Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Od 1 styczna 2016 r. niektóre organizacje pozarządowe mogą ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Od 1 styczna 2016 r. niektóre organizacje pozarządowe mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 2 (410) z dnia 20.01.2016
Nowe prawo
NOWE ROZPORZĄDZENIE
W Dzienniku Ustaw z 23 grudnia 2015 r. pod poz. 2178 opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2015 r. w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, dalej zwane rozporządzeniem. Weszło ono w życie 1 stycznia 2016 r.

W rozporządzeniu, wydanym na podstawie art. 10a ust. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118 ze zm.), określono m.in.:

  • sposób prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów oraz warunki jakie powinna spełniać ta ewidencja tak, aby stanowiła podstawę do obliczenia zobowiązania podatkowego zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych,
     
  • zakres uproszczonej ewidencji,
     
  • sposób dokonywania zapisów w uproszczonej ewidencji oraz dowody księgowe stanowiące podstawę zapisów w tej ewidencji,
     
  • wymagania jakim powinny odpowiadać dowody księgowe stwierdzające fakt dokonania operacji (zapisów).


Co powinna zawierać uproszczona ewidencja przychodów i kosztów?

Uproszczona ewidencja obejmuje zbiory zapisów, obrotów (sum zapisów), które tworzą:

1) zestawienie przychodów i kosztów (określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia), w którym należy wykazywać:

a) przychody z:

    • działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej,
       
    • działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług,
       
    • pozostałe przychody, w tym z:
       
      • tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
         
      • tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach,

b) koszty związane z realizacją zadań określonych w art. 10a ust. 1 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w tym także koszty świadczeń statutowych organizacji pozarządowej (wykazuje się odrębnie koszty uzyskania przychodów oraz koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów);

2) zestawienie przepływów finansowych (określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia), służące celom dowodowym i kontrolnym, głównie do oceny prawidłowego ustalania, deklarowania i wydatkowania dochodów zwolnionych od podatku, a także wydatkowania dochodu zwolnionego na cele inne niż preferowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych;

3) karty przychodów pracownika, które powinny być prowadzone indywidualnie dla każdego pracownika, któremu podatnik wypłaca należności ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 updof; powinny być w nich zawarte informacje służące dokonaniu przez organizację pozarządową rozliczenia z budżetem (jako płatnika) podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytułu wynagrodzeń pracowników; dane jakie powinna zawierać karta przychodów pracownika określono w § 3 ust. 2 rozporządzenia;

4) wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych z prowadzoną działalnością, który stanowi ciągłość zapisów wynikających z ewidencji tych składników majątku prowadzonej zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości; w sytuacji gdy podatnik utraci prawo do prowadzenia ewidencji uproszczonej informacje zawarte w wykazie będą niezbędne do kontynuowania zapisów w ewidencji prowadzonej na podstawie ustawy o rachunkowości; w wykazie tym organizacje pozarządowe nieprowadzące działalności gospodarczej powinny wykazywać nabyte środki trwałe i wartości niematerialne służące działalności statutowej, pomimo że nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych; dane jakie powinien zawierać ten wykaz określono w § 4 rozporządzenia.


Jakie są zasady prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów?

Pozostałe przepisy rozporządzenia regulują kwestie dotyczące rzetelności i prawidłowości prowadzenia uproszczonej ewidencji oraz dokumentowania zdarzeń. Podstawą dokonywania zapisów w uproszczonej ewidencji są dowody księgowe wymienione w § 7–9 rozporządzenia, do których zalicza się m.in. faktury, rachunki oraz dokumenty celne wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami oraz zawierające wartość odsetek wyciągi z rachunków rozliczeniowych, lokat terminowych oraz z innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania środków pieniężnych, jak również dzienne zestawienia dowodów dotyczących sprzedaży, sporządzone do ujęcia ich zbiorczym zapisem, noty sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji lub zdarzenia, dowody przesunięć, opłat pocztowych i bankowych oraz inne dowody.

Przepisy rozporządzenia dopuszczają ponadto korygowanie błędów w zapisach uproszczonej ewidencji poprzez skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, lub wprowadzenie do ewidencji uproszczonej niewpisanych dowodów lub zawierających korekty błędnych zapisów (por. § 7 ust. 2 rozporządzenia).

Uproszczoną ewidencję należy prowadzić w języku polskim i w walucie polskiej. Powinna ona zawierać opis zasad jej prowadzenia w szczególności w zakresie określenia roku podatkowego, systemu przetwarzania danych oraz systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów. Można ją prowadzić w formie elektronicznej lub papierowej. W przypadku prowadzenia jej w wersji papierowej należy ją zbroszurować i kolejno ponumerować jej karty.

Jeśli podatnik powierzy prowadzenie uproszczonej ewidencji, w drodze umowy, podmiotowi prowadzącemu usługowo księgi rachunkowe albo inne ewidencje, powinien poinformować o tym także właściwego naczelnika urzędu skarbowego w zawiadomieniu o prowadzeniu uproszczonej ewidencji (por. § 5 ust. 4 rozporządzenia).


Jakie jednostki mogą prowadzić ewidencję uproszczoną?

Ustawa z dnia 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1333) umożliwiła od 1 stycznia 2016 r. niektórym organizacjom pozarządowym prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, zamiast ksiąg rachunkowych. Kryteria, po spełnieniu których organizacja pozarządowa może prowadzić powyższą uproszczoną ewidencję, określono w art. 10a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W myśl tego przepisu, organizacje pozarządowe, z wyłączeniem spółek kapitałowych, oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, jeżeli:

1) działają w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 tej ustawy,

2) nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,

3) nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego,

4) osiągają przychody wyłącznie z:

a) działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej,

b) działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług,

c) tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,

d) tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach;

5) w roku poprzedzającym rok wyboru prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów osiągnęły przychody wyłącznie z tytułów, o których mowa w ww. pkt 4, w wysokości nieprzekraczającej 100.000 zł (ten limit przychodów nie ma zastosowania do roku, w którym jednostka rozpoczęła działalność).

Niezależnie od spełnienia ww. kryteriów, małe organizacje pozarządowe lub stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą prowadzić uproszczoną ewidencję tylko wówczas, gdy organ zatwierdzający w rozumieniu przepisów o rachunkowości (por. art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy o rachunkowości) podejmie decyzję w sprawie prowadzenia tej ewidencji.

Warto nadmienić, iż w myśl art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjami pozarządowymi są:

1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

– osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.