Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Jak sporządzić uproszczone sprawozdanie finansowe według załącznika nr 6 ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak sporządzić uproszczone sprawozdanie finansowe według załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości?

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 21 (453) z dnia 1.11.2017
Informacje wstępne o rodzajach ewidencji i sprawozdawczości finansowej
organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego

Ustawa z dnia 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2017 r. poz. 61) wprowadziła nowy zakres informacyjny sprawozdania finansowego określony w załączniku nr 6 dla jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 ze zm.), z wyjątkiem spółek kapitałowych, oraz jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 2 tej ustawy. Zaliczane są do nich:

1) prowadzące działalność pożytku publicznego organizacje pozarządowe, którymi są osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia:

a) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

b) niedziałające w celu osiągnięcia zysku,

2) prowadzące działalność pożytku publicznego:

a) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego (dalej zwane organizacjami kościelnymi),

b) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego (dalej zwane stowarzyszeniami jst).

Jednostki te będą sporządzały sprawozdanie finansowe według załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych, tj. zgodnie z ww. ustawą.

Począwszy od 2017 r. powyższe jednostki będą sporządzały sprawozdania finansowe zgodnie z załącznikiem nr 6 do ustawy o rachunkowości, bez względu na to czy prowadzą działalność gospodarczą, czy też jej nie prowadzą. Nie mogą jednak one - w świetle aktualnych przepisów - przyjąć statusu jednostki mikro, czy też jednostki małej (por. art. 3 ust. 1e pkt 8 ustawy o rachunkowości). Oznacza to, że nie mogą sporządzać sprawozdania finansowego według załącznika nr 4 (przewidzianego dla jednostek mikro) czy załącznika nr 5 (przewidzianego dla jednostek małych). Mogą natomiast sporządzać sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową) w pełnym zakresie, tj. według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości (por. art. 46 ust. 6, art. 47 ust. 5 oraz art. 48 ust. 6 ww. ustawy). Decyzję w tej sprawie podejmuje kierownik jednostki.

Dodatkowo wskazujemy, że w myśl art. 2 ust. 5 ustawy o rachunkowości, jednostki o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego) mogą prowadzić zamiast ksiąg rachunkowych uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 18 grudnia 2015 r. w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 2178 ze zm.). Ewidencja ta jest zbliżona charakterem do podatkowej księgi przychodów i rozchodów i nie wymaga sporządzania sprawozdania finansowego. Jednostki te mogą korzystać z powyższego uproszczenia (prowadzić ewidencję przychodów i kosztów), jeżeli:

1) działają w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2) nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,

3) nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego,

4) osiągają przychody wyłącznie z:

a) działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej,

b) działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług,

c) tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,

d) tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach rozliczeniowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach,

5) w roku poprzedzającym rok wyboru prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów osiągnęły przychody wyłącznie z tytułów, o których mowa w ww. pkt 4, w wysokości nie przekraczającej 100.000 zł (ten limit przychodów nie ma zastosowania do roku, w którym jednostka rozpoczęła działalność).

Decyzję w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez daną organizację musi podjąć jej organ zatwierdzający w rozumieniu przepisów o rachunkowości (art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy o rachunkowości).

Reasumując: Najmniejsze organizacje pozarządowe i stowarzyszenia jst, spełniające ww. kryteria, mogą podjąć decyzję o prowadzeniu ewidencji podatkowej przychodów i kosztów. W związku z tym mogą nie prowadzić ksiąg rachunkowych i nie sporządzać sprawozdania finansowego. Podjęcie takiej decyzji wiąże się z obowiązkiem zawiadomienia o wyborze prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym w terminie:

1) do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego, w którym jednostka rozpoczyna prowadzenie tej ewidencji,

2) 30 dni od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji (w przypadku jednostek rozpoczynających działalność).

