Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 29 lutego - przekazanie do ZUS informacji o zarobkach emerytów i rencistów Uwaga: Do 28 lutego - przekazanie ubezpieczonym rocznych informacji o składkach przekazanych do ZUS za 2023 r. 29 lutego 2024 r. (czwartek) mija termin złożenia do urzędu skarbowego PIT-16A za 2023 r. 29 lutego 2024 r. (czwartek) mija termin przekazania podatnikowi i do urzędu skarbowego IFT-1R za 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Rezygnacja z ZFŚS i świadczenia urlopowego przez małego pracodawcę
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Rezygnacja z ZFŚS i świadczenia urlopowego przez małego pracodawcę

Gazeta Podatkowa nr 4 (2087) z dnia 11.01.2024
Ewa Madejek-Nowakowska

Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych upoważnia pracodawców do tworzenia takiego ZFŚS lub do wypłaty pracownikom świadczenia urlopowego. Pozwala ona też niektórym pracodawcom spoza sfery budżetowej, tzw. małym pracodawcom, czyli firmom zatrudniającym poniżej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, na rezygnację z tworzenia Funduszu i wypłatę świadczenia urlopowego.

Warunki rezygnacji

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tworzą pracodawcy (spoza sfery budżetowej) zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Obowiązek taki nakłada na pracodawców art. 3 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Także pracodawcy pozabudżetowi zatrudniający na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty tworzą Fundusz na wniosek zakładowej organizacji związkowej. Natomiast pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku poniżej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mogą tworzyć Fundusz lub wypłacać świadczenie urlopowe na zasadzie dobrowolności (art. 3 ust. 3 ustawy o ZFŚS).

Wymienione powyżej grupy pracodawców mogą zrezygnować z tworzenia Funduszu i/lub z wypłaty świadczenia urlopowego. Muszą o tym fakcie powiadomić w określony sposób i w określonym czasie swoich pracowników, gdyż niedopełnienie tych warunków formalnych spowoduje obowiązek prowadzenia Funduszu/wypłaty świadczenia urlopowego bez względu na to, czy Fundusz ten tworzą obowiązkowo czy dobrowolnie.


Pracodawcy prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych tworzą Fundusz bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników.


I tak, pracodawcy zatrudniających co najmniej 50 pracowników (na 50 etatach), przy co najmniej 50 pracownikach liczonych osobowo (gdyż pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników w ujęciu osobowym są zobowiązani do tworzenia m.in. regulaminu wynagradzania), objętych układem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie nietworzenia Funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego zawierają w układzie zbiorowym pracy. Jeżeli u takich pracodawców pracownicy nie są objęci układem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie nietworzenia Funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego zawiera się w regulaminie wynagradzania. Obowiązują one do czasu ich odwołania.

Natomiast inne zasady rezygnacji z tworzenia Funduszu i/lub z wypłacania świadczenia urlopowego dotyczą pracodawców spoza sfery budżetowej, którzy na dzień 1 stycznia danego roku zatrudniają poniżej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i jednocześnie poniżej 50 pracowników w ujęciu osobowym. Taka liczebność załogi zwalnia ich z obowiązku tworzenia m.in. regulaminu wynagradzania. U takich pracodawców powiadomienia o nietworzeniu Funduszu i/lub rezygnacji z wypłaty świadczenia urlopowego dokonuje się w pierwszym miesiącu danego roku, w sposób zwyczajowo przyjęty w danym zakładzie (art. 3 ust. 3a ustawy o ZFŚS).

Istotne jest, że taka rezygnacja obejmuje jednak tylko ten rok kalendarzowy, w którym jest dokonana. W razie podtrzymania takiej decyzji w następnych latach, wymagane jest złożenie nowej rezygnacji - też w pierwszym miesiącu danego roku.

Rezygnacja z ZFŚS u małego pracodawcy

Przepisy ustawy o ZFŚS nie odnoszą się do trybu rezygnacji z tworzenia Funduszu i/lub wypłaty świadczenia urlopowego przez tzw. małych pracodawców, których stan zatrudnienia nie obliguje do tworzenia regulaminów zakładowych (w tym wynagradzania), jednak posiadają je na zasadzie dobrowolności. Wyjaśnień w tej kwestii na zapytanie naszego Wydawnictwa udzieliło Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w piśmie z dnia 23 stycznia 2017 r. Stwierdziło w nim, że tzw. mały pracodawca, który posiada regulamin wynagradzania, powinien dokonać rezygnacji z tworzenia ZFŚS i/lub z wypłacania świadczenia urlopowego przez wprowadzenie zapisu do tego regulaminu. Wówczas zmiana takiego regulaminu wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od podania jej do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Uwzględniając stanowisko resortu pracy i ustawowy termin na dokonanie rezygnacji przez tzw. małego pracodawcę z tworzenia Funduszu lub z wypłaty świadczenia urlopowego, zasadne wydaje się, aby pracodawca, który posiada regulamin wynagradzania dobrowolnie, dokonał rezygnacji z tworzenia Funduszu z zachowaniem terminu styczniowego. Przy czym generalnie rezygnacja z tworzenia ZFŚS lub z wypłaty świadczenia urlopowego wymaga zgody zakładowej organizacji związkowej lub, w razie jej braku, przedstawiciela pracowników.

PRIMO sp. z o.o.
ul. Kolejowa 12/3, Łódź
Łódź, 4 stycznia 2024 r.

Informacja o rezygnacji z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
i niewypłacaniu świadczenia urlopowego

Na podstawie art. 3 ust. 3a ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych informuję, że w PRIMO sp. z o.o. przy ul. Kolejowej 12/3 w Łodzi w 2024 r. nie tworzy się zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i nie wypłaca świadczenia urlopowego.

   . . . . . Jan Kotlarz . . . .
(pracodawca)

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 998 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.