Jesteśmy zakładem budżetowym powołanym przez jednostkę samorządu terytorialnego w celu realizacji zadań gminy. Zakład otrzymał od urzędu miasta dotację celową na zakup środka trwałego (dotyczy sprzedaży opodatkowanej). Podatek VAT odliczony został w pełnej wysokości. Wystąpiliśmy z wnioskiem do urzędu skarbowego o zwrot naliczonego podatku VAT. Po wpłynięciu środków z urzędu skarbowego na konto zakładu, następnego dnia środki te przekazane zostały na konto urzędu miasta. Jednak urząd miasta zwrócił na konto naszego zakładu przekazany podatek VAT. Czy zwrócony podatek VAT powinien zostać ujęty na koncie 800, czy też 760?
Samorządowy zakład budżetowy zobowiązany jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości i ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 ze zm.), z uwzględnieniem zasad szczególnych wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. nr 128, poz. 861).
Rozliczenia podatku VAT w samorządowym zakładzie budżetowym powinny być dokonywane zgodnie z przepisami powyższego rozporządzenia za pośrednictwem konta 225 - "Rozrachunki z budżetami", ujętego w załączniku nr 3 do tego rozporządzenia. Z opisu do tego konta wynika, iż służy ono do ewidencji rozrachunków z budżetami, w szczególności z tytułu dotacji, podatków, nadwyżek środków obrotowych, nadpłat w rozliczeniach z budżetami. Podatek naliczony VAT ujmowany jest na stronie Wn tego konta, a podatek należny VAT po stronie Ma.
Z kolei z opisu do konta 800 - "Fundusz jednostki" wynika, że na stronie Ma ujmuje się w szczególności m.in. wpływ środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji. Natomiast przychody niezwiązane bezpośrednio ze zwykłą działalnością jednostki, w tym wszelkie inne przychody niż podlegające ewidencji na kontach: 700, 720, 730 i 750, podlegają ewidencji na koncie pozostałych przychodów operacyjnych.
Wobec powyższego, otrzymanie środków pieniężnych w formie dotacji celowej, przeznaczonej na zakup środka trwałego, powinno być zaewidencjonowane na koncie 131 - "Rachunek bieżący samorządowych zakładów budżetowych" w korespondencji z kontem 800. Natomiast wartość zwróconego przez urząd miasta podatku VAT powinna - naszym zdaniem - zostać odniesiona w księgach rachunkowych samorządowego zakładu budżetowego na zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych.
Przykładową ewidencję zapisów dotyczących tego zdarzenia możemy prześledzić na przykładzie.
Przykład Samorządowy zakład budżetowy otrzymał z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotację celową na zakup ciągnika w wysokości 12.300 zł. Zakup został dokonany, podatek VAT odliczony od zakupu. Zakład otrzymał z urzędu skarbowego zwrot naliczonego VAT i następnego dnia przekazał środki pieniężne z tytułu VAT do urzędu miasta. Następnie urząd miasta zwrócił na konto samorządowego zakładu budżetowego przekazany podatek VAT od zakupionego środka trwałego. |
Dekretacja:
|
|
|
| |
|
| |||
|
Otrzymanie środków pieniężnych w formie dotacji celowej | |
|
|
|
Faktura VAT dokumentująca zakup ciągnika | |
|
|
|
Uregulowanie zobowiązania wobec dostawcy ciągnika | |
|
|
|
Rozliczenie zakupu ciągnika | |||
a) kwota netto | |
|
| |
b) VAT naliczony | |
|
| |
|
Zwrot z US VAT naliczonego | |
|
|
|
Przekazanie środków pieniężnych z tytułu otrzymanego zwrotu VAT do urzędu miasta | |
|
|
|
Zwrot środków pieniężnych z tytułu VAT z urzędu miasta do zakładu | |
|
|
Księgowania:
|