Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   Zakup komputera wraz z oprogramowaniem w jednostce budżetowej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zakup komputera wraz z oprogramowaniem w jednostce budżetowej

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 1 (433) z dnia 1.01.2017

Ośrodek interwencji kryzysowej (jednostka budżetowa) zakupił komputer, w skład którego wchodzi stacja główna, monitor i program Office. Łączna wartość zakupu nie przekracza 3.500 zł. Czy całość zakupu należy ująć w paragrafie 4210, czy monitor i stację główną - w paragrafie 4210, a program Office - w paragrafie 4300?

Zakupiony przez jednostkę komputer o wartości nieprzekraczającej 3.500 zł (w skład którego wchodzi stacja główna, monitor i oprogramowanie) wskazane jest ująć w księgach na koncie 013 "Pozostałe środki trwałe".

Jeśli bowiem nabyte przez jednostkę składniki majątkowe spełniają warunki dla uznania ich za środki trwałe, lecz ich wartość początkowa nie przekracza 3.500 zł, to ma ona możliwość - wynikającą z § 6 ust. 3 pkt 6 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej - ich jednorazowego umorzenia. Są one wówczas ewidencjonowane na koncie 013 "Pozostałe środki trwałe", a ich jednorazowe umorzenie obciąża konto 401 "Zużycie materiałów i energii".

W przypadku gdy zakupione oprogramowanie ze względu na swój charakter może stanowić odrębną wartość niematerialną i prawną, to powinno zostać ujęte w księgach rachunkowych jednostki budżetowej na koncie 020 "Wartości niematerialne i prawne". Na koncie 020 ewidencjonuje się bowiem zarówno te wartości niematerialne i prawne, które umarzane są stopniowo przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych, jak i te, które umarzane są jednorazowo w miesiącu przyjęcia do używania.

Warto przy okazji przypomnieć, iż wyróżnia się dwa rodzaje oprogramowania nabywanego wraz z komputerem, tj. oprogramowanie systemowe, bez którego nie jest możliwe uruchomienie komputera i realizacja jego podstawowych funkcji, oraz oprogramowanie użytkowe, przeznaczone do realizacji konkretnych działań, zależnie od potrzeb użytkownika (na przykład finansowo-księgowe, płacowe, graficzne i inne). Programy niezbędne do uruchomienia komputera, bez których nie jest on zdatny do użytku, zwiększają wartość początkową zestawu komputerowego. Z kolei programy użytkowe stanowią odrębne wartości niematerialne i prawne. W przypadku bowiem oprogramowania jednostka kupuje licencję na użytkowanie programu lub majątkowe prawa autorskie do programu komputerowego.

Prawidłowej kwalifikacji nabytego oprogramowania jednostka powinna dokonać we własnym zakresie - na podstawie wiedzy na temat zakupionego sprzętu i oprogramowania.

Jeśli wydatki na zakup komputera (w skład którego wchodzi stacja główna, monitor i oprogramowanie, będące oprogramowaniem systemowym) nie przekraczają wartości 3.500 zł, to powinny zostać zaklasyfikowane do wydatków bieżących - do paragrafu 421 "Zakup materiałów i wyposażenia".

Szczególne zasady obowiązujące jednostki sektora finansów publicznych (w tym jednostki budżetowe), wynikające z ustawy o finansach publicznych, a także rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, zobowiązują te jednostki do grupowania wydatków w podziale na wydatki bieżące i majątkowe. Z przepisów powyższego rozporządzenia (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r.) wynika, że do klasyfikowania wydatków bieżących jednostek budżetowych służą paragrafy: 400 do 434, 436, 438 do 470, 472, 476 do 478, 481, 488 do 491 i 493 do 498. Do klasyfikowania wydatków majątkowych (inwestycyjnych) w tych jednostkach służy generalnie paragraf 605 "Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych" i 606 "Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych".

Wydatki majątkowe (paragrafy 605 i 606) przeznaczane są przy tym na sfinansowanie realizowanych przez jednostki budżetowe inwestycji (ujętych na koncie 080) lub zakupy środków trwałych (ujmowanych na koncie 011) niezaliczanych do pierwszego wyposażenia, których wartość początkowa jest wyższa od kwoty określonej w art. 16f updop, a odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie są dokonywane jednorazowo lub gdy od nich nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych w przypadkach określonych w tej ustawie.

Natomiast zakup składników kwalifikowanych do pozostałych środków trwałych (ujmowanych w księgach na koncie 013), w stosunku do których jednostka dokonuje jednorazowych odpisów amortyzacyjnych, powinien być finansowany z wydatków bieżących.

Dlatego jeśli nabyty przez jednostkę zestaw komputerowy, składający się ze stacji głównej, monitora i oprogramowania (przy założeniu, że jest to oprogramowanie systemowe), nie przekracza wartości 3.500 zł, to wydatek związany z jego zakupem powinien zostać ujęty w paragrafie 421 "Zakup materiałów i wyposażenia". Jeśli jednak zakupione wraz z komputerem oprogramowanie jest oprogramowaniem użytkowym stanowiącym odrębną wartość niematerialną i prawną (ewidencjonowaną na koncie 020), to właściwym paragrafem dla ujęcia tego wydatku będzie - naszym zdaniem - paragraf 443 "Różne opłaty i składki". W takiej sytuacji do paragrafu 421 jednostka zakwalifikuje jedynie zakup stacji głównej i monitora.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.