Gmina podpisała porozumienie z powiatem w sprawie pokrycia kosztów kształcenia specjalnego trójki dzieci (jedno uczęszcza do szkoły podstawowej specjalnej, a dwójka do specjalnych gimnazjów). Koszty zostały wyliczone na podstawie otrzymanej przez nich ostatecznej kwoty subwencji oświatowej. W jakim paragrafie ująć tę kwotę? Czy można ją przekazać z budżetu zespołu obsługi placówek oświaty? Czy powinno zostać zawarte w tej sprawie porozumienie pomiędzy gminą a powiatem?
Z przepisów art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) wynika, że system oświaty powinien zapewnić w szczególności m.in. możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.
Z kolei zgodnie z przepisami art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy (wspólnoty samorządowej), w tym w szczególności w zakresie edukacji publicznej, należy do zadań własnych gminy. W celu wykonania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
Jednocześnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 ze zm.) stanowi, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej. W celu wykonywania tych zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym).
Z przepisów art. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. nr 80, poz. 526 ze zm.) wynika, że do dochodów jednostek samorządu terytorialnego zalicza się m.in. dochody własne, subwencję ogólną i dotacje celowe z budżetu państwa. Wielkość części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa. Stanowi o tym przepis art. 27 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Kwotę przeznaczoną na część oświatową subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala się w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku bazowym, skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych zadań oświatowych. Część oświatową subwencji ogólnej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, przekazuje właściwym jednostkom samorządu terytorialnego w dwunastu ratach miesięcznych - w terminie do 25 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc wypłaty wynagrodzeń (art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego).
Część oświatowa subwencji ogólnej jest jedną z części składowych subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego i jest ona dzielona między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem zakresu realizowanych przez nie zadań oświatowych określonych w ustawie o systemie oświaty. W tym zakresie stosowana jest zasada, że "pieniądz idzie za uczniem", co oznacza, że subwencja naliczana jest na podstawie liczby uczniów uczęszczających do szkół i placówek oświatowych prowadzonych bądź dotowanych przez poszczególne gminy, powiaty i samorządy województw.
Otrzymana przez jednostkę samorządu terytorialnego część oświatowa subwencji ogólnej stanowi dochód tej jednostki i ujmowana jest w dziale 758 "Różne rozliczenia", rozdziale 75801 "Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego", w paragrafie 292 "Subwencje ogólne z budżetu państwa". Taka klasyfikacja wynika z załącznika nr 3 "Klasyfikacja paragrafów dochodów, przychodów i środków" do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. nr 38, poz. 207 ze zm.). |
Należy zauważyć, że zespoły placówek oświaty, o których mowa w pytaniu, to - naszym zdaniem - jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek określone w art. 5 ust. 9 w powiązaniu z ust. 7 ustawy o systemie oświaty. Z przepisów tych wynika, że organ (w tym właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego) prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań tego organu należy w szczególności zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej (w tym w zakresie rachunkowości) i organizacyjnej szkoły lub placówki. W celu wykonywania tych zadań, organy prowadzące szkoły i placówki mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek. Niemniej jednak poza tymi ogólnymi sformułowaniami ustawa o systemie oświaty nie zawiera żadnych szczegółowych uregulowań w zakresie organizacji tej obsługi. Nie określono zasad sporządzania, podpisywania, przekazywania nie tylko sprawozdań finansowych, ale także planowania i sprawozdawczości budżetowej oraz odpowiedzialności za całość gospodarki finansowej poszczególnych szkół i placówek, dla których prowadzona jest ww. wspólna obsługa.
Zasadne jest (przepisy nie dają bezpośredniej odpowiedzi) przyjęcie rozwiązania polegającego na przekazaniu środków pieniężnych na pokrycie kosztów kształcenia uczniów w szkołach specjalnych bezpośrednio z budżetu gminy. |
Przepisy nie określają również czy przekazanie środków pieniężnych na pokrycie kosztów kształcenia powinno nastąpić na podstawie zawartego porozumienia, umowy lub też innego dokumentu. Przepisy art. 220 ustawy o finansach publicznych wskazują jedynie, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa. Podstawą udzielenia takiej pomocy jest umowa.
Z kolei z przepisów art. 46-48 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wynika, że jeżeli jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania z zakresu działania innych jednostek samorządu terytorialnego, na mocy porozumień zawartych z tymi jednostkami, otrzymuje od tych jednostek dotacje celowe w kwocie wynikającej z zawartego porozumienia, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Jednocześnie jednostka samorządu terytorialnego może udzielać dotacji innym jednostkom samorządu terytorialnego na dofinansowanie realizowanych przez nie zadań. Wysokość tego dofinansowania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący tej jednostki samorządu terytorialnego, która udziela dotacji. Szczegółowe zasady i terminy przekazywania dotacji na realizację przez jednostkę samorządu terytorialnego zadań na mocy porozumień, określają te porozumienia.
Decyzję o formie (uchwała, porozumienie, umowa) przekazania środków pieniężnych na pokrycie kosztów kształcenia dzieci w szkołach specjalnych powinny podjąć organy poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego (w tym przypadku - gminy i powiatu).
|