Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Zaliczka wpłacona na zakup środka trwałego
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zaliczka wpłacona na zakup środka trwałego

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 19 (451) z dnia 1.10.2017

Na poczet nabycia środka trwałego wpłaciłam zaliczkę, którą zaliczyłam do kosztów podatkowych. Czy w księgach rachunkowych powinnam odnieść tę zaliczkę w koszty? Jak wycenić zaliczkę wpłaconą w walucie obcej na dzień jej wpłaty i na dzień bilansowy?

1. Podatkowe rozliczenie wpłat na zakup nowego środka trwałego

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że przepisy ustaw o podatku dochodowym umożliwiają zaliczenie bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów dokonanych wpłat (zaliczek) na poczet nabycia fabrycznie nowego środka trwałego. Dotyczy to środka trwałego zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, o wartości co najmniej 10.000 zł, którego dostawa zostanie wykonana w następnych okresach sprawozdawczych, np. miesiącu, kwartale lub roku podatkowym (por. art. 15 ust. 1zd updop oraz art. 22 ust. 1s updof). Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć dokonaną wpłatę do wysokości kwoty, o której mowa w art. 16k ust. 14 updop oraz w art. 22k ust. 14 updof, tzn. do wysokości kwoty nieprzekraczającej w roku podatkowym 100.000 zł.

Co ważne, ustawy o podatku dochodowym określają limit 100.000 zł, który obejmuje sumę wpłat zarówno na poczet nabycia środków trwałych (zaliczek), jak i dokonanych odpisów amortyzacyjnych od nabytych środków trwałych (zaliczka zostanie uwzględniona przez pomniejszenie kwoty jednorazowych odpisów amortyzacyjnych). W przypadku spółki niebędącej osobą prawną limit 100.000 zł odnosi się do łącznej wartości odpisów przypadających - zgodnie z art. 5 updop oraz art. 8 updof - na wspólników tej spółki.

Uwaga: Przepisy dotyczą wyłącznie nabycia fabrycznie nowych środków trwałych i nie mają zastosowania do zakupu budynków, budowli oraz samochodów.


2. Ujęcie wpłaconej zaliczki w księgach rachunkowych nabywcy
O ile przepisy podatkowe zezwalają na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów dokonanych wpłat na poczet nabycia fabrycznie nowego środka trwałego z grupy 3-6 i 8 KŚT, to dla celów bilansowych wpłaty te nadal pozostają w sferze rozrachunków. Kwot wpłaconych zaliczek nie odnosi się w księgach rachunkowych w ciężar kosztów. Wydatki na zakup środka trwałego będą odnoszone w koszty przez odpisy amortyzacyjne, naliczane od jego wartości początkowej.

Zaliczkę na zakup środka trwałego w księgach rachunkowych jednostki dokonującej wpłaty ujmuje się zapisem:

      - Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki",
      - Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący".

Warto w tym miejscu wspomnieć, iż otrzymanie przez jednostkę będącą podatnikiem VAT zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów lub usług wiąże się generalnie z powstaniem obowiązku podatkowego (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT). Jednocześnie podatnik jest zobowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie całości lub części zapłaty (art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy (art. 106i ust. 2 ustawy o VAT).

Po otrzymaniu faktury potwierdzającej wpłatę zaliczki dokonuje się następujących zapisów:

   1) wartość netto wpłaconej zaliczki:
      - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
   2) VAT naliczony podlegający odliczeniu:
      - Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
   3) wartość brutto zaliczki:
      - Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki".

3.3. Wycena bilansowa zaliczki wpłaconej w walucie obcej
Wycena zaliczki na dzień jej wpłaty

Dla celów bilansowych wyceny kwoty zaliczki wyrażonej w walucie obcej dokonuje się w oparciu o regulacje zawarte w art. 30 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Z treści tego przepisu wynika, że wyrażone w walutach obcych operacje gospodarcze ujmuje się w księgach rachunkowych na dzień ich przeprowadzenia - o ile odrębne przepisy dotyczące środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i innych krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz środków niepodlegających zwrotowi, pochodzących ze źródeł zagranicznych nie stanowią inaczej - odpowiednio po kursie:

1) faktycznie zastosowanym w tym dniu, wynikającym z charakteru operacji - w przypadku sprzedaży lub kupna walut oraz zapłaty należności lub zobowiązań,

2) średnim ogłoszonym dla danej waluty przez NBP z dnia poprzedzającego ten dzień - w przypadku zapłaty należności lub zobowiązań, jeżeli nie jest zasadne zastosowanie kursu, o którym mowa w pkt 1, a także w przypadku pozostałych operacji.

Do wyceny rozchodu waluty z własnego rachunku walutowego - na podstawie art. 35 ust. 8 ustawy o rachunkowości - możliwe jest także zastosowanie jednej z metod, o których mowa w art. 34 ust. 4 pkt 1-3 tej ustawy, czyli FIFO, LIFO lub średnioważonej, tj. kursu historycznego.

