjną jest cena sprzedaży brutto, to trzeba wyksięgować zarówno odchylenia z tytułu marży, jak i odchylenia z tytułu VAT przypadające na towary zwrócone dostawcy.

Z kolei w sytuacji gdy ewidencja towarów prowadzona jest w rzeczywistych cenach nabycia, tj. cena zakupu powiększana jest o koszty zakupu (np. o koszty transportu), w chwili rozchodowania reklamowanych towarów zdejmuje się ze stanu zapasów wartość towarów według wartości w cenie nabycia (wraz z przypadającymi na nie kosztami zakupu). Kwotę kosztów zakupu zawartych w wartości reklamowanego towaru, której dostawca nie zwróci, przeksięgowuje się z konta 30 w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

Jeżeli w wyniku reklamacji nastąpi wymiana wadliwego towaru na nowy, to nie wystawia się faktury korygującej. Nie jest to bowiem dostawa towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Dopiero zwrot towaru i odstąpienie od umowy sprzedawca dokumentuje fakturą korygującą (por. art. 106j ust. 1 ustawy o VAT).

Ewidencja księgowa zwrotu reklamowanych towarów do sprzedawcy oraz przyjęcie nowych bez wad lub odstąpienia od umowy

1. WZ - zwrot towarów objętych ewidencją bilansową w cenach przyjętych do ewidencji:

- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
- Ma konto 33-0 "Towary".

2. PK - wyksięgowanie ewentualnych odchyleń od cen ewidencyjnych towarów:

- Wn/Ma konto 34-2 "Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów",
- Ma/Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu".

3. PZ - przyjęcie nowych towarów w zamian za wadliwe:

- Wn konto 33-0 "Towary",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

4. FK - faktura korygująca wystawiona przez dostawcę w przypadku zwrotu towaru przez nabywcę i odstąpienie od umowy:

a) korekta zobowiązania wobec dostawcy:

- Wn konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",

b) korekta VAT podlegającego odliczeniu:

- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
- Ma konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie".

5. PK - wyksięgowanie kosztów ubocznych (jeżeli ewidencja towarów jest prowadzona w cenach nabycia), których sprzedawca nie zwróci w ramach złożonej reklamacji:

- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

W jednostce, która nie obejmuje towarów ewidencją bilansową, tylko odpisuje ich wartość w koszty bezpośrednio po zakupie na podstawie art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości, w związku ze zwrotem towarów w ramach reklamacji należy dokonać korekty kosztów, zapisem po stronie Wn konta 30, w korespondencji ze stroną Ma konta 73-1 "Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)".

Przykład

Wymiana towaru wadliwego na nowy w ramach uznanej reklamacji - towar objęty ewidencją bilansową - reklamacje między podmiotami gospodarczymi

I. Założenia:

  1. Spółka z o.o. prowadząca działalność handlową zakupiła od swojego stałego dostawcy celem dalszej odsprzedaży 150 szt. towaru po cenie: 50 zł/szt. Otrzymana faktura opiewała na kwotę: 9.225 zł (w tym 23% VAT: 1.725 zł).
  2. Nabyte towary spółka przyjęła do magazynu w cenie zakupu.
  3. Towary po szczegółowych oględzinach okazały się wadliwe. Spółka zgłosiła reklamację i zażądała wymiany towarów na nowe wolne od wad. Zgodnie z ustaleniami z dostawcą, towary wadliwe zostały zwrócone.
  4. W ramach reklamacji spółka otrzymała nowe niewadliwe towary w tej samej cenie oraz ilości i przyjęła je do magazynu.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. FZ - faktura dokumentująca zakup towarów:      
   a) wartość brutto zobowiązania 9.225 zł 30 21
   b) VAT podlegający odliczeniu 1.725 zł 22-1 30
2. PZ - przyjęcie towarów do magazynu: 150 szt. × 50 zł/szt. =  7.500 zł 33-0 30
3. WZ - zwrot towarów wadliwych do sprzedawcy 7.500 zł 30 33-0
4. PZ - przyjęcie nowych towarów w tej samej cenie i ilości w zamian za towary wadliwe: 150 szt. × 50 zł/szt. =  7.500 zł 33-0 30

III. Księgowania:

Wymiana towaru wadliwego na nowy w ramach uznanej reklamacji - towar objęty ewidencją bilansową - reklamacje między podmiotami gospodarczymi