Księgi rachunkowe organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego

Organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego (z wyjątkiem tych najmniejszych, które wybrały do stosowania uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów) prowadzą księgi rachunkowe zgodnie z postanowieniami ustawy o rachunkowości i sporządzają sprawozdanie finansowe. Księgi rachunkowe ww. organizacji powinny być prowadzone według zasad ogólnych, bowiem ustawa o rachunkowości nie przewiduje dla tej grupy jednostek szczególnych uproszczeń. Oznacza to, że mają do nich zastosowanie w pełnym zakresie postanowienia rozdziałów dotyczących:

1) nadrzędnych zasad rachunkowości,

2) prowadzenia ksiąg rachunkowych,

3) inwentaryzacji,

4) wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego,

5) ochrony danych,

6) odpowiedzialności karnej.

Ponieważ organizacje te, jak już pisaliśmy, nie mogą w obecnym stanie prawnym przyjąć statusu jednostek mikro, to:

1) mogą dokonywać wyceny aktywów i pasywów według wartości godziwej i skorygowanej ceny nabycia (art. 28a ustawy o rachunkowości),

2) mają obowiązek stosować zasadę ostrożności przy wycenie poszczególnych składników aktywów i pasywów,

3) ustalają wynik finansowy według zasad ogólnych; nie mogą ustalać różnicy pomiędzy przychodami i kosztami i odnosić jej odpowiednio na przychody lub koszty w następnym roku obrotowym.

Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności ww. organizacje muszą jednak dostosować prowadzenie swoich ksiąg rachunkowych, w tym w szczególności zakładowy plan kont oraz zasady grupowania i ujmowania operacji gospodarczych, do wymogów sprawozdawczych określonych w załączniku nr 6 do ustawy o rachunkowości.

Zakres informacyjny sprawozdania finansowego określony w załączniku nr 6

Sprawozdanie finansowe sporządzane według załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości składa się z:

1) wprowadzenia (zakres podobny do wymaganego w przypadku załącznika nr 1),

2) bilansu - w postaci syntetycznej,

3) rachunku zysków i strat sporządzanego tylko według wariantu kalkulacyjnego - w postaci nierozbudowanej,

4) informacji dodatkowej - obejmującej tylko 8 wybranych pozycji.

Sprawozdanie to jest generalnie oparte na załączniku nr 1 do ustawy o rachunkowości, z tym że poszczególne pozycje są zagregowane lub dostosowane do specyfiki działalności prowadzonej przez organizacje wymienione na wstępie tego artykułu. Sprawozdanie to nie zawiera zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych.

Bilans obejmuje tylko podstawowe pozycje aktywów i pasywów oznaczone dużymi literami i cyframi rzymskimi. Przykładowo pozycja A. "Aktywa trwałe" obejmuje (w postaci syntetycznej, bez uszczegóławiania tych pozycji, jak to ma miejsce w przypadku zakresu wynikającego z załącznika nr 1) następujące pozycje:

I. Wartości niematerialne i prawne,

II. Rzeczowe aktywa trwałe,

III. Należności długoterminowe,

IV. Inwestycje długoterminowe,

V. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe.

Specyfika działalności pożytku publicznego została odzwierciedlona w sprawozdawczości finansowej przede wszystkim w przychodach oraz kosztach działalności podstawowej, tj. w części A, B oraz D i E rachunku zysków i strat.

Przychody i koszty działalności podstawowej w rachunku zysków i strat sporządzanym według
załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości
Przychody prezentuje się jako:
1) przychody działalności statutowej - w podziale na przychody z nieodpłatnej działalności pożytku publicznego, przychody z odpłatnej działalności pożytku publicznego oraz przychody z pozostałej działalności statutowej,
2) przychody z działalności gospodarczej, bez wymaganego uszczegóławiania tej pozycji.
Koszty prezentuje się jako:
1) koszty działalności statutowej - w podziale na koszty nieodpłatnej działalności pożytku publicznego, koszty odpłatnej działalności pożytku publicznego oraz koszty pozostałej działalności statutowej,
2) koszty działalności gospodarczej, bez wymaganego uszczegóławiania tej pozycji.

Koszty ogólnego zarządu, pozostałe przychody i koszty operacyjne oraz przychody i koszty finansowe są klasyfikowane i prezentowane według zasad ogólnych.

Reasumując: Zakres informacyjny rachunku zysków i strat sporządzanego według załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości został dostosowany do specyfiki działalności pożytku publicznego. Sporządzają go, jak już pisaliśmy, zarówno organizacje prowadzące, jak i nieprowadzące działalności gospodarczej. Ustawodawca przewidział wyłącznie wariant kalkulacyjny rachunku zysków i strat. Oznacza to, że celowe jest prowadzenie ewidencji kosztów za pomocą kont zespołu 5 lub kont zespołu 4 i 5.

