Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   Likwidacja zniszczonego eksponatu nabytego przez instytucję kultury na ...
POLECAMY
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Likwidacja zniszczonego eksponatu nabytego przez instytucję kultury na potrzeby ekspozycji stałej

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 12 (540) z dnia 20.06.2021

Jesteśmy instytucją kultury. Na skutek zalania zniszczeniu uległ eksponat, który nabyliśmy na potrzeby ekspozycji stałej w naszej galerii. Jakich zapisów powinniśmy dokonać w księgach w związku z likwidacją zniszczonego eksponatu?

Zakładamy, iż eksponat, o którym mowa w pytaniu, został przez jednostkę wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Jeżeli bowiem przewidywany okres ekonomicznej użyteczności eksponatów muzealnych, zabytków oraz dzieł sztuki jest dłuższy niż rok, są one kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki - czyli spełniają warunki określone w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości - to zalicza się je do środków trwałych.

Co istotne, eksponaty muzealne, zabytki oraz dzieła sztuki nie tracą na wartości zarówno na skutek używania, jak i upływu czasu, co oznacza, że nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej tych składników majątku.

Wyksięgowanie zniszczonego eksponatu, o którym mowa w pytaniu, z ewidencji bilansowej środków trwałych w związku z jego likwidacją może się odbyć - na podstawie dowodu LT - zapisem po stronie Wn konta 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne", w korespondencji ze stroną Ma konta 01 "Środki trwałe" (w analityce: Dzieła sztuki i eksponaty muzealne).

Należy jednak pamiętać, iż w przypadku gdy przedmiotowy eksponat stanowi muzealium, które - na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902) - wpisane zostało do inwentarza muzealiów, w celu skreślenia go z księgi inwentarzowej należy złożyć odpowiedni wniosek i uzyskać zgodę ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Jak wynika bowiem z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 30 sierpnia 2004 r. w sprawie zakresu, form i sposobu ewidencjonowania zabytków w muzeach (Dz. U. nr 202, poz. 2073), skreślenie muzealium z księgi inwentarzowej muzeum państwowego lub samorządowego następuje na zasadach i w trybie określonym w art. 23 i 24 ustawy o muzeach. Skreślenia z księgi inwentarzowej muzealiów utraconych na skutek kradzieży lub zaginięcia nie dokonuje się wcześniej niż po upływie 3 lat od daty prawomocnego zakończenia postępowania karnego (por. § 10 ust. 2 ww. rozporządzenia). Natomiast skreślenia muzealium zniszczonego można dokonać po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (por. § 10 ust. 3 rozporządzenia). Do tego czasu zniszczone muzealium wskazane jest ująć na koncie 24-1 "Rozliczenie niedoborów, szkód i nadwyżek". Dopiero po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego na skreślenie zniszczonego muzealium z księgi inwentarzowej dokonuje się jego odpisania w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.