Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   Zakup sprzętu biurowego do obsługi projektu finansowanego ze środków ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zakup sprzętu biurowego do obsługi projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 8 (320) z dnia 20.04.2012

Jesteśmy jednostką budżetową. W trakcie realizacji inwestycji rozliczanej w ramach projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej zakupiliśmy sprzęt biurowy do wykorzystania przez służby rozliczające projekt. Wartość jednostkowa tego sprzętu nie przekracza kwoty 3,5 tys. zł. Wydatek ten ujęliśmy w paragrafie 605. Po zakupie sprzęt oddaliśmy do użytkowania, zaewidencjonowaliśmy na koncie 013 i dokonaliśmy jednorazowego umorzenia. Czy postąpiliśmy prawidłowo? Czy może nakłady poniesione na zakup sprzętu powinny zostać na koncie 080 do momentu rozliczenia inwestycji?
 

Wydatki na zakup wyposażenia, o którym mowa w pytaniu - naszym zdaniem - powinny zostać ujęte w paragrafie 421 "Zakup materiałów i wyposażenia", a nie w paragrafie 605 "Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych", jak wskazano w pytaniu.

Jeśli natomiast chodzi o ewidencję tego wyposażenia, to jednostka prawidłowo postąpiła przeksięgowując jego wartość z konta 080 "Środki trwałe w budowie (inwestycje)" na konto 013 "Pozostałe środki trwałe" i dokonując jednorazowej amortyzacji. Z pytania wynika bowiem, że wyposażenie zostało oddane do użytku bezpośrednio po zakupie.

Szczególne zasady obowiązujące jednostki sektora finansów publicznych, w tym jednostki budżetowe, wynikające z ustawy o finansach publicznych, a także rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. nr 38, poz. 207 ze zm.), zobowiązują te jednostki do grupowania wydatków w podziale na: wydatki bieżące i majątkowe.

Zgodnie z powyższym rozporządzeniem, do klasyfikowania wydatków majątkowych (inwestycyjnych) w jednostkach budżetowych służą dwa paragrafy: 605 "Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych" oraz 606 "Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych".

Zakupy inwestycyjne są klasyfikowane w paragrafie 606 (z odpowiednią czwartą cyfrą), jeśli wydatek wiąże się z zakupem środków trwałych, niezaliczonych do pierwszego wyposażenia, których wartość początkowa w dniu przyjęcia do używania jest wyższa od kwoty określonej w art. 16f updop, tj. od kwoty 3.500 zł, a odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie są dokonywane jednorazowo lub gdy od nich nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych w przypadkach określonych w tej ustawie.

Wydatki inwestycyjne klasyfikowane w paragrafie 605 (z odpowiednią czwartą cyfrą) dotyczą z kolei wydatków związanych z realizowanym procesem inwestycyjnym (budową, przebudową, rozbudową, nadbudową, odbudową, rekonstrukcją, adaptacją obiektów budowlanych) oraz z pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych.

Nakłady na drobny sprzęt biurowy, o którym mowa w pytaniu, nie mają charakteru ulepszenia istniejącego środka trwałego (obiektu budowlanego), nie są również związane z pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych, a wartość jednostkowa tego sprzętu nie przekracza wartości 3.500 zł.

Dlatego też - naszym zdaniem - poniesione przez jednostkę wydatki na zakup sprzętu powinny zostać zaklasyfikowane do wydatków bieżących i ujęte w paragrafie 421 "Zakup materiałów i wyposażenia".

Natomiast w kwestii ewidencji księgowej zauważyć należy, że - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. nr 128, poz. 861 ze zm.) - konto 080 "Środki trwałe w budowie (inwestycje)" służy do ewidencji kosztów środków trwałych w budowie oraz do rozliczenia kosztów środków trwałych w budowie na uzyskane efekty inwestycyjne. Na koncie tym można jednak księgować również rozliczenie kosztów dotyczących zakupów gotowych środków trwałych.

Z definicji środka trwałego zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości można jednocześnie wywnioskować, że przyjęcia środka trwałego do używania jednostka może dokonać wtedy, gdy jest on kompletny i zdatny do użytku.

W przypadku zakupu sprzętu, który nie wymaga montażu (przystosowania do używania), moment jego przyjęcia do używania i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych może zatem nastąpić bezpośrednio po jego zakupie.

Jeśli więc jednostka rozpoczęła użytkowanie przedmiotowego sprzętu biurowego bezpośrednio po zakupie - co oznacza, iż został on oddany do użytkowania - to postąpiła prawidłowo przeksięgowując jego wartość z konta 080 "Środki trwałe w budowie (inwestycje)" na konto 013 "Pozostałe środki trwałe" i dokonując jego jednorazowej amortyzacji. Moment rozliczenia końcowego inwestycji nie ma w tym przypadku wpływu na moment przyjęcia do używania sprzętu wykorzystywanego przez służby rozliczające projekt.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.