Wyodrębnienie przychodów i kosztów działalności pożytku publicznego
w księgach rachunkowych

Pojęciem działalności pożytku publicznego posługuje się ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W świetle przepisów tej ustawy, działalność pożytku publicznego - co do zasady - nie jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (w tym tzw. organizacje kościelne i stowarzyszenia jst), w sferze zadań publicznych, za które nie pobierają wynagrodzenia. Natomiast odpłatną działalnością jest:

1) działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ww. ustawy (w tym tzw. organizacje kościelne i stowarzyszenia jst) w sferze zadań publicznych, za które pobierają one wynagrodzenie,

2) sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, lub integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa w ustawie o zatrudnieniu socjalnym oraz ustawie o spółdzielniach socjalnych,

3) sprzedaż przedmiotów darowizny.

Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.

Działalność odpłatna pożytku publicznego stanowi działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli:

1) wynagrodzenie jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności, lub

2) przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatniego roku obrotowego, a w przypadku zatrudnienia trwającego krócej niż rok obrotowy - za okres tego zatrudnienia, przekracza 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

Nie można prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności.

Prowadzenie przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 2-4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (w tym stowarzyszenia jst):

1) nieodpłatnej działalności pożytku publicznego,

2) odpłatnej działalności pożytku publicznego lub

3) działalności gospodarczej

- wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.

W księgach rachunkowych konieczne jest takie prowadzenie kont przychodów i kosztów (ewidencja syntetyczna lub ewidencja analityczna), aby było możliwe wydzielenie ww. przychodów, kosztów i wyników każdej z rodzajów prowadzonej działalności. Takie wyodrębnienie i określenie kont jest również niezbędne w celu prawidłowej prezentacji przychodów i kosztów w rachunku zysków i strat sporządzanym według załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości. Każda organizacja powinna w zasadach (polityce) rachunkowości określić dla ww. rodzajów działalności m.in. konta księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej.

Przykładowa ewidencja operacji gospodarczych na kontach przychodów i kosztów
działalności podstawowej danej organizacji
1) przychody działalności statutowej - konto 70-0:
  a) przychody z nieodpłatnej działalności pożytku publicznego (np. otrzymane darowizny rzeczowe, dotacje niezwiązane ze środkami trwałymi - jeżeli dotyczą działalności nieodpłatnej pożytku publicznego) - konto 70-1,
  b) przychody z odpłatnej działalności pożytku publicznego (np. otrzymane darowizny rzeczowe, dotacje niezwiązane ze środkami trwałymi - jeżeli dotyczą działalności odpłatnej pożytku publicznego) - konto 70-2,
  c) przychody z pozostałej działalności statutowej (np. składki członkowskie w stowarzyszeniu) - konto 70-3,
2) przychody działalności gospodarczej - konto 71
1) koszty działalności statutowej - konto 50-0:
  a) koszty nieodpłatnej działalności pożytku publicznego (ujmowane w sposób analogiczny do odpowiadających im przychodów) - konto 50-1,
  b) koszty odpłatnej działalności pożytku publicznego (ujmowane w sposób analogiczny do odpowiadających im przychodów) - konto 50-2,
  c) koszty pozostałej działalności statutowej - konto 50-3,
2) koszty działalności gospodarczej - konto 51

W zależności od potrzeb jednostki do ww. kont może być prowadzona bardziej rozbudowana analityka.

Pozostałe elementy przychodów i kosztów w rachunku zysków i strat obejmują:

1) koszty ogólnego zarządu (dotyczące kosztów zarządzania jednostką jako całością) - konto 55,

2) pozostałe przychody i koszty operacyjne (określone w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości) - odpowiednio konta 76-0 i 76-1,

3) przychody i koszty finansowe (o których mowa w art. 42 ust. 3 ww. ustawy) - odpowiednio konta 75-0 i 75-1,

4) podatek dochodowy - konto 87.

