Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   Dotacja przedmiotowa a limit kosztów w samorządowym zakładzie budżetowym
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Dotacja przedmiotowa a limit kosztów w samorządowym zakładzie budżetowym

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 19 (403) z dnia 1.10.2015

Prowadzimy działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego. Nasz zakład jest czynnym podatnikiem VAT. Otrzymujemy dotację przedmiotową, która jest opodatkowana VAT. Ponoszone przez nas koszty ujmujemy w księgach w kwotach netto. Dotacja przedmiotowa dla samorządowego zakładu budżetowego nie może przekroczyć 50% kosztów. Czy limit kosztów powinniśmy ustalić w stosunku do kwoty netto dotacji (ta kwota wykazywana jest w sprawozdawczości jako przychód), czy też od kwoty otrzymanej z gminy, tj. od kwoty brutto? Jak powinna przebiegać ewidencja księgowa otrzymanej dotacji przedmiotowej w księgach rachunkowych naszego zakładu?

Możliwość przyznawania dotacji dla samorządowego zakładu budżetowego wynika z przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). W świetle art. 126 tej ustawy, przez dotacje należy rozumieć podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego (w tym z budżetu gminy) oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Samorządowy zakład budżetowy może otrzymywać dotacje przedmiotowe z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 15 ustawy o finansach publicznych. Dotacje przedmiotowe mogą być przyznawane samorządowym zakładom budżetowym również na mocy przepisów art. 219 ww. ustawy. Stanowią one, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (w tym z budżetu gminy) mogą być udzielane dotacje przedmiotowe dla samorządowych zakładów budżetowych, kalkulowane według stawek jednostkowych. Tego typu dotacje stanowią wydatki budżetu, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, przeznaczone – zgodnie z art. 130 ww. ustawy – na dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług. Celem dotacji przedmiotowej jest zaspokojenie potrzeb publicznych poprzez obniżenie ceny usługi (wyrobu) bądź zapewnienie jej bezpłatności. Jednocześnie ustawa o finansach publicznych w art. 15 ust. 6 ogranicza wysokość przyznawanej dla samorządowego zakładu budżetowego wysokości dotacji przedmiotowej do 50% kosztów jego działalności.

W celu ustalenia tego granicznego limitu należy uwzględnić przepisy art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Wynika z nich, że podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Przy czym podstawa opodatkowania nie obejmuje samego podatku od towarów i usług, co zostało określone w art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Wobec powyższego, w sytuacji gdy otrzymana dotacja przedmiotowa ma bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanego towaru lub wykonywanej usługi, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że otrzymana dotacja to kwota brutto, czyli zawierająca VAT, stąd należny od tej dotacji podatek oblicza się tzw. metodą "w stu".

www.czasopismaksięgowych.pl
Na temat podatków w sektorze
budżetowym można przeczytać
w serwisie www.serwisbudzetowy.pl

Do wyliczenia limitu, o którym mowa w pytaniu, należy uwzględnić – naszym zdaniem – kwotę dotacji przedmiotowej pomniejszonej o kwotę należnego VAT.

Do ewidencji dotacji, w tym dotacji przedmiotowych, otrzymanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz innych środków na finansowanie działalności podstawowej samorządowego zakładu budżetowego służy konto 740 "Dotacje i środki na inwestycje".

Wpływ środków pieniężnych z tytułu dotacji przedmiotowej na rachunek bankowy samorządowego zakładu budżetowego może być ujęty w księgach zakładu, zapisem:

   a) kwota brutto:
      – Wn konto 131 "Rachunek bieżący samorządowych zakładów
         budżetowych",
   b) kwota netto:
      – Ma konto 740 "Dotacje i środki na inwestycje",
   c) kwota VAT:
      – Ma konto 225 "Rozrachunki z budżetami".
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.