Przykład

Odstąpienie od umowy sprzedaży - reklamacje między podmiotami gospodarczymi

I. Założenia:

  1. Spółka z o.o. prowadząca działalność handlową zakupiła od swojego stałego dostawcy, celem dalszej odsprzedaży, 5 szt. towaru po cenie: 2.500 zł/szt. Otrzymana faktura opiewała na kwotę: 15.375 zł (w tym 23% VAT: 2.875 zł).
  2. Po przyjęciu do magazynu okazało się, że towary są wadliwe. Spółka zgłosiła reklamację, złożyła oświadczenie o odstąpieniu od umowy i zwróciła towary sprzedawcy.
  3. Towary ujmowane są w spółce według stałej ceny ewidencyjnej ustalonej na poziomie cen sprzedaży netto, która wynosi: 2.700 zł/szt.
  4. Sprzedawca uznał reklamację i zwrot reklamowanych towarów udokumentował fakturą korygującą.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. FZ - faktura dokumentująca zakup towarów:      
   a) wartość brutto zobowiązania 15.375 zł 30 21
   b) VAT podlegający odliczeniu 2.875 zł 22-1 30
2. PZ - przyjęcie towarów do magazynu: 5 szt. × 2.700 zł/szt. =  13.500 zł 33-0 30
3. PK - odchylenia od cen ewidencyjnych towarów 1.000 zł 30 34-2
4. WZ - wyksięgowanie z ewidencji bilansowej towarów zwróconych sprzedawcy: 5 szt. × 2.700 zł/szt. =  13.500 zł 30 33-0
5. PK - odchylenia przypadające na zwrócone towary 1.000 zł 34-2 30
6. FK - faktura korygująca wystawiona przez dostawcę:      
   a) korekta zobowiązania wobec dostawcy 15.375 zł 21 30
   b) korekta VAT podlegającego odliczeniu 2.875 zł 30 22-1

III. Księgowania:

Odstąpienie od umowy sprzedaży - reklamacje między podmiotami gospodarczymi


4. Uznanie reklamacji w księgach rachunkowych sprzedającego

W księgach rachunkowych sprzedawcy przyjęcie do magazynu reklamowanych wyrobów lub towarów otrzymanych od kontrahenta można ująć na podstawie dowodu "PZ - Przyjęcie z zewnątrz". Natomiast wydanie wyrobów lub towarów wolnych od wad można ująć na podstawie dowodu "WZ - Wydanie na zewnątrz". Wymiana reklamowanego wyrobu lub towaru na taki sam wolny od wad nie powoduje zmian wartości sprzedanych składników. Jednostka może w ewidencji szczegółowej do konta 60 lub 33 wyodrębnić wyroby lub towary reklamowane i operację tę ująć w księgach rachunkowych, zapisem po stronie Wn konta 60-0/3 "Produkty gotowe z reklamacji" lub 33-0/3 "Towary z reklamacji", w korespondencji ze stroną Ma konta 60-0 "Produkty gotowe" lub 33-0 "Towary".

W sytuacji gdy zwrócone wyroby lub towary zostały sprawdzone i okazało się, że nie nadają się do naprawy i dalszej odsprzedaży, ich wartość należy zaliczyć w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. Są to bowiem koszty pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki (por. art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości). Również wydatki związane z utylizacją nienadających się do dalszej odsprzedaży wyrobów lub towarów, na podstawie np. faktury, zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.

Ewidencja księgowa wymiany reklamowanych wyrobów lub towarów na takie same wolne od wad

1. PZ i WZ - wymiana wadliwych wyrobów lub towarów na wolne od wad:

a) gdy przyjęcie i wydanie odbywa się w tym samym dniu:

- Wn konto 60-0/3 "Produkty gotowe z reklamacji" lub 33-0/3 "Towary z reklamacji",
- Ma konto 60-0 "Produkty gotowe" lub 33-0 "Towary",

b) gdy przyjęcie i wydanie odbywa się w różnych terminach:

• przyjęcie reklamowanych wyrobów lub towarów do magazynu:

- Wn konto 60-0/3 "Produkty gotowe z reklamacji", 33-0/3 "Towary z reklamacji",
- Ma konto 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne" (w analityce: Rozrachunki z tytułu reklamacji),

• wydanie wyrobów lub towarów w ramach wymiany na nowe:

- Wn konto 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne" (w analityce: Rozrachunki z tytułu reklamacji),
- Ma konto 60-0 "Produkty gotowe" lub 33-0 "Towary".

Jeżeli w wyniku złożonej reklamacji nabywca zwraca wyrób lub towar i odstępuje od umowy, to sprzedawca wystawia fakturę korygującą do pierwotnej faktury sprzedaży. Warto nadmienić, iż przepisy ustawy o rachunkowości nie określają wprost, kiedy należy dokonać korekty przychodów ze sprzedaży. Jednak, jak wynika z art. 42 ust. 2 ustawy o rachunkowości, wynik na działalności operacyjnej obejmuje przychody netto z uwzględnieniem dotacji, opustów, rabatów i innych zwiększeń lub zmniejszeń. Dlatego korekty przychodów ze sprzedaży dotyczące danego roku obrotowego, które nastąpiły do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego, ujmuje się w księgach roku obrotowego, w którym powstał przychód. Jeżeli więc fakturę korygującą wystawiono w roku, w którym powstał przychód ze sprzedaży reklamowanych wyrobów, to - jeśli to możliwe - trzeba ująć ją w księgach w miesiącu powstania przychodu pierwotnego. W sytuacji gdy nie ma takiej możliwości, ujmuje się ją bieżąco, czyli w dacie wystawienia faktury korygującej. Równolegle do korekty przychodów ze sprzedaży powinna nastąpić korekta kosztów o wartość zwróconych jednostce wyrobów.

