Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   Ujęcie skutków skorzystania z tarczy antykryzysowej w księgach jednostek budżetowych ...

Nowa matryca stawek VAT

Nomenklatura scalona Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług www.klasyfikacje.gofin.pl  »
POLECAMY
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Ujęcie skutków skorzystania z tarczy antykryzysowej w księgach jednostek budżetowych według Min. Fin.

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 13 (517) z dnia 1.07.2020

Ministerstwo Finansów na stronie internetowej www.gov.pl/web/finanse w zakładce Co robimy/Rachunkowość/Sprawozdania finansowe w czasie COVID-19 zamieściło odpowiedzi na pytania dotyczące m.in. ewidencji w księgach rachunkowych zdarzeń gospodarczych będących skutkiem skorzystania przez jednostki budżetowe z rozwiązań przewidzianych w pakiecie tarczy antykryzysowej i finansowej. Odpowiedzi udzielone są wyłącznie w świetle przepisów ustawy o rachunkowości oraz aktów wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy oraz rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Odpowiedzi zostały przygotowane według stanu prawnego na dzień ich zamieszczenia i nie dotyczą zagadnień związanych ze stosowaniem przepisów podatkowych. Poniżej prezentujemy ich treść.

Więcej przeczytasz w Zbiór odpowiedzi i komunikatów Min. Fin.
można znaleźć w serwisie www.sgk.gofin.pl
w zakładce WYJAŚNIENIA RESORTOWE

"Pytanie nr 1

Jesteśmy państwową jednostką budżetową (jednostką nadrzędną) sporządzającą łączne sprawozdanie finansowe. Do naszej jednostki, do dnia 31 marca 2020 r., przekazane zostały przez jednostki podległe (państwowe jednostki budżetowe) sprawozdania finansowe sporządzone za 2019 r. W związku z rozporządzeniem jednostki podległe zwracają się z zapytaniem, czy dokumenty księgowe, które wpływają do nich w chwili obecnej i dotyczą 2019 r., powinny być ujęte w księgach rachunkowych 2019 r. w związku z przedłużeniem terminów obowiązków sprawozdawczych ujętych w tym rozporządzeniu?

Odpowiedź:

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 31 marca 2020 r. przedłużone o dwa miesiące (60 dni) zostały terminy, o których mowa m.in. w przepisach rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa (...) (Dz. U. z 2020 r., poz. 342). Z § 10 rozporządzenia wynika, że jego przepisy mają zastosowanie, co do zasady, do obowiązków dotyczących roku obrotowego kończącego się po dniu 29 września 2019 r., jednak nie później niż w dniu 30 kwietnia 2020 r., których termin wykonania nie upłynął przed dniem 31 marca 2020 r.

W sytuacji zatem, gdy przed 31 marca 2020 r. jednostka podległa zamknęła księgi rachunkowe, sporządziła na ich podstawie sprawozdanie finansowe i przekazała je do jednostki nadrzędnej w celu sporządzenia łącznego sprawozdania finansowego w rozumieniu § 27 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r., nie jest możliwe wprowadzanie do ksiąg rachunkowych jednostki podległej dokumentów księgowych dotyczących 2019 r., otrzymanych po dniu sporządzenia i przekazania sprawozdania finansowego do jednostki nadrzędnej. Niemniej jednak uwzględnienia w tej sytuacji wymaga również przepis § 26 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. Wynika z jego treści, że ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych jednostki kontynuującej działalność powinno nastąpić do 30 kwietnia roku następnego (termin został przedłużony o 60 dni), a w jednostkach, których sprawozdanie finansowe podlega zatwierdzeniu lub wchodzi w skład sprawozdania finansowego podlegającego zatwierdzeniu, w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy (termin zatwierdzenia sprawozdania finansowego został przedłużony o 60 dni). Zatem w sytuacji gdy jednostka podrzędna otrzymała dokumenty dotyczące 2019 r., które są istotne dla oceny sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyniku finansowego jednostki, to zobowiązana jest do ich wprowadzenia do ksiąg rachunkowych tego roku obrotowego, ponownego sporządzenia sprawozdania finansowego i przesłania do jednostki nadrzędnej w celu prawidłowego sporządzenia łącznego sprawozdania finansowego.

Pytanie nr 2

Jesteśmy jednostką budżetową. W związku z pandemią COVID-19 zakupiliśmy środki dezynfekujące, rękawiczki i maseczki dla pracowników naszej jednostki. Prosimy o wskazanie sposobu ujęcia tych środków ochronnych w księgach rachunkowych naszej jednostki?

Odpowiedź:

Ujęcie wartości zakupionych (w związku z pandemią COVID-19) środków dezynfekujących, rękawiczek i maseczek służących bezpośrednio do ochrony pracowników zatrudnionych w jednostce budżetowej ujmuje się w księgach rachunkowych tej jednostki na koncie:

1) 405 - "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia" - jeżeli środki ochronne zostały przekazane poszczególnym pracownikom jednostki,

2) 401 - "Zużycie materiałów i energii" - gdy środki ochronne zostały udostępnione wszystkim pracownikom w sposób nieograniczony (tj. płyn dezynfekujący, rękawiczki i maseczki dostępne są w określonych pomieszczeniach np. łazienka, korytarze i pomieszczenia biurowe).

Pytanie nr 3

Czy przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzania, zatwierdzenia, udostępniania i przekazywania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji (Dz.U. z 2020 r., poz. 570) w zakresie przesunięcia terminu przeprowadzenia inwentaryzacji mają zastosowanie do jednostek budżetowych?

Odpowiedź:

Z uwagi na fakt, że w jednostkach budżetowych rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy, to przepisy § 3 ww. rozporządzenia nie odnoszą się do jednostek budżetowych. Przepisy tego rozporządzenia mają zastosowanie do obowiązków dotyczących roku obrotowego kończącego się po dniu 29 września 2019 r., jednak nie później niż w dniu 30 kwietnia 2020 r., których termin wykonania nie upłynął przed dniem 31 marca 2020 r. (§ 10 ww. rozporządzenia). W przypadku jednostek budżetowych termin przeprowadzenia inwentaryzacji upłynął z dniem 15 stycznia 2020 r.".

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.