Jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej realizujemy zadanie inwestycyjne pn. "Przebudowa i rozbudowa szpitala" przy współudziale środków z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (powiatu), która jest naszym organem założycielskim. W 2011 r. zakończyliśmy budowę nowego obiektu (nowe oddziały szpitalne). W 2012 r. planujemy zakup sprzętu medycznego oraz pozostałego wyposażenia niezbędnego do rozpoczęcia działalności. Jak ująć w księgach otrzymane od organu założycielskiego środki pieniężne (w formie dotacji) na inwestycje, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego?
Kwestie dotyczące zasad udzielania i rozliczania dotacji przez jednostki samorządu terytorialnego regulują przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 ze zm.). Wynika z nich m.in., że załącznikiem do uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego jest zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 214 pkt 1 ustawy o finansach publicznych). Co do zasady dotacje udzielane są na podstawie umów, które określać powinny w szczególności: szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana i termin jego wykonania, wysokość dotacji udzielanej podmiotowi wykonującemu zadania i tryb płatności, a także termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji.
Z kolei obowiązująca samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (SP ZOZ), od 1 lipca 2011 r., ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. nr 112, poz. 654 ze zm.) w art. 114 ust. 1 stanowi, że podmiot wykonujący działalność leczniczą (np. SP ZOZ) może otrzymać środki publiczne z przeznaczeniem m.in. na: realizację zadań w zakresie programów zdrowotnych i promocji zdrowia, w tym na zakup aparatury i sprzętu medycznego oraz wykonanie innych inwestycji koniecznych do realizacji tych zadań, remonty, a także inne inwestycje, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego.
Jednocześnie należy zauważyć, że ustawa o działalności leczniczej nie zawiera już szczególnych zasad ewidencji (jak to miało miejsce w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej) zarówno w odniesieniu do nieodpłatnie otrzymanych środków pieniężnych, w tym w formie dotacji, na sfinansowanie celów rozwojowych, remontów, jak i nieodpłatnie otrzymanych składników aktywów. W tej kwestii zastosowanie mają ogólne zasady określone w ustawie o rachunkowości, w szczególności postanowienia art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. h), a także art. 41 tej ustawy. Z przepisów art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. h) ustawy o rachunkowości wynika, że związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki przychody, w tym otrzymane nieodpłatnie środki pieniężne na inne cele niż dopłaty do cen sprzedaży, nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych zalicza się w ewidencji księgowej do pozostałych przychodów operacyjnych. Z kolei środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych, w tym także środków trwałych w budowie, zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów, jeżeli stosownie do innych ustaw nie zwiększają one kapitałów (funduszy) własnych. Zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych dokonywanych od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych z tych środków. Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem, koszty amortyzacji równoważone są przychodami, co ma neutralny wpływ na wynik finansowy jednostki.
Sposób klasyfikacji i ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w formie dofinansowania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (powiatu) uzależniony jest od przeznaczenia tych środków. Jeśli zostaną przeznaczone na zakup aktywów trwałych i od ich wartości początkowej dokonywane będą odpisy amortyzacyjne, to równowartość środków pieniężnych otrzymanych na ich zakup odnosi się w księgach rachunkowych na zwiększenie rozliczeń międzyokresowych przychodów. Natomiast w sytuacji, gdy z otrzymanych środków pieniężnych sfinansowany zostanie zakup składników majątkowych zaliczanych do materiałów, równowartość tych środków pieniężnych powinna zostać odniesiona w ewidencji księgowej na zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych. |
Czy SP ZOZ może otrzymane dofinansowanie przeznaczyć na zakup sprzętu medycznego i wyposażenia niezbędnego w nowym obiekcie, tj. biurek lekarskich, mebli, dozowników na mydło itp.?
Możliwość przeznaczenia środków pieniężnych otrzymanych przez SP ZOZ z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (powiatu) na sfinansowanie zarówno zakupu sprzętu medycznego, jak i wyposażenia niezbędnego w nowym obiekcie, tj. biurek lekarskich, mebli, dozowników na mydło itp., powinna jednoznacznie wynikać z postanowień umowy zawartej z powiatem.
|