Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   Inwentaryzacja w przypadku nieobecności pracownika ponoszącego wspólną odpowiedzialność materialną
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Inwentaryzacja w przypadku nieobecności pracownika ponoszącego wspólną odpowiedzialność materialną

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 17 (617) z dnia 1.09.2024

Szpital w dziale zaopatrzenia posiada magazyn. Zatrudnieni pracownicy mają wspólną odpowiedzialność materialną. Od jakiegoś czasu ma miejsce duża rotacja pracowników zatrudnionych w magazynie z uwagi na zwolnienia lekarskie. Czy zawsze podczas zwolnienia lekarskiego pracownika magazynu należy przeprowadzać inwentaryzację metodą spisu z natury? Czy w takich sytuacjach wystarczy inwentaryzacja metodą weryfikacji? Jaki jest termin przeprowadzenia inwentaryzacji?

Odpowiedź na pytanie, czy w przedstawionej sytuacji szpital powinien przeprowadzić inwentaryzację zapasów, zależy od zapisów zawartych w umowie o wspólnej odpowiedzialności materialnej. Powinno z niej bowiem wynikać, przez jaki okres nieobecność pracownika nie ma wpływu na zakres odpowiedzialności materialnej zarówno tego pracownika, jak i pozostałych pracowników. Jeżeli okres absencji chorobowej pracownika przekracza określony w ww. umowie okres, to powinna zostać przeprowadzona inwentaryzacja (niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia upływu tego okresu). Powyższą inwentaryzację wskazane jest przeprowadzić metodą spisu z natury.

Kwestie odpowiedzialności materialnej pracowników za mienie powierzone uregulowane zostały w Kodeksie pracy (K.p.). Z art. 125 K.p. wynika, że pracownik odpowiada w pełnej wysokości za szkodę w mieniu powierzonym mu z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się. Pracownicy mogą też przyjąć wspólną odpowiedzialność materialną za mienie powierzone im łącznie z obowiązkiem wyliczenia się. Podstawą łącznego powierzenia mienia jest umowa o współodpowiedzialności materialnej, zawarta przez pracowników z pracodawcą na piśmie pod rygorem nieważności.

Zakres i szczegółowe zasady stosowania przepisów art. 125 K.p. oraz tryb łącznego powierzania mienia reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 października 1974 r. w sprawie wspólnej odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone mienie (Dz. U. z 1996 r. nr 143, poz. 663). Zgodnie z § 12 tego rozporządzenia, w umowie o wspólnej odpowiedzialności materialnej strony ustalają okres, w ciągu którego nieobecność pracownika w pracy nie ma wpływu na zakres odpowiedzialności zarówno tego pracownika, jak i pozostałych pracowników ponoszących wspólną odpowiedzialność materialną, zwany dalej "okresem ustalonym w umowie". W razie przedłużenia się nieobecności pracownika ponad okres ustalony w umowie, należy niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia upływu tego okresu, przystąpić do przeprowadzenia inwentaryzacji. Co istotne chory pracownik może wskazać osobę, która zastąpi go w przeprowadzanej inwentaryzacji. Jak stanowi bowiem § 22 rozporządzenia w sprawie wspólnej odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone mienie, w razie niemożności wzięcia udziału w inwentaryzacji z powodu choroby lub innej ważnej przyczyny, pracownik ponoszący wspólną odpowiedzialność materialną może wskazać na piśmie inną osobę, która za zgodą pracodawcy weźmie za niego udział w przeprowadzeniu inwentaryzacji. Jeśli jednak pracownik nie skorzysta ze swoich uprawnień i nie wskaże osoby, która ma wziąć za niego udział w inwentaryzacji, pracodawca zobowiązany jest do przeprowadzenia inwentaryzacji przez komisję złożoną co najmniej z 3 osób.

Przypomnijmy, iż każdy spis z natury powinien być przeprowadzany przy udziale osób odpowiedzialnych lub współodpowiedzialnych materialnie za powierzone im mienie. Osoby te nie powinny przeprowadzać spisu z natury, ale ze względu na odpowiedzialność materialną powinny być przy nim obecne. Mają bowiem uprawnienia do zgłaszania zastrzeżeń do prac zespołu spisowego oraz wyników spisu.

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.