Metoda wyceny rozchodu środków z rachunku walutowego, tj. według przepisów art. 30 ust. 2 oraz art. 35 ust. 8 ustawy o rachunkowości, powinna zostać wybrana przez kierownika jednostki i ujęta w dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości.

Jeżeli zaliczkę na nabycie środka trwałego jednostka zapłaciła w walucie obcej, to jej wyceny dokonuje:

1) w przypadku posiadania własnego konta walutowego:

    • po kursie średnim NBP z dnia poprzedzającego dzień jej wpłaty lub
       
    • po kursie historycznym,

2) w przypadku braku własnego konta walutowego - po kursie faktycznie zastosowanym (tj. po kursie sprzedaży banku), gdyż doszło do faktycznej wymiany waluty w związku z jej zakupem.

Jeżeli kontrahent zagraniczny po otrzymaniu zaliczki w walucie obcej wystawi fakturę zaliczkową, należy tę fakturę ująć w księgach rachunkowych, przeliczając ją po kursie średnim NBP z dnia poprzedzającego dzień wystawienia tej faktury. W przypadku gdy kurs zastosowany do przeliczenia faktury zaliczkowej będzie się różnił od kursu zastosowanego do wyceny zapłaconej zaliczki, na koncie rozrachunkowym (tj. na koncie 24) powstaną różnice kursowe. Można je ująć w księgach rachunkowych lub odstąpić od ich ewidencji.

Wycena na dzień bilansowy według ustawy o rachunkowości

W świetle art. 30 ust. 1 ustawy o rachunkowości składniki aktywów (z wyłączeniem udziałów w jednostkach podporządkowanych wycenianych metodą praw własności) i pasywów wycenia się na dzień bilansowy po obowiązującym na ten dzień średnim kursie ogłoszonym dla danej waluty przez NBP.

W przypadku gdy zaliczkę na nabycie środka trwałego jednostka wpłaciła przed dniem bilansowym, a realizacja dostawy nastąpi w roku następnym, kwotę tej zaliczki ponownie wycenia na dzień bilansowy według średniego kursu NBP obowiązującego na ten dzień.

Z uwagi na fakt, iż powstałe w związku z wyceną bilansową różnice kursowe wpływają na cenę nabycia środka trwałego, a nie na wynik finansowy, wskazane jest ująć je w księgach rachunkowych na koncie rozliczeń międzyokresowych, zapisem:

   1) różnicę kursową dodatnią:
      - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu" lub 24 "Pozostałe rozrachunki",
      - Ma konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów" - prezentowane
         w pasywach bilansu sporządzanego według załącznika nr 1 do ustawy
         o rachunkowości w pozycji B.IV.2. "Inne rozliczenia międzyokresowe";
   2) różnicę kursową ujemną:
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu" lub 24 "Pozostałe rozrachunki",
      - Wn konto 65 "Pozostałe rozliczenia międzyokresowe" - prezentowane
         w aktywach bilansu sporządzanego według załącznika nr 1 do ustawy
         o rachunkowości w pozycji B.IV. "Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe".

Wycena na dzień bilansowy według KSR nr 11

Stosowanie Krajowych Standardów Rachunkowości przy formułowaniu zasad (polityki) rachunkowości przez jednostkę nie jest obligatoryjne. KSR nr 7 "Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dacie bilansu - ujęcie i prezentacja" wskazuje, iż stosowanie KSR w sprawach nieuregulowanych przepisami o rachunkowości prowadzi do przyjęcia rozwiązań, które uznaje się za zapewniające rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki. Według KSR nr 7 jednostka, która ujawni w sprawozdaniu finansowym stosowanie KSR, jako jej zasad (polityki) rachunkowości, zobowiązuje się stosować wszystkie dotyczące jej standardy, w sprawach nieuregulowanych ustawą.

Oznacza to, że jednostki, które w swoich zasadach (polityce) rachunkowości mają zapis o stosowaniu KSR w stosunku do środków trwałych, w tym zapłaconych zaliczek na ich zakup, powinny stosować wyjaśnienia zawarte w KSR nr 11 "Środki trwałe".

Według KSR nr 11 "Środki trwałe" na dzień bilansowy nie dokonuje się ponownej wyceny przekazanych przedpłat (zaliczek).

Z treści wyjaśnień zawartych w pkt 6.18 KSR nr 11 wynika, że przedpłaty (zaliczki) udzielone na poczet pozyskania środka trwałego wyrażone w walucie obcej - przelicza się na walutę polską jedynie na moment ich przekazania. Ze względu na ich treść ekonomiczną nie dokonuje się ponownej wyceny przekazanych przedpłat (zaliczek), ani na dzień bilansowy, ani na dzień przeprowadzenia transakcji zakupu (przyjęcia dostawy).

Z kolei jednostki, które nie zdecydowały się na stosowanie KSR, ale chciałyby wykorzystać rozwiązania zaprezentowane w KSR nr 11, powinny dokonać odpowiednich zmian w zasadach (polityce) rachunkowości.

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.