Ewidencja księgowa skutków odstąpienia nabywcy od umowy sprzedaży

1. Faktura korygująca wystawiona do faktury sprzedaży:

a) zmniejszenie należności od odbiorcy: Ma konto 20 "Rozrachunki z odbiorcami",

b) zmniejszenie VAT należnego: Wn konto 22-2 "Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego",

c) zmniejszenie przychodów ze sprzedaży wyrobów lub towarów: Wn konto 70-0 "Sprzedaż produktów", 73-0 "Sprzedaż towarów".

2. PZ - przyjęcie do magazynu reklamowanych wyrobów lub towarów oraz korekta kosztów o ich wartość według kosztu wytworzenia lub ceny zakupu (nabycia):

- Wn konto 60-0/3 "Produkty gotowe z reklamacji", 33-0/3 "Towary z reklamacji"
- Ma konto 70-1 "Koszt sprzedanych produktów", 73-1 "Koszt sprzedanych towarów według cen zakupu (nabycia)".

W przypadku gdy korekta przychodów i kosztów o wartość reklamowanych wyrobów gotowych lub towarów nastąpi w księgach miesiąca, w którym powstał przychód ze sprzedaży tych wyrobów, a reklamowane wyroby lub towary zostaną zwrócone przez nabywcę w późniejszym okresie, to korekty kosztu sprzedaży można dokonać w korespondencji z kontem 60-0/4 "Produkty gotowe z reklamacji poza jednostką" lub 33-0/4 "Towary poza jednostką".

Przykład

Wymiana towaru wadliwego na nowy w ramach uznanej reklamacji - towar objęty ewidencją bilansową - reklamacja konsumencka

I. Założenia:

  1. Spółka z o.o. (producent obuwia) prowadząca własną sieć sklepów detalicznych, przyjęła reklamację 4 par obuwia. Cena detaliczna wynosiła 650 zł. Dwóch klientów zażądało wymiany na nowe, a dwóch naprawy. Reklamacje zostały pozytywnie rozpatrzone.
  2. W ramach reklamacji spółka wydała 2 pary nowego obuwia. Kolejne 2 pary naprawiła i wydała klientowi.
  3. Towary w sieci sklepów detalicznych ujmowane są według cen ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen sprzedaży brutto. Spółka prowadzi dwa konta analityczne wyodrębnione w ramach konta 34-2, konto dotyczące odchyleń od cen ewidencyjnych z tytułu marży oraz konto dotyczące odchyleń od cen ewidencyjnych z tytułu VAT należnego.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. Sprzedaż obuwia (paragony):      
   a) wartość sprzedaży brutto: 4 × 650 zł =  2.600,00 zł 10  
   b) VAT należny 486,18 zł   22-2
   c) wartość sprzedaży brutto (sklep nr 1) 2.113,82 zł   73-0
2. Wyksięgowanie sprzedanego obuwia ze stanu sklepu:      
   a) wartość w cenie ewidencyjnej 2.600,00 zł   33-0
   b) odchylenia z tytułu VAT należnego 486,18 zł 34-2  
   c) odchylenia z tytułu marży 300,00 zł 34-2  
   d) wartość towaru według rzeczywistego kosztu wytworzenia (towar własnej produkcji) 1.813,82 zł 73-1  
3. PZ - przyjęcie reklamowanego towaru 2.600,00 zł 33-0/3 24-9
4. WZ - wydanie 2 par obuwia w ramach wymiany na nowe 1.300,00 zł 24-9 33-0
5. WZ - wydanie 2 par obuwia po naprawie 1.300,00 zł 24-9 33-0/3
6. PK - likwidacja 2 par reklamowanego obuwia:      
   a) wartość w cenie ewidencyjnej 1.300,00 zł   33-0/3
   b) wyksięgowanie odchyleń z tytułu VAT należnego 243,09 zł 34-2  
   c) wyksięgowanie odchyleń z tytułu marży 150,00 zł 34-2  
   d) odniesienie wartości według rzeczywistego kosztu wytworzenia w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych 906,91 zł 76-1  

III. Księgowania:

Wymiana towaru wadliwego na nowy w ramach uznanej reklamacji - towar objęty ewidencją bilansową - reklamacja konsumencka

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.