Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Podpisanie sprawozdania finansowego w sytuacji, gdy prezes zarządu przebywa ...
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Podpisanie sprawozdania finansowego w sytuacji, gdy prezes zarządu przebywa na zwolnieniu lekarskim

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 24 (959) z dnia 20.08.2017

Jesteśmy fundacją prowadząca działalność gospodarczą, która sporządziła na dzień bilansowy sprawozdanie finansowe. Powstał problem z jego podpisaniem, gdyż prezes zarządu przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim. Czy może on podpisać to sprawozdanie i czy ten podpis wówczas będzie wiążący? Zgodnie ze statutem, zarząd fundacji składa się z 1 do 5 osób. Obecnie w skład zarządu wchodzą 3 osoby: prezes fundacji oraz 2 członków zarządu. Fundację może reprezentować jednoosobowo prezes lub łącznie dwaj członkowie zarządu. Do niektórych spraw prezes ustanawia także pełnomocników, zgodnie z zapisami statutu.

Naszym zdaniem, funkcja członka zarządu fundacji wynika przede wszystkim z faktu powołania, a nie ze stosunku pracy. A zatem wydaje się, że obowiązki związane z pełnieniem tej funkcji wynikające z przepisów ustawy i wymagające osobistego działania, z wyłączeniem pełnomocnika, mogą być w sposób skuteczny wykonywane przez członka zarządu także w trakcie zwolnienia lekarskiego (charakter incydentalny). Również możliwe jest, aby podstawą odmowy podpisania sprawozdania finansowego była okoliczność pozostawania na zwolnieniu lekarskim prezesa zarządu.

W myśl art. 52 ustawy o rachunkowości, obowiązkiem kierownika jednostki jest zapewnienie sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego i przedstawienie go właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami, postanowieniami statutu lub umowy. Zgodnie z ust. 2 wskazanego przepisu, takie sprawozdanie finansowe podpisuje zarówno osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, jak i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy jego członkowie. Odmowa podpisu wymaga pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego. Za kierownika jednostki (art. 3 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy) uważa się członka zarządu lub innego organu zarządzającego, a jeżeli organ jest wieloosobowy - członków tego organu, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez jednostkę. A zatem biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, że zarząd fundacji jest wieloosobowy, to sprawozdanie finansowe fundacji powinno być podpisane przez wszystkich członków zarządu. Natomiast brak podpisu członka zarządu skutkuje tym, że sprawozdanie nie zostało podpisane przez zarząd, a zatem nie jest możliwe złożenie sprawozdania i późniejsze uzupełnienie podpisu przez członka zarządu przebywającego na zwolnieniu lekarskim, bowiem sprawozdanie finansowe będzie traktowane jako złożone nieskutecznie i obarczone brakiem formalnym. Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 2007 roku (sygn. akt VI ACa 1633/2007) stwierdził nawet, że sprawozdanie finansowe jest nieważne, jeśli nie podpiszą go wszyscy członkowie zarządu spółki.

Przepisy ustawy o rachunkowości wyraźnie wskazują, że jeżeli kierownik jednostki jest organem wieloosobowym, sprawozdanie muszą podpisać wszyscy jego członkowie. Nie wystarczy więc podpis dwóch członków zarządu, którzy reprezentują zwykle fundację, jeżeli w zarządzie zasiadają trzy osoby. Zasada reprezentacji w tym przypadku nie obowiązuje. W orzecznictwie Sądu Najwyższego wskazuje się także, że w pewnych przypadkach wykonywanie niektórych ubocznych czynności związanych z prowadzoną działalnością może nie być kwalifikowane jako wykonywanie pracy. Na przykład będzie to wykonywanie "formalnoprawnych czynności, do jakich jest zobowiązany ubezpieczony jako pracodawca" (wyrok z 7 października 2003 r., sygn. akt II UK 76/03) czy "podpisanie w trakcie zwolnienia lekarskiego dokumentów finansowych" (wyrok Sądu Najwyższego z 17 stycznia 2002 r., sygn. akt II UKN 710/00). Jednakże podkreśla się, że chodzi tu o zachowania o charakterze incydentalnym. Z analizy orzecznictwa Sądu Najwyższego oraz sądów powszechnych wynika, że wykonywanie czynności przez członków zarządu w trakcie zwolnienia lekarskiego może budzić wątpliwości w zakresie uprawnień pracowniczych do zasiłku chorobowego, nie budzi jednak wątpliwości w kontekście skuteczności czynności dokonanych przez członów zarządu podczas pozostawania na zwolnieniu lekarskim. W orzecznictwie sądowym nie kwestionuje się ważności czynności dokonywanych przez członków zarządu pozostających na zwolnieniach lekarskich.

A zatem uwzględniając powyższe wyjaśnienia - w naszej ocenie - funkcja członka zarządu fundacji wynika przede wszystkim z faktu powołania, a nie ze stosunku pracy, a zatem obowiązki związane z pełnieniem tej funkcji wynikające z przepisów ustawy i wymagające osobistego działania, z wyłączeniem pełnomocnika, mogą być w sposób skuteczny wykonywane przez członka zarządu także w trakcie zwolnienia lekarskiego. Fakt pozostawania na zwolnieniu lekarskim nie wyłącza uprawnień przysługujących członkowi zarządu na mocy przepisów ustawowych.

Dodatkowo należy zauważyć, że przepisy ustawy o rachunkowości przewidują także możliwość odmowy podpisania sprawozdania, jednak odmowa taka wymaga pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego, o czym wspomnieliśmy na wstępie. Wydaje się, że podstawą takiej odmowy mogłaby być okoliczność pozostawania na zwolnieniu lekarskim i związany z tym brak możliwości analizy przedłożonego do podpisu sprawozdania finansowego.

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.