Zawarcie umowy o pracę zazwyczaj wiąże się z koniecznością sporządzenia dla pracownika informacji o warunkach zatrudnienia. Zmiana podanych w niej warunków oznacza konieczność aktualizacji wspomnianej informacji. Po zmianie przepisów dotyczących informacji o warunkach zatrudnienia pojawiła się wątpliwość co do zakresu tej aktualizacji.
Zatrudnienie pracownika generuje po stronie pracodawcy obowiązek sporządzenia dla pracownika informacji o warunkach zatrudnienia (tzw. informacji dodatkowej). Obowiązek jej przygotowania przewiduje art. 29 § 3 K.p. W stanie prawnym obowiązującym do 25 kwietnia 2023 r. pracodawca musiał w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę poinformować pracownika o:
Jeżeli pracodawca nie miał obowiązku ustalenia regulaminu pracy (tj. zatrudniał poniżej 50 pracowników), informował również o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia, a także o sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Po wejściu w życie ostatniej nowelizacji Kodeksu pracy, co miało miejsce 26 kwietnia 2023 r., zakres informacji o warunkach zatrudnienia uległ znacznemu rozszerzeniu. Od wskazanej daty w informacji dodatkowej trzeba wskazywać (co nie było wymagane w poprzednim stanie prawnym) m.in.:
Zarówno w poprzednim, jak i aktualnym stanie prawnym wystąpienie zmian w warunkach zatrudnienia wykazywanych w informacji dodatkowej pociągało za sobą obowiązek aktualizacji informacji przez pracodawcę w terminie określonym w Kodeksie pracy.
Zgodnie z art. 29 § 33 K.p. w brzmieniu obowiązującym do 25 kwietnia 2023 r., zmiana warunków zatrudnienia w zakresie norm czasu pracy, częstotliwości wypłaty wynagrodzenia, wymiaru urlopu wypoczynkowego lub długości wypowiedzenia, a także zmiany układu zbiorowego pracy lub objęcia pracownika takim układem wymagały aktualizacji informacji dodatkowej. Należało jej dokonać niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie zmian.
Po wejściu w życie ostatniej nowelizacji Kodeksu pracy zmiana każdej z danych zawartych w informacji dodatkowej wymaga aktualizacji (a danych tych jest znacznie więcej niż poprzednio) - niezwłocznie, nie później jednak niż do dnia, w którym taka zmiana będzie miała zastosowanie do pracownika. Powyższy obowiązek nie dotyczy jednak przypadków, gdy zmiana warunków zatrudnienia wynika ze zmiany przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych, o ile zostały one wskazane w informacji dodatkowej.
Wiele informacji o warunkach zatrudnienia zostało sporządzonych przed 26 kwietnia 2023 r., a pracownicy - zatrudnieni w tym dniu - nie skorzystali z możliwości złożenia wniosku o wydanie informacji dodatkowej w zakresie wynikającym z nowych przepisów. W odniesieniu do takich sytuacji pojawiła się wątpliwość, czy w razie zmiany warunków zatrudnienia wykazanych w tej informacji, zaistniałych od 26 kwietnia br., pracodawca powinien przekazać pracownikowi informację o warunkach zatrudnienia zawierającą komplet danych wymaganych po zmianie przepisów. Zdaniem Głównego Inspektoratu Pracy, do którego nasze Wydawnictwo zwróciło się z pytaniem w tej sprawie, wystarczające jest poinformowanie pracownika o zaistniałej zmianie warunków zatrudnienia w zakresie wynikającym ze starej informacji dodatkowej (patrz ramka).
"Ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 641), która weszła w życie 26 kwietnia 2023 r., rozszerzyła zakres informacji o warunkach zatrudnienia, o której mowa w art. 29 § 3 K.p. oraz nałożyła na pracodawcę obowiązek informowania pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej o zmianie warunków zatrudnienia, o których mowa w art. 29 § 3 K.p. niezwłocznie, nie później jednak niż w dniu, w którym taka zmiana ma zastosowanie do pracownika. Obowiązek przekazania nowej, rozszerzonej informacji o warunkach zatrudnienia dotyczy pracowników zatrudnianych począwszy od dnia wejścia w życie nowych przepisów. Zgodnie z przepisami przejściowymi (art. 22 ust. 1 ustawy nowelizującej), w przypadku umów o pracę trwających w dniu wejścia w życie nowelizacji pracodawca, na wniosek pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, powinien uzupełnić informację o warunkach zatrudnienia, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W związku z powyższym należałoby przyjąć, że w przypadku osób zatrudnionych przed wejściem w życie nowych przepisów, które nie złożyły wniosku o uzupełnienie informacji, obowiązek poinformowania pracownika o zmianie warunków zatrudnienia dotyczy warunków zatrudnienia zawartych w informacji przekazanej pracownikowi zgodnie z przepisami obowiązującymi przed 26 kwietnia 2023 r. (...)". Odpowiedź Głównego Inspektoratu Pracy z dnia 7 lipca 2023 r. na pytanie naszego Wydawnictwa |
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465)
|