W rachunku zysków i strat dana organizacja będzie prezentować wyniki cząstkowe, a mianowicie:

1) zysk (stratę) z działalności statutowej - pozycja C,

2) zysk (stratę) z działalności gospodarczej - pozycja F,

3) zysk (stratę) z działalności operacyjnej - pozycja H,

4) zysk (stratę) brutto - pozycja M,

5) zysk (stratę) netto - pozycja O.

Co istotne, organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego przy sporządzaniu sprawozdań finansowych mogą korzystać z uproszczeń przewidzianych w art. 50 ustawy o rachunkowości. W świetle tego przepisu, informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazywane ze szczegółowością większą niż określona w załączniku nr 6 do ustawy o rachunkowości, w zależności od potrzeb danej organizacji. Regulacja ta przewiduje również, że pewne pozycje sprawozdania finansowego mogą być pomijane, jeżeli nie wystąpiły one zarówno w roku obrotowym, jak i w roku poprzedzającym rok obrotowy (przykładowo pozycje przychodów i kosztów dotyczących działalności gospodarczej w organizacjach nieprowadzących działalności gospodarczej).

Zwracamy uwagę, iż wzór bilansu i rachunku zysków i strat dostosowany do wymogów załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości jest dostępny w serwisie www.druki.gofin.pl. Z kolei wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz informacja dodatkowa sporządzane według załącznika nr 6 powinny zawierać przedstawione poniżej elementy.

Wprowadzenie do sprawozdania finansowego według załącznika nr 6

Wprowadzenie do sprawozdania finansowego obejmuje w szczególności:

1) nazwę, siedzibę i adres oraz numer we właściwym rejestrze sądowym albo ewidencji;

2) wskazanie czasu trwania działalności jednostki, jeżeli jest ograniczony;

3) wskazanie okresu objętego sprawozdaniem finansowym;

4) wskazanie, czy sprawozdanie finansowe zostało sporządzone przy założeniu kontynuowania działalności przez jednostkę w dającej się przewidzieć przyszłości oraz czy nie istnieją okoliczności wskazujące na zagrożenie kontynuowania przez nią działalności;

5) omówienie przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, w tym metod wyceny aktywów i pasywów (także amortyzacji), ustalenia wyniku finansowego oraz sposobu sporządzenia sprawozdania finansowego w zakresie, w jakim ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru.


Informacja dodatkowa według załącznika nr 6

Informacja dodatkowa powinna zawierać nieobjęte bilansem oraz rachunkiem zysków i strat informacje i wyjaśnienia niezbędne do oceny gospodarki finansowej jednostki, a w szczególności:

1) informacje o wszelkich zobowiązaniach finansowych, w tym z tytułu dłużnych instrumentów finansowych, gwarancji i poręczeń lub zobowiązań warunkowych nieuwzględnionych w bilansie, ze wskazaniem charakteru i formy wierzytelności zabezpieczonych rzeczowo;

2) informacje o kwotach zaliczek i kredytów udzielonych członkom organów administrujących, zarządzających i nadzorujących, ze wskazaniem oprocentowania, głównych warunków oraz wszelkich kwot spłaconych, odpisanych lub umorzonych, a także zobowiązań zaciągniętych w ich imieniu tytułem gwarancji i poręczeń wszelkiego rodzaju, ze wskazaniem kwoty ogółem dla każdej kategorii;

3) uzupełniające dane o aktywach i pasywach;

4) informacje o strukturze zrealizowanych przychodów ze wskazaniem ich źródeł, w tym w szczególności informacje o przychodach wyodrębnionych zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz informacje o przychodach z tytułu składek członkowskich i dotacji pochodzących ze środków publicznych;

5) informacje o strukturze poniesionych kosztów;

6) dane o źródłach zwiększenia i sposobie wykorzystania funduszu statutowego;

7) dane na temat uzyskanych przychodów i poniesionych kosztów z tytułu 1% podatku dochodowego od osób fizycznych oraz sposobu wydatkowania środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (jeżeli jednostka posiada status organizacji pożytku publicznego);

8) inne informacje niż wymienione w pkt 1-7, jeżeli mogłyby w istotny sposób wpłynąć na ocenę sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy jednostki, w tym dodatkowe informacje i objaśnienia wymienione w załączniku nr 1 do ustawy, o ile mają zastosowanie do jednostki.

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.